בתי החולים זקוקים לתקינה ירוקה

בתי החולים הוכרו לפני שנים כיעד לייעול צריכת אנרגיה ומים. עלות צריכת החשמל המוערכת של מרכז רפואי ממוצע בישראל הנה כ-15 מיליון שקל בשנה. בכימות הצריכה לפליטת גזי חממה, מדובר בגורם בעל השפעה בלתי מבוטלת על זיהום האוויר ובריאות התושבים.

הייתכן שבתי החולים לוקחים חלק בגרימת החולי בציבור? תקן הבנייה הירוקה העולמי LEED מייחד קטגוריה נפרדת לבתי חולים, מתוך הכרה בנזק שהם עלול להסב לציבור. לצורך כך הוקם ה-GGHC (Green Guide for Health Care) שגיבש תובנות ומסקנות וחיבר את המדריך הירוק המלא להקמת בתי חולים.

דרישת הסף הראשונה על-פי תקן ה-LEED בדרך לבית חולים ירוק הינה תכנון משולב. בית חולים הינו מבנה עתיר מערכות ופונקציות, כגון מכשירי קרינה, מיזוג ותאורה. על תהליך התכנון להיות קבוצתי.

לצורך חיסכון באנרגיה נדרש לבדוק את נצילות האנרגיה של ציוד רפואי. יש להתקין מערכות לאספקת אנרגיה מתחדשת בהיקף של לפחות 1% מצריכת האנרגיה של המבנה, ולתכנן מעטפת מבנה עם ביצועיים אנרגטיים משופרים. בנוסף יש לדאוג למינוי מפקח מערכות אלקטרו-מכאניות, והצבת מערכות למעקב ממוחשב אחר החיסכון באנרגיה.

חיבור לעולם הטבע זוכה להתייחסות משמעותית בתקן ה-LEED על-ידי יצירת אזורי טבע וגנים בתוך המבנים ומחוצה להם, תוך שימוש מקסימאלי באור השמש. יש למנוע מעבר זיהומים באוויר ולדאוג לחיטוי האוויר, וזאת על מנת להקטין את תפוצת המזהמים דרך מערכת המיזוג. התקן דורש התקנת מערכת התראה על ירידה באיכות האוויר והזרמת אוויר צח לחלל החדר. בגזרת החומרים יש להפסיק את השימוש בכספית נוזלית המצויה בתרמוסטטים, מדי חום ופלואורסנטים. יש לדאוג לחסכון ב-50% בשימוש במים מתוקים על-ידי גינון בצמחיה מתאימה, שימוש במערכות סגורות, מי מזגנים וטכנולוגיות לחסכון במים.

הכותב הינו מהנדס, יועץ לבנייה ירוקה.