שווקים של תקווה

שוקי העולם סוגרים שנה חיובית רביעית ברציפות. מה יקרה בהם ב-2007? בארה"ב צפויה האטה כלכלית אך יש גם מי שסבור ששוק המניות מגלם הזדמנות קנייה, ההערכות לגבי שוקי אירופה אופטימיות, השוק היפני הוא האטרקטיבי מבין השווקים המפותחים, וגם השווקים המתעוררים עוד לא אמרו את המילה האחרונה > עירית אבישר

שנת 2006 התחילה ברגל ימין בשוקי העולם. אחרי שלוש שנים של עליות, נראה היה כי השווקים לא מתכוונים לשנות כיוון. נתוני הצמיחה ברוב העולם היו טובים, והבורסות המשיכו צפונה.

ואולם, במאי האחרון נוצר חשש בשוקי העולם מפני העלאות ריבית, שיקטינו את הנזילות בשווקים. חשש זה הכניס את השווקים ללחץ וגרם לירידות חדות, במיוחד בבורסות השווקים המתעוררים. מאז הספיקו רוב השווקים לתקן את הירידות והמגמה חזרה להתייצב עם נטייה חיובית, זאת על רקע הירידה במחירי האנרגיה שאפשרה סביבת אינפלציה יציבה. בסופו של דבר שוקי העולם סוגרים שנה רביעית ברציפות של עליות, כשמדד ה-msci העולמי טיפס השנה בכ-17%.

בשנה הבאה אמורות להתרחש שתי מגמות הפוכות. מצד אחד, צפויה האטה בכלכלה הגדולה בעולם, כלכלת ארה"ב. מצד שני, צומח לו במקום אחר עולם שלם בקצב מהיר - השווקים המתעוררים. שווקים אלו תופסים חלק הולך וגדל מסך הצמיחה העולמית ומקטינים את התלות העולמית בכלכלת ארה"ב.

אז מה צפוי בשנה הבאה בשוקי העולם? מה יהיו המגמות המרכזיות? אילו שווקים אטרקטיביים במיוחד? ומה יהיו הסיכונים המרכזיים?

ארה"ב: איך ישפיע הנדל"ן?

הבעיה המרכזית בעולם היא השוק האמריקני. כלכלת ארה"ב מפגינה חולשה כלפי העולם לאחר שבשנתיים האחרונות היא הובילה את הצמיחה בו. ברבעון הראשון של השנה עוד נראתה בארה"ב צמיחה בשיעור דומה לאסיה, אך במהלך השנה נחלשה הצמיחה. עם זאת, בסופו של דבר עלה השנה מדד הדאו ג'ונס ב-16%.

הסיבה להאטה בכלכלת ארה"ב נובעת משוק הנדל"ן. בשנים האחרונות נהנה ענף הנדל"ן בארה"ב מגאות. בחלק מתת-הענפים הגיע הדבר לממדי בועה. לפני נתוני הפדרל ריזרב, ממדי שוק הדיור האמריקני תפחו ל-10 טריליון דולר. הסיבה לפריחת הענף נבעה משני גורמים עיקריים: שערי ריבית נמוכים, אשר עודדו קונים ללוות יותר כסף, ומשקי בית שאיבדו את אמונם במניות לאחר נפילת השווקים בתחילת העשור וחיפשו אפיקי השקעה אלטרנטיביים. שוק הנדל"ן מהווה יעד משמעותי לכוח הצריכה של האמריקנים, ועם התקררותו התעורר החשש מהאטה בשוק האמריקני שתשפיע גם על שאר העולם.

ישנם כמה תרחישים בהקשר זה: השלילי ביותר מדבר על התפוצצות בועת הנדל"ן וכניסה למיתון. התרחיש השני והפופולארי בקרב האנליסטים מדבר על נחיתה רכה שתתבטא רק בהאטה בכלכלת ארה"ב. ההערכות הן כי ההאטה בשוק הדיור לא חזקה מספיק כדי לגרום לצמיחה שלילית, וכי הצמיחה בארה"ב תעמוד בשנה הבאה על 2%-3%.

