נוף למים עכורים: על הסכסוך במגדלי חוף הכרמל בחיפה

הפרויקט, פעם סמל ליוקרה ולעוד מגדל שגונב לנו את הים, הפך לפרויקט הכולל סכסוכים, בוררויות ואפילו קטטות פיזיות ■ דלק נדל"ן: מי שרוכש דירה בבניין כזה יודע למה הוא נכנס

"היתרון הגדול של דייר במגדלי חוף הכרמל", אומרת הקלישאה החיפאית, "הוא שמי שגר בו, לא רואה אותו". ואכן, למי שנכנס לעיר חיפה קשה להתעלם מהמבנה העצום, הבנוי בצורת שני משולשים חופפים ומסתיר את קו הים.

אבל כיום, אפילו דיירי הפרויקט לא ממש מחייכים מהמרפסת. סכסוך עסקי בין בעלי הדירות לבין בעלי השטחים הציבוריים בפרויקט - חברת חוף הכרמל, שהיא חברת בת של דלק נדל"ן שבשליטת יצחק תשובה, הופך את חיי הדיירים בפרויקט לגיהינום ואת הפרויקט, מבחינת דלק נדל"ן, ל"קוץ בתחת".

הח"כ ויו"ר הכנסת

מה אין שם: תלונות בדבר השכרות למקורבים למשפחות הפשע; תלונות בדבר השכרות ל"דיי יוז", ואפילו קטטות פיזיות. זה קרה ממש באחרונה, כשבעלי דירות ביקשו לחסום כניסת לקוחותיהם של העסקים השוכרים את השטחים הציבוריים מדלק נדל"ן. מדובר בעסקים שונים: אולם אירועים, ספא, בריכה, מכון גמילה, מכון לבדיקות רפואיות, אולמות הרצאות למלון הסמוך "לאונרדו". בעלי הדירות הזמינו סוללה של שומרים, בכדי למנוע כניסה לבניין של "חיצוניים", מה שהוליד קטטה בין השומרים לחלק מבעלי העסקים. זה די מוזר בהתחשב בכך שימים ספורים לפני כן, הוציאו בעלי הדירות חוזר בין הדיירים, בו הם מציינים כי מאחר שדלק נדל"ן לא משלמת את חלקה בדמי הניהול, ונוצר חוב, הרי שהם נאלצים לצמצם שירותים ובכלל זה שירותי שמירה.

למרות שמבחינה אדריכלית, זכו מגדלי חוף הכרמל בתענוג המפוקפק להיכלל בשורה אחת עם מפלצות נדל"ן אחרות, כדוגמת הולילנד הנגוע בשחיתות - הם ניסו תמיד לשדר יוקרה. זה היה ה"סי אנד סאן" החיפאי: דירות בסטנדרט גבוה, לובי עם שומר, והעיקר - חוף הים הצמוד.

המאבק המר בזמנו לטרפד את הפרויקט, בשל קרבתו לקו הים, לא הביא להכחדתו; לכל היותר לחקיקתו של חוק החופים, בכדי למנוע השתלטות דומה על חופים בעתיד. מה שכן, הוא הקפיא את התרחבות הפרויקט על פי התוואי המקורי: 6 בניינים על קו החוף ומרכז מסחרי.

בין רוכשי הדירות בפרויקט, אפשר למצוא שמות כמו חבר הכנסת יצחק בוז'י הרצוג ורעייתו מיכל; הבדרן שלום אסייג; איש העסקים אודי אנג'ל (בעלה לשעבר של ליאורה עופר); יו"ר הכנסת לשעבר, פרופ' שבח וייס. אלה, כמו גם האחרים מן הסתם, התלהבו מהקרבה הבלתי נתפסת לים.

תחילתו של הסכסוך לפני שנים, כשבעלי הדירות הרגישו, לדבריהם, ששותפתם, חברת חוף הכרמל, ששימשה גם כחברת הניהול, מגלגלת עליהם הוצאות. "אפילו את מכוניות המנהלים שילמנו", אומרים בנציגות בעלי הדירות.

