אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל • הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא • וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים • כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

1 המסחר עם ישראל הופסק לחלוטין

מרבית התקשורת הטורקית לא מסתמכת על דיווחים של מקורות עצמאיים, אלא על אור ירוק מצד השלטון - ובמיוחד ממנהלת התקשורת הלאומית שיושבת תחת ארמון הנשיאות. מי שבולט בכך הוא תאגיד השידור הציבורי TRT. בתאגיד מיהרו להגיד כי "המסחר עם ישראל הופסק לחלוטין".

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?
לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

במסגרת הדיווח הם הציגו בתור נתונים עובדתיים את המידע שמשרד הבריאות של חמאס מעדכן, כי "35 אלף אזרחים פלסטינים, כולל 15 אלף ילדים, נהרגו, וכ־78 אלף נפצעו". TRT הוסיפו כי טורקיה ניסתה להשתמש בנתיב הדיפלומטי כדי להביא להפסקת אש ולקדם את פתרון שתי המדינות. בה בעת, כתבו כי טורקיה העבירה לרצועת עזה עשרות אלפי טונות סיוע הומניטרי, אבל השמיטו את הנתון שישראל היא אחד מ־15 יעדי היצוא הבכירים של טורקיה.

בעיתון ציטטו בהרחבה את ההאשמות החמורות של משרד המסחר הטורקי. "הטבח, האסון ההומניטרי וההרס שגרמה ישראל נמשכו, וממשלת ישראל גרמה למאמצי הפסקת האש הבינלאומיים להיכשל, תוך חסימת הסיוע ההומניטרי". במסגרת ההאשמות הקשות, כתבו הטורקים כי הם דורשים "שישראל תכריז על הפסקת אש מיידית בעזה".

מתוך אתר תאגיד השידור הציבורי הטורקי TRT. לקריאת הכתבה המלאה. 

2 שר החוץ הישראלי מעורר סערה בטורקיה

במסגרת החוקה של טורקיה אסור לפגוע בשמם הטוב של סמלי האומה, קרי הדמויות הבולטות כמו הנשיא רג'פ טאייפ ארדואן, אבי האומה אטאטורק ודמויות בכירות נוספות כמו נשיא בית המשפט העליון. על כן, כאשר יש דמות מתוך טורקיה או מחוצה לה שתוקפת את אחד הסמלים - הדבר מייד מגיע לכותרות. בעקבות כך, ולא בפעם הראשונה בתקופה האחרונה, הציוץ הקשה של שר החוץ הישראלי ישראל כ"ץ נגד ארדואן אתמול יצר כותרות רבות.

"שר החוץ הישראלי כינה את ארדואן 'דיקטטור'", כתבו ב-Euronews בטורקית. "הוא האשים אותו בהפרת הסכמים, בכך שהוא חוסם את היבוא והיצוא לישראל". הם גם ציינו כי השר הנחה את מנכ"ל משרד החוץ לרכז את הגורמים הרלוונטיים ליצירת חלופות לישראל.

נציין כי היום הורה השר כ"ץ להקים את "צוות טורקיה" במשרד החוץ בראשות מנכ"ל משרד החוץ קובי בליטשטיין. היום בשעה 14:00 צפוי דיון מכריע של הצוות ,ובו צפויות להתקבל מספר החלטות כמה החלטות אופרטיביות נגד כלכלת טורקיה.

מתוך Euronews בטורקית, לקריאת הכתבה המלאה

3 הצטרפות טורקיה לדרום אפריקה

צעד אנטי־ישראלי שנקט בו ממשל ארדואן ומסוקר בתקשורת הטורקית בהרחבה הוא הצטרפות אנקרה לעתירת דרום אפריקה בבית הדין הבינלאומי בהאג נגד ישראל. זה צעד שמעורר חשש טורקי בזירה הדיפלומטית, משום שהטורקים מצפים לסגירת עסקת מטוסי ה־F-16 בסך 20 מיליארד דולר עם ארה"ב - וחששו בתחילה כי זה יוביל לתגובה שלילית של וושינגטון.

אולם, דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ון קירבי הספיק כבר להדגיש כי הצעד לא יפגע בעסקה, וכך ההתבטאות שלו התפזרה במהרה בתקשורת הטורקית. "זה ברור כי יש לנו דעות מנוגדות בסוגיה זו", הגיב קירבי, "אבל זה לא יפגע בקשרים שלנו עם טורקיה, שותפה חשובה בברית נאט"ו. אנחנו עשויים לא להסכים על כמה סוגיות, כולל סוגיה זו, אבל אנחנו עדיין מוקירים את בת הברית שלנו".

מאת yirmidort. לקריאת הכתבה המלאה. 

4 יש כבר מי שעבר לסקר את המציאות בתוך טורקיה

טורקים שמעוניינים בסיקור אובייקטיבי ואמין, לרוב לא יפנו לכלי תקשורת מקומיים - אלא לאלו מחוץ למדינה שכותבים בשפה הטורקית. אחת האפשרויות היא רשת BBC, שכבר הבוקר סיפרה שהלשכה הטורקית לסטטיסטיקה פרסמה היום שקצב האינפלציה השנתי באפריל צמח ל־69.8%. בד בבד, הקצב החודשי הסתכם ב־3.18%.

התנהלות אופיינית מאוד לארדואן בשנים האחרונות היא להסיט את תשומת הלב הפנימית, באמצעות סוגיות מבחוץ - כפי שקורה עם ישראל. לכן, בכלי התקשורת הממלכתיים או אלו שמקורבים לשלטון כמו ייני שאפאק, לא יספרו לסיפור כי לפי קבוצת מחקר האינפלציה ENAG, קצב האינפלציה השנתי האמיתי עמד בכלל על 124.35%.

ב־BBC גם ציטטו את שר האוצר ומקורבו של ארדואן, מהמט שימשק, שמסר הבוקר כי האינפלציה נמצאת בתוך מסגרת התחזיות ולאחר השיא שהגיעה אליו החודש, "היא תתחיל לרדת בקרוב, בהתאם לתחזיות שלנו". נציין כי לפני שנה עמד קצב האינפלציה השנתי בטורקיה על 43.68% "בלבד", והוא נמצא במגמת עלייה מאז יוני אשתקד.

מתוך BBC בטורקית. לקריאת הכתבה המלאה.