"המון נתונים סותרים מתפרסמים בנוגע לכלכלת ארה"ב. נתונים הקשורים לצרכן מראים כי הוא מאבד ביטחון כתוצאה מחולשה בשוק הנדל"ן. גם מהכיוון של היצרן יש נתונים על חולשה יחסית לשנים קודמות", אומר מנכ"ל רוטשילד קרנות נאמנות, דורון כהן.

"מצד שני", מוסיף כהן, "יש התייצבות בשוק העבודה ואבטלה נמוכה. גם רמות המחירים לא יורדות באופן משמעותי, מלבד בתחום הנדל"ן. מדד המחירים אמנם נמוך, אך הוא אינו שלילי, וחשוב לזכור כי סיבה מרכזית למדדים הנמוכים נובעת מירידה במחירי האנרגיה".

הגישה האופטימית מעריכה כי ארה"ב דווקא תרשום צמיחה יפה בשנה הבאה, שתבוא לביטוי כבר בתחילת 2007. הערכה זו מתבססת על הירידה הצפויה במחירי הנפט, וכן על ירידה בתשואות האג"ח שתביא גם לירידה בריבית למשכנתאות ולכן תסייע להתאוששות שוק הנדל"ן.

מבחינת הריבית, רוב ההערכות היום הן כי הריבית צפויה להישאר על רמתה, 5.25%, לפחות ברבעון הראשון של השנה. לאחר מכן ייתכן שנראה מעט הורדה, אך הרמה תישאר פחות או יותר ללא שינוי מהותי סביב 5%.

יש המעריכים כי רמת ריבית יציבה היא איתות חיובי לשוק המניות. "ריבית שיורדת בחדות מעידה על חשש ממיתון, ואילו ריבית שעולה מדכאת את שוק המניות, ולכן יציבות של רמת הריבית טובה לשוק המניות", אומר גילי כהן, מנהל ההשקעות הראשי של אקסלנס.

כמו כן, יש שמעריכים כי ברמתו הנוכחית, שוק המניות האמריקני מגלם הזדמנות קנייה. "שוק המניות מתמחר את ההאטה הצפויה די והותר.

המכפילים בשוק האמריקני משקפים ציפייה למיתון. מדובר במכפילים נמוכים המהווים הזדמנות קנייה", אומר מנכ"ל אילנות דיסקונט, גיא חכמי.

"בשנים האחרונות ראינו שיפור דרמטי ברווחיות החברות. היו לנו 17 רבעונים רצופים של צמיחה דו-ספרתית ברווחי החברות, ואילו המדדים עלו בפחות. זה בגלל הרעב של המשקיעים לסיכון והליכה לשווקים מסוכנים", מציין חכמי.

אירופה: המיזוגים יעירו את השוק

2006 הייתה טובה לשוק האירופי, והמדדים השונים באירופה עלו ב-20% בממוצע. רוב ההערכות לגבי הצפוי באירופה הן אופטימיות, וגורם הסיכון המרכזי שעלול להעיב עליה הוא השפעת ההאטה בארה"ב.

בשנים האחרונות ראינו את אירופה יוצאת מהקיפאון. ראשונה שיצאה הייתה גרמניה, והשאלה שעלתה היא האם היא תמשוך כלפי מעלה את שאר המדינות, או ששאר המדינות יגררו אותה מטה. האפשרות השנייה התבררה כנכונה, ומדינות רבות הצליחו לחזור לצמיחה.

אירופה הראתה שיעורי צמיחה יפים במחצית הראשונה של השנה, והצמיחה בה עמדה על 2%-4%. מי שהובילו את הצמיחה היו גרמניה וצרפת. לקראת הרבעון השלישי נחלשו מעט הפרמטרים, אבל התחזיות כאמור אופטימיות.

"בשנה הבא צפוי שינוי במדיניות המיסוי בגרמניה ואיטליה, שצפוי להשפיע על הכלכלות במדינות אלה. עדיין לא ברור כיצד שינוי זה ישפיע על הכלכלה, שכן הוא אמור להרע עם הצרכן אך להיטיב עם היצרן", אומר כהן.

מלבד הפרמטרים החיוביים כהן מציין תופעה מעניינת נוספת שצפויה להשפיע בשנה הבאה לטובה על השוק האירופי - מיזוגים ורכישות. "חברות רבות צברו מזומנים רבים כתוצאה מהמיתון שעבר עליהן והיעדר מוטיבציה להשקיע. עודף זה יוצר פוטנציאל אדיר למיזוגים ורכישות, ואלו תהליכים שתמיד מעירים את שוקי ההון", מסביר כהן.

