כיצד אפשר להשתמש ב-VIX ככלי אלמנטרי בהשקעות?

אורי גלאי, מנכ"ל סיגמא בית השקעות, מסביר בראיון ל"גלובס": "למרות שכיום ה-VIX מהווה כלי נפוץ ומגובש, רבים עדיין אינם מכירים אותו"

האמרה כי "הנבואה ניתנה לשוטים" מקבלת משנה תוקף בכל הקשור לשוק ההון, וזאת למרות שחלומו של כל משקיע הוא אחיזה, ולו הקטנה ביותר, בסוג של תחזית בעלת סיכוי גבוה להתממש במציאות.

אין באפשרותנו להגשים את החלום הזה, אבל אנו כן יכולים להעמיד לבחירת הקורא והמשקיע כלים שעשויים להיות לו לעזר בהבנת התנהלותו של השוק. כזהו למשל מדד ה-VIX, האומד את התנודתיות במדדי המניות ומאפשר לקבל תמונה כוללת על ציפיות השחקנים לגבי כיוון השוק בטווח של חודש.

ה-VIX, הידוע גם בשם "מדד הפחד", פותח בארה"ב בשנות ה-80 של המאה הקודמת על ידי פרופ' דן גלאי, כיום יו"ר סיגמא בית השקעות, ופרופ' מנחם ברנר, ומאז חלחל למרבית שוקי ההון העולמיים והתבסס כאחד המדדים החשובים למדידת ה"עצבנות" בשוק ההון ולניבוי מגמה בשוק המניות.

"למרות שכיום ה-VIX מהווה כלי נפוץ ומגובש, רבים עדיין אינם מכירים אותו ואת אופן השימוש הנכון בו", מציין אורי גלאי, מנכ"ל סיגמא בית השקעות. "בישראל מתפרסם כיום מדד בשם IVIX, המודד את התנודתיות של מניות תל-אביב 25. בארה"ב קיימים מספר 'מדדי פחד', כמו למשל ה-VIX של מדד S&P500".

איך מודדים פחד

באופן מתמטי, המדד מחושב על בסיס סטיות התקן הגלומות באופציות המעו"ף לחודש קדימה - ככל שהתנודתיות של השוק גבוהה יותר, כך סטיות התקן ומדד הוויקס גבוהים יותר. כלומר, ככל שהוויקס גבוה יותר, כך ניתן להסיק בסבירות גבוהה יותר שהשוק צפוי לסבול מירידות שערים.

"ככל שמשתמשים במדד, לומדים שישנם ערכים המנבאים בדיוק מרבי ירידות בשווקים וערכים נמוכים, או לחלופין מעידים על רגיעה בשווקים, כשחוסר הפחד מוביל למיעוט פעילות באופציות להגנה ומכאן לעליות בשווקים", מסביר גלאי. "היתרון המרכזי של המדד הוא בהתבססו על המחירים ששילמו המשקיעים בפועל על רכישת אופציות, ולא על נתונים היסטוריים או סטטיסטיים". אופציות, מזכיר גלאי, משמשות משקיעים מוסדיים להגנה על פוזיציה מנייתית, ולכן ככל שיסכימו לשלם מחיר גבוה יותר על ביטוח התיק, כך ניתן להעריך שהם חוששים יותר ממצב של ירידות.

מבט היסטורי מלמד כי יש קשר הפוך בין גובה מדד ה-VIX לכיוון שוק המניות: מדד VIX גבוה הולך לרוב יד ביד עם ירידות שערים במניות, ו-VIX נמוך מנבא עליות שערים. כך למשל, בין השנים 1990-2010 הסתבר כי מדד VIX נמוך מקושר לשערי מניות עולים ולהיפך. בשיא המשבר האחרון, עת קרס ליהמן-ברדרס בספטמבר 2008, הגיע ה-VIX לערך היסטורי של 90% - הגבוה ביותר שנמדד אי פעם לאורך זמן, ושוק המניות ירד בהתאמה בחדות.

בימים כתיקונם, נע ה-VIX בטווח של 15%-20%. "מעניין לראות שמאז קריסת ליהמן ועד היום, ה-VIX בישראל נמוך ממקבילו בארה"ב, וזאת בניגוד לנתונים היסטוריים בהם המדד האמריקני היה נמוך מהישראלי". מציין גלאי.

הפחד הישראלי

בסיגמא ערכו מספר מחקרים בנושא ה-VIX הישראלי, במטרה להיעזר במדד ככלי עזר להערכת מגמות של שוק המניות בטווח הקצר. כך למשל, מציין גלאי כי במהלך 2009 ובתחילת 2010 מסתמן כי ירידה של IVIX משולבת עם עליות בשוק המניות.

בתשובה לשאלה כיצד ניתן להשתמש בפועל במדד הוויקס בניהול השקעות, נותן גלאי כדוגמה את המקרה של חודש יולי 2009, שבראשיתו נרשמה ירידה מקומית במדד המעו"ף לכ-840 נקודות, שהייתה מלווה דווקא בירידת ה-VIX לערכו הנמוך ביותר מאז תחילת 2009. "במצב זה, ברור היה לנו שנוצרה הזדמנות בשוק, ולכן הגדלנו חשיפה למניות", מספר גלאי. "ואכן, מיד לאחר מכן טיפס ת"א 25 לשיאים חדשים של 960 נקודות".

כיום עומד מדד הפחד הישראלי על רמה נמוכה היסטורית - 13% בלבד, וגלאי מסביר כי "הדבר מעיד על רגיעה בשווקים וסבירות גבוהה לעליות שערים. כלומר, רמתו הנמוכה הנוכחית של הVIX- מאששת את ההערכות שלנו ושל משקיעים נוספים, כי שוק המניות הוא אפיק ההשקעה המועדף לחודשים הקרובים. במידה שיעלה ויחצה את רמת ה-18%, סביר להניח שהדבר ילווה בירידות שערים, ואז ראוי לבחון צמצום, ולו זמני, של החשיפה המנייתית".