בתום שנה וחצי של סכסוכי עבודה ושעה בלבד לפני השביתה שתוכננה, גובשה לפנות בוקר (ג') הרפורמה ברכבת ישראל. במסיבת עיתונאים שנערכה כמה שעות לאחר מכן בבית ההסתדרות בתל אביב הצהירו הן העובדים והן הנהלת הרכבת על יציאה לדרך חדשה, שהוגדה כמהפכה במערכת הסעת ההמונים בישראל. ראשי ההסתדרות, הוועד והנהלת הרכבת ניסחו נייר עקרונות משותף, שיהפוך בשבועות הקרובים להסכם קיבוצי מחייב.

עיקרי ההסכם

ההסכמות שגובשו בין הצדדים זהות כמעט לחלוטין לאלה שהוסכמו באופן עקרוני כבר לפני שלושה שבועות, רגע לפני שפוצץ המו"מ עם הכרזתו החד-צדדית של שר התחבורה ישראל כץ על רפורמה בחברה. ההכרזה של כץ הגיעה לאחר שוועד העובדים העלה מספר הסתייגויות בעיקר סביב הכוונה להעסיק עובדים של חברה למיקור חוץ בתוך מוסכי הרכבת לתקופה של שנתיים עד שזו תקים מוסך נפרד משלה, אולם היום הסכימו העובדים לאותו מודל ממש - בכפוף לכך שיוקמו מתחמים נפרדים בתוך מוסכי החברה בצד שיפורים קטנים בהסכם הכללי. בסביבתו של שר התחבורה ישראל כץ מעריכים כי היד הקשה שהציג מול הוועד ומה שהם מגדירים כנחישות היא שהביאה לחתימת ההסכם, אולם גורמים בוועד ובהסתדרות מתעקשים כי ההתנהלות של כץ רק חיבלה במו"מ וכי ניתן היה להגיע להבנות עוד קודם. בכל מקרה, הליכי המשמעת שאיימו להסלים את יחסי העבודה ובראשם השעייתה של יו"ר הוועד גילה אדרעי, בוטלו לחלוטין.

במסגרת הרפורמה שגובשה, עובדי הרכבת יתחזקו את כל הקרונות החדשים שמצויים כיום בידי החברה וכ-200 קרונות נוספים שצפויים להגיע בקרוב לארץ, ואילו זכיין פרטי שייבחר במכרז יתחזק את כל הקרונות הישנים, שמהווים כ-30% ממערך הקרונות הנוכחי. בנוסף, הובטח כי עובדי הרכבת יתחזקו גם 70% לפחות מהקרונות העתידיים שירכשו או יוסבו לטובת פרויקט החשמול של הרכבת, ואילו הזכיין הפרטי יתחזק עד 30% מהם. בצורה הזו הבטיח ועד העובדים כי מערך התחזוקה ברכבת רק ילך ויגדל בעתיד, זאת בשעה שההחלטה המקורית של כץ קבעה כי עובדי הרכבת יתחזקו את הקרונות הישנים, שצפויים לצאת בשנים הקרובות משימוש. על פי ההסכמות, יבוטל למעשה הסכם התחזוקה עם החברה הקנדית בומברדייה, והמשמעות היא שרכבת ישראל תיאלץ לשלם לחברה קנס של מיליון יורו. גורמים בהנהלת הרכבת סבורים כי ניתן יהיה לקזז חלק מהסכום הזה, אם הרכבת תרכוש בעתיד מהחברה קרונות נוספים.

הצדדים הסכימו כי מערך התחזוקה הקיים יתוגבר בכ-30 תקנים נוספים מעבר ל-48 תקנים שכבר הובטחו להם, וכי פעילות התחזוקה תימשך סביב השעון, 24 שעות ביממה. עובדי הרכבת בחרו במודל של 12 שעות רצופות במשמרת, ומנוחה של 24 שעות. "בעיניי עבודה של 24 שעות זו המטרה החשובה ביותר שהושגה, כי חלק מהבעיה הייתה שקרונות לא טופלו ברמה הנכונה וזה לא באשמת עובדים או מנהלים מסוימים", אמר היום כץ במסיבת העיתונאים. עוד הוסכם כי החברה תעסיק מנהלי בקרת איכות שיפקחו על עבודת התחזוקה, ובנוסף לכל מתחם תחזוקה ימונה מנהל בדרגת מנהל אגף שיועסק תחת חוזה אישי - כאשר המשמעות היא שהוא לא יהיה כפוף או תלוי בוועד העובדים. לצד מנהלים אלה, יועסקו גם מנהלי משמרות שיהיו אחראים בפועל על התפעול והתחזוקה. עובדי הרכבת ומנהליה יזכו לבונוסים בגין עמידה ביעדים, בהיקף של 3% מעלות השכר המשולב בחברה.

על פי הרפורמה, תוקם חברת בת בבעלות מלאה של הרכבת, שתנהל את כל נכסי הנדל"ן של החברה ותעסוק במקסום הפוטנציאל המסחרי שלהם. בנוסף, תוקם חברה בת בתחום שינוע המטענים, שגרעין השליטה שלה (51%) יימכר לידי גורם פרטי. בהנהלת הרכבת מאמינים כי המהלך הזה יביא לגידול בהיקף התובלה היבשתית באמצעות רכבות משא, שלא מצליח לצמוח בשנים האחרונות. הצדדים הסכימו כי המבנה החדש של הרכבת לא ישתנה לתקופה של 10 שנים לפחות, והנהלת הרכבת הבטיחה שלא לפטר עובד אחד במסגרת של פיטורי צמצום והתייעלות, עד שנת 2030. עוד הוסכם כי בינואר 2013 ייקלטו כל הקופאים ברכבת שמועסקים מזה שנים על ידי חברת כוח האדם מנפאואר, כעובדי חברה לכל דבר תחת ההסכם הקיבוצי.

תוספות ומענקים

ויש גם תמורה כספית: עובדי הרכבת יזכו לתוספת שכר של 25% בעבור הסכמתם לרפורמה, ולמענק בגובה 40 אלף שקל. התוספות והמענק יינתנו במספר פעימות, במקביל להתקדמות ביישום הרפורמה. עוד הוסכם כי תקציב הרווחה של עובדי הרכבת יעמוד על 10 מיליון שקל בשנה. כל התמורות הכלכליות מבטיחות להנהלת הרכבת "שקט תעשייתי" של 3.5 שנים מיום חתימת ההסכם.

"אנחנו יוצאים היום לדרך חדשה שנותנת שקט וביטחון לאזרחי ישראל, שיוכלו לסמוך על כך שרכבת ישראל תפעל באופן תדיר, עם עמידה ביעדים ורמת בטיחות שתהפוך אותה לאחת מרכבות הנוסעים המתקדמות בעולם". כך אמר היום במסיבת העיתונאים יו"ר דירקטוריון הרכבת, אורי יוגב. יו"ר ההסתדרות עופר עיני אמר כי מאבקים חייבים להסתיים רק סביב שולחן המו"מ, והביע צער שהדברים הגיעו בשלב מסוים למה שהגדיר "פסים קיצוניים". יו"ר ועד העובדים, גילה אדרעי, הוסיפה: "עובדי הרכבת יכולים להיות גאים היום בהסכם, שמעניק להם ולחברה 'מתיחת פנים' שתביא לשירות טוב יותר לציבור". לדברי אדרעי, "אין כאן מנצחים, אלא רכבת טובה יותר".