המועצה לצרכנות לוועדת הכלכלה: לא לייקר את אגרת הטלוויזיה

עפ"י התכנון האגרה תתייקר ב-10% לשנה בשנתיים הבאות, אך המועצה מזכירה כי כבר לפני שנתיים האגרה היתה אמורה לרדת ב-5% - הפחתה שנדחתה פעמיים - כך שהאגרה בעצם כבר התייקרה עוד בטרם ההתייקרות המוצעת

על רקע הדיונים בנושא הרפורמה ברשות השידור, קראה היום (ג') המועצה לצרכנות לוועדת הכלכלה של הכנסת שלא להעלות את גובה אגרת הטלוויזיה הנגבית מהצרכנים.

במהלך הדיון הדגישה המועצה כי היא רואה חשיבות רבה בקיומו של שידור ציבורי ובשמירה על הרשות האחראית לו, אולם הביעה חשש כי הצרכנים יפגעו מאופן המימון של הרפורמה המתוכננת.

המתווה שהוצע לאחרונה למימון הרפורמה מסתמך, בין השאר, על ייקור האגרה בשיעור של 10% בשנה במשך השנתיים הבאות, על-פי הפרסומים. אולם כבר לפני שנתיים, מזכירה המועצה, היה שיעור האגרה הנגבית מן הצרכנים אמור לרדת בשיעור של 5% - הפחתה שנדחתה כבר פעמיים, כך שהאגרה בעצם כבר התייקרה לצרכנים בשיעור של 5% עוד בטרם ההתייקרות המוצעת. לאור זאת עומד שיעור ההתייקרות המוצעת למעשה על 21%.

בנסיבות אלה, מסבירים במועצה, דומה כי לא זו בלבד שהצגת הדברים אינה נכונה ועלולה להטעות את הצרכנים, אלא גם ההפחתות המתוכננות בגובה האגרה בשיעור של 10% ו-8% בהתאמה ושל 1% נוסף לכל שנה עד לשנת 2035 לא יפצו את הצרכנים באופן נאות.

לדברי המועצה, קיים אף ספק של ממש אם ההפחתה המתוכננת בעתיד הרחוק אכן תבוצע, זאת לאור הניסיון המצטבר אצל הצרכנים, לפיו ההבטחות להעלאה בשיעור האגרה ממומשות בדייקנות - לעומת ההבטחות להפחתה בשיעור האגרה אשר נדחות מעת לעת ובסופו של דבר אף אינן מקוימות.

בהתאם, מציעה המועצה מעין "תוכנית מימון הפוכה" ומבקשת כי לשם מניעת ההכבדה שבייקור האגרה בשיעור כה חד ולהבטחת מימוש ההתחייבות כלפי הצרכנים בדבר הוזלת האגרה, ייקבע במסגרת הרפורמה כי ההתייקרות תשוקלל עם ההוזלות המתוכננות בעקבותיה ותתפרש על פני תקופה של מספר שנים, כשבמקביל תוחל ההוזלה המובטחת אשר אינה ממומשת זה זמן רב.

מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, אמר כי "קביעה כאמור תחזק את אמון הציבור בשלטון החוק ובהבטחות שלטוניות, לאחר שיחזה במימוש ההבטחות שניתנו לו בדבר הוזלת האגרה".