חכמי מציין כי באירופה יש שילוב נדיר של צמיחה ומניות בתמחור נמוך. "יש פער ברמות המחירים בין המניות האירופיות לבין המניות האמריקניות והפער הוא לטובת האירופיות. יש לא מעט שווקים באירופה כמו שבדיה ופינלנד, שפשוט הוזנחו על ידי השווקים הבינלאומיים. מבחינת פרופיל סיכוי-סיכון, השוק האירופי הכי מעניין, וכך גם מבחינת תמחור מניות", הוא אומר.

יפן: הכלכלה טובה, הבורסה פחות

הבורסה היפנית הייתה החידה של שוקי העולם. למרות נתוני מאקרו טובים, הציגה הבורסה היפנית ב-2006 ביצועי חסר לעומת שוקי העולם. מדד הניקיי עלה רק ב-6% מתחילת השנה.

"הבורסה ביפן מתנהגת בצורה איומה, כמו אחרון השווקים המתעוררים. זאת למרות שמדובר היום בכלכלה השנייה בגודלה בעולם, ולמעשה הבורסה היפנית הייתה אמורה להיות שנייה בחשיבותה אחרי הנאסד"ק", אומר כהן.

"קשה להבין את התנהגות המשקיע המקומי שמוביל את הבורסה. התנהגות המשקיע המקומי מפתיעה עוד יותר לאור העובדה שהריבית ביפן אפסית, ולכן הבורסה אמורה להוות אלטרנטיבה אטרקטיבית", הוא מוסיף.

כהן מציין כי מבחינת פרמטרים כלכליים מדובר באזור האטרקטיבי ביותר מבין השווקים המפותחים. "מבין שלושת השווקים המפותחים ליפן יש את הנתונים הטובים ביותר. כמעט כל פרמטר שם נמצא היום בשיא של כמה שנים, החל ממחירי הנדל"ן, צמיחה, וכלה ברווחיות החברות, שוק העבודה. הבנקים ביפן מרוויחים כסף, שזה נחשב למשהו ממש דרמטי".

" אז אם הפרמטרים טובים והבורסה לא, מה עושים?

"למי שמאמין בפרמטרים כלכליים ובכך שבסוף הכלכלה מנצחת, יפן היא השוק הכי אטרקטיבי להיות בו מבין השווקים המפותחים. עם זאת, צריכים להיות מאוד סבלניים. יש פוטנציאל אדיר. הצמיחה שם תתבטא בסופו של דבר גם בבורסה, כאשר העולם יזהה אותה".

מנהל אגף המניות של אילנות, סרג'יו ויינשטיין, מציין כי למרות שהמכפילים ביפן גבוהים ועומדים על יותר מ-30, אין זה אומר שהשוק היפני יקר. "בדיקת המכפילים כאינדיקטור לשוק זול או יקר אינה נכונה תמיד, כמו במקרה של השוק היפני. לדוגמא, בישראל שיעורי רווחיות החברות היו גרועים ב-2002, כך שהמכפילים היו למעשה גבוהים. עם זאת, מי שברח מהשוק פספס את הגאות של 2003. בשוק שנמצא שתהליך של יציאה ממיתון, בחינה של מכפילי רווח פחות משקפת את המצב, ויותר נכון לבדוק מכפילי הון ומכירות", מסביר ויינשטיין. להערכתי, השוק היפני יכול לעשות 15%-20% בשנה הבאה, לא כולל תחזיות על הין שצפוי להתחזק", הוא מוסיף.

שווקים מתעוררים: פוטנציאל גדול, אבל גם הסיכון

"תמיד היו אומרים שכשארה"ב מתעטשת כל העולם נרטב. היום המשפט הזה הרבה פחות נכון", אומר כהן. "מחצית מהצמיחה העולמית מגיעה היום מאסיה, ואילו ארה"ב תורמת רק 13%. כמו כן, היום 20% מהתוצר הוא של ארה"ב, וסין כבר אינה רחוקה ממנה ומהווה 17% וגוש היורו - 14%", הוא מוסיף.

