בעלי רכב חשמלי? אתם נמצאים על הכביש יותר מהממוצע

על פי סקר הלמ"ס בקרב בעלי כלי רכב חשמליים, הנסועה בהם גבוהה מאשר ברכבי בנזין • עוד עולה מהסקר כי עיקר הטעינה מתבצעת בעמדות פרטיות ויש מחסור בזמינות של עמדות ציבוריות

מתקן טעינה לרכבים חשמליים / צילום: רפי דלויה
מתקן טעינה לרכבים חשמליים / צילום: רפי דלויה

סקר ראשון מסוגו של הלמ"ס בקרב בעלי כלי רכב חשמליים פרטיים משלוש השנים האחרונות, בחן את הנסועה (קילומטראז') ודרכי הטעינה של חשמליות לעומת כלי רכב מקבילים בעלי סוגי הנעה אחרים.

מסקר הלמ"ס עולה כי כלי רכב פרטיים חשמליים נסעו בממוצע 57 ק"מ ביום (20,850 ק"מ לשנה), ואילו כלי רכב פרטיים עם סוגי הנעה אחרים (בנזין, סולר, היברידי וגז) שגילם עד 3 שנים, נסעו כ-40 ק"מ בממוצע ביום (14,600 ק"מ לשנה). כלומר, כלי רכב פרטיים חשמליים נסעו בממוצע כ-42% יותר מכלי רכב פרטיים אחרים מאותה קבוצת גיל.

ביידן מעלה את המס של כלי רכב מסין ל־100%. האם המהלך ישפיע על ישראל?
בגלל ה"בור" בתקציב, באוצר בוחנים את ביטול הטבת מס הקנייה על רכב חשמלי
מבחן דרכים | החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

88% מבעלי חשמליות טוענים בעמדה פרטית

בנוסף, 88.2% מבעלי הרכב החשמליים דיווחו שהם טוענים את רכבם בעמדת טעינה פרטית לעיתים קרובות או מדי פעם. כ-2.8% דיווחו שהם טוענים בעמדה הביתית לעיתים רחוקות. 9.0% ענו אף פעם לא/ לא רלוונטי. כלומר, לכ-9.0% מבעלי הרכב החשמליים, ככל הנראה אין עמדת טעינה ביתית. עם זאת, על פי הערכות בענף הרכב רק ל-70% ממשתמשי הרכב בארץ יש נגישות לעמדת טעינה בביתם.

על פי נתוני הלמ"ס 30.2% דיווחו שהם טוענים את רכבם בעמדות טעינה ציבוריות מהירות "לעיתים קרובות או מדי פעם". כלומר, העובדה שלרוב בעלי רכב חשמליים יש עמדה ביתית, לא מייתרת את הצורך בטעינה בעמדות ציבוריות מהירות. 13.5% משתמשים בעמדות טעינה ציבוריות איטיות "לעיתים קרובות או מדי פעם". 13.9% טוענים במקום העבודה "לעיתים קרובות או מדי פעם". כ-8.8% טוענים בעמדה ביתית אחרת (משפחה/ שכן/ מכר) "לעיתים קרובות או מדי פעם".

עוד עולה מהסקר שזמינות עמדות הטעינה הציבוריות אינה מספקת לדעתם של בעלי הרכב החשמלי. 43.4% מהמשתמשים בעמדות טעינה ציבוריות איטיות אמרו שכאשר הם מגיעים לעמדת היא בדרך כלל תקינה ופנויה. 39.8% דיווחו שהעמדה בדרך כלל תקינה אך תפוסה, ו-16.8% אמרו שהיא לא פעילה/תקולה.

בנוגע לעמדות הטעינה הציבוריות המהירות, 39.4% מהמשתמשים דיווחו שכאשר הם מגיעים לעמדה היא בדרך כלל תקינה ופנויה, 51.0% אמרו שהיא תקינה אך תפוסה וכ-9.6% ציינו שהעמדה בדרך כלל לא פעילה/תקולה.

בנוסף, 64.5% מהמשתמשים בעמדות טעינה ציבוריות חושבים שקיים מחסור בעמדות טעינה ציבוריות מהירות, 28.4% חושבים שקיים מחסור בשני סוגי העמדות הציבוריות ו-4.2% חושבים שקיים מחסור בעמדות טעינה ציבוריות איטיות. רק 2.9% חושבים שאין מחסור בעמדות טעינה ציבוריות.