איך ישפיעו הקרבות בגיאורגיה על השקעות הישראליות באזור זה?

סך ההשקעות הישראליות בגיאורגיה מוערך בכמיליארד דולר, בעיקר בתחומי הנדל"ן והביטחון ; חברות ישראליות החלו לפנות עובדים, ותיירים שמים פעמיהם ארצה

המלחמה בין גיאורגיה לרוסיה, שפרצה בסוף השבוע, בעקבות פלישת כוחות צבא גיאורגיה למחוז הבדלני דרום-אוסטיה, נותנת אותותיה גם בכלכלה של המדינות המעורבות.

מלחמת הדמים גובה מאות ואלפים של הרוגים, ואף מבחינה כלכלית: מדד ה-RTS של רוסיה צנח ביום שישי ב-6.5%, המדד הרוסי שהה נמצא בשפל בו לא שהה מאז ה-30 במאי אשתקד. המסחר בבורסה הרוסית הופסק שעה לפני הזמן בשל הירידה החדה. המטבע הרוסי, הרובל, איבד יותר ב-1% ל-24.2036 רובל לדולר.

נזכיר כי ההידרדרות החלה כשצבא גיאורגיה כיתר חלקים מחבל דרום-אוסטיה, ושעות ספורות לאחר מכן פלש לבירת המחוז, צחינוואלי, ופתח במתקפה על כוחות המחוז הבדלניים, כשמטוסי קרב גאורגיים מפציצים את האזור. בתגובה מיידית של רוסיה, היא תקפה מטוסי קרב רוסיים על שתי עיירות גיאורגיות; וקידמה כוחות שריון לאיזור המריבה.

גם מנקודת מבט ישראלית, מלחמת הדמים גורמת נזקים: שגריר לשעבר של גיאורגיה בישראל, העריך כי ההשקעות של ישראלים בגיאורגיה מגיעות בערך לכמיליארד דולר, בין השאר, בתחומי הנדל"ן והביטחון, ומצב כזה של מלחמה ואי-ודאות מדינית וכלכלית שמה את הסכומים האלה תחת לחץ וסכנה. משרד החוץ הישראלי טוען כי חברות ישראליות בגיאורגיה כבר החלו לפנות עובדים וכן תיירים ישראליים החלו לשים פעמיהם ארצה.

משרד החוץ אף התבטא כי הוא ממליץ להגביל או להקפיא את מכירת הנשק והציוד הבטחוני לגיאורגיה, בכדי שהדבר לא יתפרש בעיניים רוסיות, כצעד המאיים ומסכן אותה, ולפיכך, דבר העלול להביא את המעצמה הרוסית לראות את ישראל בעיניים עויינות מבחינה מדינית וכלכלית.

מבין היזמים הישראליים הפועלים בגיאורגיה, ניתן למצוא את שמואל פלאטו שרון, שלדבריו, עד כה לא נפגעו עסקיו מהקרבות. המלחמה בין שתי המדינות, בראש ובראשונה היא על שליטה וטריטוריה, אך נופך כלכלי גם מעורב בה; בגיאורגיה התפתחה תשתית לאספקת נפט ואנרגיה והיא מספקת אותם למערב. דרך המדינה עובר צינור הנפט השני באורכו בעולם, ויותר חשוב - עוקף את רוסיה, עובדה שמוסיפה חומר בעירה למדורה שגם ככה רושפת.