ואכן, השווקים המתפתחים מתעוררים בשנים האחרונות ורושמים קצבי צמיחה מרשימים. מהיכן זה בעצם נובע?

השווקים המתעוררים התאוששו בשנים האחרונות מהמשבר שתקף אותם בסוף העשור הקודם. המשבר נבע מגירעונות כבדים וממשטרי שער חליפין קבוע שגרמו למשקיעים הזרים להבין כי השווקים הללו לא ממש אטרקטיביים, והם הפכו למנודים.

עם זאת, בשנים האחרונות עברו מדינות רבות באסיה ובאמריקה הלטינית רפורמות כלכליות שכללו ניוד שערי המטבע, טיפול בגירעונות, מלחמה באינפלציה, הורדת הריבית ובכלל הפיכתן למערביות יותר. כאשר מדינות ענקיות כמו סין והודו מתחילות להתפתח ולהתקרב למערב, ולהגדיל את הצריכה, הממדים של צמיחה כזו הם ברמה שקשה לנו לתפוס. בעשור הקרוב, מיליארד צרכנים חדשים ייכנסו לשוק העולמי, והביקושים במדינות אלו ידחפו את קטר הכלכלה העולמית.

"במדינות אסיה הבינו שעדיף להשקיע בהגדלת הביקוש המקומי מאשר בהגדלת הביקוש אצל הצרכן האמריקני והאירופי למוצרים המיוצרים בסין. זאת מכיוון שהפוטנציאל בשווקים ענקיים דוגמת סין והודו גדול יותר. כמו כן היתרון לגודל בשיווק במדינות כמו סין והודו מגדיל את הרווחיות", אומר כהן. "ניקח לדוגמא את תעשיית הרכב, פוטנציאל השיווק של רכב מסוים בגרמניה עומד על מיליונים ספורים, בעוד בסין או בהודו הוא אדיר הרבה יותר. למה להסתמך כל כמות קטנה באירופה כשיש לך בבית פוטנציאל אדיר", מסביר כהן.

כהן שמעדיף במיוחד את ההשקעה בשוקי אסיה מבין השווקים המתעוררים, מציין כי במדינות אלו הצמיחה הכלכלית מוגדרת כמטרה בחשיבות עליונה. "באסיה עושים הכול למען הכלכלה. אנחנו רואים את זה מתבטא בשיתופי פעולה בעדות שונות שיש ביניהן מתחים, אך הן עובדות ביחד ומשתפות פעולה למען הצמיחה".

כהן מוסיף ואומר כי דוגמא בולטת לחשיבות הצמיחה ראינו לאחרונה בתאילנד. "הממשלה הודיעה במהלך דצמבר על מגבלות כניסת הון מחו"ל. הבורסה צנחה ב-15%, ואז הממשלה הבינה את ההשלכות של פעולה שכזו ומיהרה לחזור בה, ולהודיע כי המגבלות לא יחולו על הבורסה. הצמיחה הכי חשובה לתאילנד והיא לא רצתה לפגוע בזה".

ההתאוששות הכלכלית התבטאה גם במדדי המניות. מדדי המניות בשווקים המתעוררים השונים עלו בעשרות ולעיתים גם במאות אחוזים משנת 2003.

עם זאת, בעוד על נתוני המאקרו כמעט שאין מחלוקת בעולם, ההשקעה בבורסות הללו עדיין אינה דבר שבקונצנזוס. רוב המשקיעים זוכרים ודאי את התיקון האגרסיבי שחוו השווקים המתעוררים במאי האחרון כשירדו ביותר מ-20% בתוך פחות מחודש. שווקים אלו נחשבים לתנודתיים במיוחד, וגורמים בשוק מעריכים כי אחת הסיבות לכך היא פעילות אגרסיבית של קרנות גידור בשווקים אלו.

"צריך לזכור כי סטיית התקן בשוקי אסיה גבוהה. ההשקעה שם מתאימה רק למי שיש לו סבלנות. בטווח הארוך, טווח של שנים, אין ספק שהביצועים של השווקים המתעוררים יהיו עודפים על פני המערב. בדרך צפויים כמה תיקוני מחיר אגרסיביים כפי שראינו השנה", אומר כהן. "