מהאמנים באהבה

בתערוכה מיוחדת, שתיפתח במוצ"ש ביפו, יעניקו האמנים מתנה למבקרים. דיסק של רועי רוזן, צילום של לי אורפז או תחתונים של רועי צ'יקי ארד - לבחירתכם

ברוח המסורת של מתנות לחגים נפתחת במוצאי שבת, 20.9, בשבוע שלפני ראש השנה, תערוכה מיוחדת, שבה אמנים נותנים מתנה לקהל. "יש פה הצעה רצינית לאנשים שיכולים לבוא ובאמת לקבל במתנה עבודת אמנות - זה יכול לאפשר גם לכאלה שבכלל לא יכולים להשיג עבודת אמנות", מבטיחה האוצרת, רקפת וינר עומר, שרואה בתערוכה, שתתקיים ב"ארטופיה" ביפו, גם פעולה אמנותית שלה עצמה וגם אקט פוליטי, שמציב שאלות על ערכה של אמנות ומהותן של מתנות.

וינר עומר מתייחסת למחוות הנתינה כאלטרנטיבה לעולם האמנות המסחרי, שמגלגל "כסף גדול". הנתינה היא אקט חתרני שיוצר ברית ו"שותפות לדבר עבירה" בין הנותן למקבל, פעולה היוצרת קרבה בין האמן לקהל וגם מעלה שאלה על ערכן המסחרי של עבודות שניתנות במתנה.

בין המשתתפים אמנים צעירים בראשית דרכם וגם ותיקים ובכירים בזירה. שמות כמו לי אורפז, אורן אליאב, בועז ארד, רועי צ'יקי ארד, איתן בוגנים, אורי גרשוני, אוהד מילשטיין, הדס עפרת, פיליפ רנצר, רועי רוזן, עדו בראל, טליה ישראלי, גילית פישר, מיכל נאמן ועוד רבים.

*אמנים מתקוממים על כך שלעתים קרובות הם מתבקשים לתרום עבודות לכל מיני מטרות, במה זה שונה?

"אני מתייחסת לעצם המהות של אמנות כסוג של נתינה. אנשים רוצים לתת כי הם יכולים. לפעמים באמת תורמים עבודת אמנות ברצון, לאיזו מטרה נורא חשובה, כמו מאבק באיידס או למען משהו. פה המטרה היא פשוט לתת. זה מעלה את השאלה 'מה לתת?', 'מי רוצה את זה?', יש במתנה גם משהו תובעני - היא תובעת התייחסות, הכרת תודה. זה מעמיד את המשתתפים בתערוכה במקום ששואל מחדש מה הערך של אמנות ואיך אפשר לקבוע ערך, איך אפשר לחיות עם אמנות כדבר שהערך שלו צריך להיקבע".

רועי רוזן הכין לתערוכה דיסק בעותק יחיד, המקבץ שירי ילדים, ואייר את עטיפתו, תחת כותרת "Lower Education". אוהד מטלון מציע במתנה שובר ל"יום כיף עם האמן", ומפרט מגוון פעילויות מגוחכות והזויות, כמו ביקור בעמנואל והוצאת פתקים מהכותל. מקבל המתנה יצטרך לבחור בין מימוש השובר לבין הבעלות עליו, כסוג של יצירה בפני עצמה. אורי גרשוני סורג פרחים לקהל, ואילו רועי צ'יקי ארד מציע את תחתוניו הכחולים - אותם לבש יומיים ו"הטביע בהם את חותם גופו".

*זה במקרה הטוב מגוחך ובמקרה הרע מגעיל, לא?

"אני חשבתי שזה מצחיק. אין עבודות בתערוכה שאני לא עומדת מאחוריהן. פניתי לאנשים שאני פחות או יותר יודעת מה לצפות מהם, אבל היו לי הפתעות. התחתונים של צ'יקי - זה מהלך שחושף את זה שמתנה היא לפעמים דבר תובעני, אולי מיני, מפוקפק. אתה נחשף במה שאתה נותן והרבה פעמים אתה נחשף במה שאתה מקבל או רוצה. הרבה פעמים הערך נקבע בגלל הפרסונה האמנותית של האמן ומי הוא עבורנו".

כאוצרת, נמצאת וינר עומר בעמדת המתווכת - היא מקבלת את מתנות האמנים ומעבירה אותן הלאה לקהל. "המהלך שלי מאפשר מפגש אינטימי, מעמיד את המתנה כניגוד לטרנזקציה של ערך כלכלי ואת הקרבה בין האמן לקהל מול מערכת שאין בה יחסים אישיים".

*איך זה עובד?

"הקהל נקרא לדבר עם האמנות, לבקש מתנה. מי שרוצה משהו צריך לכתוב ליד העבודה למה הוא רוצה בה. בסופו של דבר נעשה הגרלה, וגם אם זה יהיה קצת בלגן - לא נורא. חשוב לי לתת מקום לתשוקה של אנשים לאמנות, להוציא אותה מהשיח על הערך. למה משלמים על אמנות עכשווית כל-כך הרבה כסף? משלמים בדיוק עבור זה שרוצים להיות בעליו של דבר שאין לו ערך, או שאי אפשר לנקוב בערכו". *

"מתנה" ב"ארטופיה", פורייה 8 יפו, הפתיחה במוצ"ש 20.9, 20:30, ולאחר מכן במשך שבוע בלבד: א'-ה' 13:00-19:00, ו' 11:00-14:00, ש' 11:00-16:00