עיצומים - ומרוויחים. אולי כדאי לקצר את יום המסחר בבורסה בת"א באופן קבוע?

זה כבר השבוע השלישי שהבורסה נסגרת בטרם עת בשל עיצומים - אלא שמחזורי המסחר לא נפגעו, תקלות לא נרשמו והפעילים מרוצים, מאוד מרוצים. אז למה לא לקצר ליישר קו עם בורסות העולם, בהן ממוצע שעות המסחר קצר בשעתיים לעומת ת"א?

בשקט בשקט נכנסו אתמול העיצומים של עובדי הבורסה לשבוע הרביעי וכבר שבועיים שיום המסחר מקוצר ב-3 שעות ומסתיים ב-14:30. אבל למרות שהשיבושים נמשכים, נראה כי אינם פוגעים או מפריעים למסחר התקין.

מבדיקת "גלובס" עולה כי ממוצע מחזור המסחר עמד מתחילת השביתה על 1.8 מיליארד שקל וממוצע המסחר בשנת 2007 עמד על כ-2.1 מיליארד שקל. כמו כן, לא נרשמו תקלות או בעיות אחרות כתוצאה מיום המסחר המקוצר.

דמיינו לעצמכם כי נמל התעופה בן-גוריון או מערכת החינוך היו נמצאים בעיצומים במשך שבועיים. ברור ששיבושים במשך זמן ארוך כל כך לא היו עוברים בשקט. אולם במקרה של הבורסה נראה כי המצב לא רק שלא ממש מפריע לאף אחד, אלא שרבים מהפעילים בשוק אף מרוצים מיום המסחר המקוצר ומקווים שיימשכו כמה שיותר.

"לא זיהינו פגיעה במחזורי המסחר. לא היה מצב שלקוח רצה לבצע פקודה ונאלצנו לדחות אותו בשל קיצור היום. הסוחרים התכוננו מראש למתכונת המקוצרת והספיקו להעביר פקודות רבות במסחר ער למדי גם בתוך השעות הספורות שבהן התקיים המסחר", אומר מנכ"ל אקסלנס חבר בורסה רון סירני.

מנכ"ל קסם תעודות סל אבנר חדד אף טוען כי יום המסחר המקוצר מקטין את כמות הטעויות. "הסוחרים ממוקדים יותר, לא שחוקים משעות המסחר הארוכות וכמות הפניות לביטול העסקאות ירדה כתוצאה מכך", אומר חדד.

משיחות עם פעילים נוספים בשוק ההון עולה כי המצב הנוכחי בו מתקיימות 5.5 שעות מסחר דווקא מוצא חן בעיני הפעילים, כשכאמור לא נגרמו ממנו נזקים. מצב זה מעלה את התהייה למה לא לקצר את יום המסחר באופן קבוע.

"סיום העיצומים בעייתי ויפגע בנו מוראלית", אומר חדד. "אם למישהו היה ספק בנחיצות קיצורו של יום המסחר, באה השביתה הנוכחית והוכיחה שאין שום מניעה לעשות זאת".

בימים כתיקונם נמשך יום המסחר בבורסה באחד העם קרוב ל-8 שעות, זאת בעוד בבורסות מובילות אחרות בעולם עומד יום המסחר על כ-6 שעות בממוצע. בוול-סטריט למשל, נמשך יום המסחר 6.5 שעות בלבד. באסיה מדובר ביום מסחר מקוצר אף יותר של 4-4.5 שעות. באירופה יום המסחר דומה בהיקפו לתל אביב, כאשר מבין הבורסות בולטת בורסת לונדון עם יום מסחר באורך של 8.5 שעות.

"אין הצדקה לאורכו של יום המסחר הרגיל בארץ. יום המסחר בתל אביב ארוך בכשעה וחצי מהמקובל בעולם. הבורסה בחמדנותה ניצלה את שנות הגאות והאריכה פעם אחר פעם את יום המסחר בלי להתייעץ עם חברי הבורסה. קיבלנו את זה כגזירה משמיים, כאשר כל המטרה הייתה להגדיל את נפח המסחר", אומר סירני.

בלתי מוצדק בעליל

במהלך השנים האחרונות האריכה הבורסה את שעות המסחר, כאשר בעבר עלה הרעיון להרחיב עוד יותר את הפעילות עד 19:00. מה שמניע את הארכת שעות המסחר הוא יצירת חפיפה גדולה ככל האפשר עם שעות הפתיחה בוול-סטריט, כדי שהבורסה המקומית ובמיוחד המניות הדואליות יוכלו ליישר קו עם המתרחש בניו-יורק.

גורמים בשוק טוענים כי אין לסיבה זו כל הצדקה, שכן פעמים רבות ניו-יורק פותחת במגמה מסוימת, אך עד לסיום היום משתנה בה המגמה, כך שלחפיפה עם פתיחת המסחר אין משמעות אמיתית, שכן ממילא לא יקרה מצב בו החפיפה תגיע עד לסיום יום המסחר בניו-יורק.

מצד שני נציין, על רקע הפאניקה הכללית בשווקים וחוסר החפיפה עם וול-סטריט קרו מספר ימים בהם הבורסה מחקה את העליות שצברה לקראת סוף המסחר רק בשל חשש שמא וול-סטריט תפתח באווירה שלילית. יחד עם זאת התנהגות מסוג זה הגובלת בפרנויה מאפיינת את התקופה האחרונה העצבנית ממילא, והיא ככל הנראה לא תתרחש בתקופות רגילות ורגועות יותר.