ההתעוררות הזו הולידה בוררות אצל בורר, שבשנת 2004 הוציא פסק הקובע חלוקה ברורה של דמי הניהול: בעלי הדירות (השוכנים מהקומה החמישית ומעלה) ישלמו 57% מדמי הניהול; חוף הכרמל תשלם את השאר: 43%.

בינתיים, חדלה חוף הכרמל לנהל, ואת מקומה תפסה חברת רמות. ב-2008 החליטה דלק נדל"ן לרכוש את חלקם של שותפיה בפרויקט, ובהם עו"ד יוסי שגב, ולהגדיל את חלקה ל-100%. אם שואלים היום בדלק נדל"ן, לא בטוח שהיו חוזרים על העניין, אבל לנגד עיניה של החברה עמדה התוכנית המקורית, להרחיב הפרויקט לשישה מגדלים.

43% או 30%

דלק נדל"ן בינתיים נקלעה לקשיים, החלה לממש נכסים, וגם נכנס מנכ"ל חדש, ערן מיטל, שהתקשה להבין על שום מה ולמה משלמים דמי ניהול של 43%. בשלב הזה נכנסו הצדדים להליך של גישור, שהסתיים בכישלון חרוץ.

נציגות בעלי הדירות טוענת כי בפגישה עם מיטל, האחרון זלזל והציג כאילו העניין הוא טיפה בים מבחינתו; בדלק נדל"ן מופתעים: לא רק שהדברים לא נאמרו, אלא להיפך: בעלי הדירות אף שלחו מכתב תודה על הפגישה שהתקיימה באווירה חיובית. כך או כך, לפני כשנה וחצי הודיעה דלק נדל"ן כי היא יורדת לתשלום של 30% בדמי הניהול, באופן חד צדדי.

בתווך נמצאת חברת הניהול. בדלק נדל"ן טוענים, כי חברת הניהול אינה מספקת את השירותים שעליה לספק, מה שהביא חלק מהשוכרים לחדול מתשלום שכר דירה. גם את הטענות לא ממש מבינים שם: הדיירים מתלוננים על אי תיקון החניון? על אי תיקון של המוזאיקה בכניסה? הכתובת היא חברת הניהול.

ואילו חברת הניהול, המיוצגת בידי עו"ד אלעד מן, טוענת כי אין יריבות בינה לבין השוכרים. "החוזה של השוכרים", אומר מן, "הוא מול דלק נדל"ן, לא מולנו, והיא אחראית על העברת חלקה".

לפני מספר חודשים פנתה נציגות בעלי הדירות למפקחת על המקרקעין בחיפה, בטענה לחוב של חוף הכרמל בגובה 700 אלף שקל. בינתיים החוב תפח למיליון שקל, ודלק נדל"ן התחייבה להעביר מיידית 400 אלף שקל.

פרופ' שמואל קניג, דיקן הפקולטה להנדסה בביה"ס שנקר ויועץ בינלאומי, משמש כיום כיו"ר נציגות בעלי הדירות. קניג עבר לפרויקט לפני מספר שנים, משכונת דניה. המעבר מבחינתו הוא סגירת מעגל, שכן בילדותו בילה ימים על ימים בחוף שבו שוכן כיום הפרויקט. קניג מספר על ערבים שבהם אי אפשר להיכנס לחניון מרוב פקקים, בגלל אירוע שמתקיים באולם האירועים, על רעש מהאירועים בבריכה ועל ריחות של אוכל.

בדלק נדל"ן תמהים: מי שרוכש דירה בבניין כזה, יודע למה הוא נכנס. למרות הכל, דלק נדל"ן משקיעה כסף בקידום תוכניתה להקים עוד 4-5 בניינים, לכיוון דרום. עוד לא ברור אם זה יהיה מלונאי או למגורים.

מה שברור, שלצורך כך תידרש דלק נדל"ן לייבש חלק מהים. בדרך, היא גם תאלץ להתמודד עם לא מעט ירוקים וחיפאים שוודאי לא יאהבו את העובדה שהמפלצת מרימה מחדש את ראשה.