תמיכה בישי בוועדת הכספים; גפני: "כמעט שברתי הרדיו"; יחימוביץ: "חוסר הגינות עצום בהתקפות עליך"

(עדכון) - הופעה ראשונה של שר הפנים אלי ישי מאז השריפה בכרמל: "התרעתי, כבר ב-2002, שיהיה פה אסון המוני" ■ גפני לישי: "התקשורת עסקה באברכים במקום להתריע על השריפה בכרמל" ■ יחימוביץ' לישי: "שירותי הכבאות לא עניינו את התקשורת"

לראשונה מאז השריפה בכרמל הופיע היום (ג') שר הפנים אלי ישי בפני ועדת הכספים, בדיון מיוחד בנושא הפיצוי לנפגעי השריפה. אתר "גלובס" העביר את הדיון בשידור חי.

כבר בפתיחת הדיון הגן יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, על ישי ואמר: "שמעתי את ההתקפות נגדך וכמעט שברתי את הרדיו. איפה הייתה התקשורת להתריע על הסכנה?! היא עסקה חודשיים בהבטחת הכנסה לאברכים".

כשר הפנים, ישי אחראי על מערך הכבאות הלאומי וזו גם הסיבה שמרבית הביקורת הציבורית הופנתה נגדו. ישי טוען כי הוא נלחם על תוספות תקציב למערך הכבאות, אולם במשרד האוצר טוענים כי במהלך דיונים תקציביים שונים ישי לא דיבר על תוספות למערך הכבאות, אלא על דברים אחרים כגון תוספות תקציב לישיבות.

"אני יודע היטב למה אני מבקש ועדת חקירה", אמר ישי בתחילת דבריו. "הכבאות היא בראש סדר העדיפויות של המשרד; יצאו מכתבים, תכתובות ודיונים יותר מכל נושא אחר. זה לא היה מתוקשר, כי לא היתה שריפה. ב-2002 ביקשתי לא לבטל את מערך הכיבוי האווירי והתרעתי שיהיה פה אסון המוני. כולם הצביעו בעד ביטול ההחלטה בימי ממשלת שרון, חוץ משרי ש"ס".

גפני קרא בדיון שלא להקים ועדת חקירה ממלכתית, אלא ליישם את דוח מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס בנושא, שעתיד להתפרסם מחר. הדוח בחן את כל מה שנעשה בעניין מוכנות העורף, לרבות מערך הכיבוי וההצלה, מאז מלחמת לבנון השנייה.

לא רק גפני הגן על ישי, אלא גם ח"כ שלי יחימוביץ'. "אני דוחה על הסף את הדימוי שלך כמטרה; אתה לא האחראי היחיד. אני רואה חוסר הגינות עצום בכך שמאשימים אותך - וזה לא נעשה בתום לב. בתקופה שלך ניתנה תשומת לב יתרה לעניין הכבאות ועשית כמיטב יכולתך בעניין הזה", אמרה יחימוביץ' בדיון.

גם יחימוביץ' תקפה את התקשורת ואמרה: "הייתי בכל הדיונים, אבל אף אחד מהכתבים לא היה. אני יודעת מה זו תקשורת, ניסיתי לפנות לכל הכתבים, אבל את כלב השמירה של הדמוקרטיה זה לא עניין".

גפני דרש בדיון להגדיל את תקציב מערך הכבאות ואיים כי במידה ולא יאושר הגידול - הוא יפיל את תקציב משרד הפנים. "הקטסטרופה הזו עלתה לנו ביוקר", אמר גפני.

מלחמת עולם בין האוצר לישי

"גלובס" חשף אמש כי בדיון היום יוצגו נתונים שיראו כי האוצר מתכנן לקצץ את תקציב הכיבוי האווירי בכ-8 מיליון שקל לשנה הבאה. שמעון רומח, הכבאי הראשי, אכן הציג את הנתונים, לפיהם משרד האוצר מקצה 3.5 מיליון שקל בלבד לתקציב הכיבוי האווירי ל-2011. התקציב, כפי שיוצג מחר, צפוי להיות מאושר בכנסת בקריאה שנייה ושלישית ב-26 בדצמבר

בשנת 2010 הצליח משרד הפנים להגדיל את הסכום שהקצה האוצר לכיבוי אווירי ב-7.8 מיליון שקל והסכום הכולל עמד על 10 מיליון שקל. אולם בתקציב 2011 הפחית האוצר חזרה את הסכום ולפי שעה הוא עומד על 3.5 מיליון שקל בלבד. רק לשם השוואה, עלות שכירתו של מטוס כיבוי השריפות האמריקני, ה"סופר טאנקר", נאמדת ב-2 מיליון דולר לעשר שעות של פעילות.

נוכח הביקורת הציבורית החריפה שהופנתה נגדו והקריאות להתפטרותו, ישי התגונן אתמול בראיון לרשת ב' ואמר שהציבור תומך בו והתקשורת היא זו שיוצאת נגדו. "לא הציבור בישראל דורש את התפטרותי וראשי, אלא כמה כתבים שניהלו נגדי לינץ' תקשורתי", אמר ישי.