"המצב היום שונה בתכלית משנת 2000"

בדיוק מחצית מחייו מבלה בן גביזון מפריזמה בשוק ההון, וטוען ש"גל הירידות הנוכחי הוא לא התפוצצות בועה אלא שחרור לחץ מסיר שהלך והתנפח" > רועי ברגמן

"גל הירידות האחרון הוא לדעתי תיקון ותו לא", אומר בן גביזון, ראש צוות ניהול השקעות בקופות הגמל של פריזמה, במהלך השיחה שלנו בתחילת השבוע. "זה לא משהו שיש מאחוריו התפוצצות של בועה, אלא שחרור לחץ מאיזה סיר שהלך והתנפח. אנשים לא הבינו את פרמיית הסיכון, הייתה עלייה חדה מאוד ועכשיו באה ירידה חזרה למצב נורמלי. גיוס הכסף הקל שהיה ייעצר. זה לא אומר שלא יהיו גיוסים, אבל המרווחים ישקפו נכון יותר את רמות הסיכון בשוק. היו פה חברות שגייסו במרווחים שלא הבנתי".

כל השיחה שלנו מתקיימת בקונטקסט של האירועים בשווקים בעולם ובתל-אביב, כולל התרסקות חפציבה. "חפציבה תרמה בכך שהיא החזירה את המודעות לכך שחברות יכולות גם ליפול", הוא אומר. "בדיעבד, הכתובת הייתה על הקיר, אבל עכשיו היא משקפת נכון יותר את פרמיית הסיכון שצריכה להיות בשוק. התיקון האחרון הוא בפירוש חזרה לנורמליות".

" התיקון יוצר הזדמנויות השקעה?

"אני חושב שקיימות הזדמנויות. אני אף פעם לא יודע לשים את האצבע מתי המניה במחיר הנמוך ביותר ומתי בגבוה, אין חיה כזאת. אני בוחן תמיד אם הסביבה העסקית השתנתה, זה הדבר החשוב ביותר. אומרים היום שהמצב הוא כמו בשנת 2000, אבל המצב שונה בתכלית. אז הייתה בועה שלא היה מאחוריה שום ערך כלכלי. היום אנחנו נמצאים בסביבה של חברות מבוססות, כשהמשקיעים דורשים מכפילים סבירים, הכנסות ומרווחים. לאורך זמן מניות יהיו תמיד יותר טובות. לבוא ולהגיד אם זאת הנקודה הנמוכה ביותר? אני לא יודע. המחירים היום יותר נמוכים מאשר לפני שבועיים-שלושה ובשוק האג"ח יש היום הרבה דברים מעניינים יותר מלפני שלושה חודשים".

למרות גילו הצעיר, מגיל 16 - מחצית מחייו, מבלה גביזון קרוב לשוק ההון. לאחר 4 שנים כרו"ח בסומך-חייקין בחר לשנות כיוון בקריירה, התגלגל לדש, חבר לדב ילין, והתקדם תחת חסותו. שנתיים מאוחר יותר עבר לפריזמה.

" אחרי שבילית מחצית מחייך בתעשייה הזו, יש לך עדיין רעב למקצוע?

"בשוק ההון אין רוטינה. עוד לא נתקלתי ביום אחד שדמה לקודמו, והוא כל הזמן מפתיע. אני מנהל את הקופות בגישה פונדמנטליסטית. חברה זולה היא חברה זולה וזה לא רלוונטי איפה נמצא המדד. אותי מעניין השוק של אותה חברה. אם יש לה מכפיל שנוח לי איתו, זאת אחזקה לטווח ארוך. יכול להיות שבסופו של דבר השוק ידחק אותה למטה, כי כשיורד גשם כולם נרטבים, אבל החשיבה היא פונדמנטליסטית טהורה. יש משפט חשוב שמלווה אותי: הטרנד הוא החבר שלך. כשהשוק נכנס לטרנד מסוים, אסור להילחם בו. זה מה שקרה במהלך החודשים האחרונים, כשהשוק עלה למרות כל נורות האזהרה".

" איך השוק חבר של המשקיעים היום?

"ניתן להשתמש בנגזרים ובמניות עם ביטא קרובה ל-1, לשוק, לשוק כדי לנצל זאת. בגדול מתמודדים עם השוק באמצעות פיזור נכון של התיק. אני לא אוהב לקנות בטירוף, כי אני יודע גם מה זה לחוות נפילות. אני משתדל בדרך כלל לרסן את שתי התכונות העיקריות שפוגעות במנהלי השקעות: פחד ותאוות בצע. כשיש עליות חדות כולם רוצים חשיפה מקסימלית למניות וכשיש ירידות חדות כולם מורידים את החשיפה לאפס. אני חושב שמנהל השקעות טוב הוא זה שמוצא את האיזון ביניהם. כשהשוק יורד עליו לחפש את ההזדמנויות הנכונות וכשהשוק עולה לא לרוץ ולהגדיל את החשיפה למניות מעבר לפרופורציות".

" יש מניות שלא תשקיע בהן?

"מניות של חברות שמנהליהן סרחו בעבר, אני לא מתקרב אליהן. אמון קשה מאוד לבנות ומי שנכווה בעבר יודע לזהות מקרים כאלו. אם תיקח תיק של 200 מניות תמיד יהיו 20-30 כוכבות ותמיד יהיו גם אלו שיאכזבו אותך".

" איך תבנה היום תיק השקעות עבור משקיע עם פרופיל סיכון ממוצע?

"מבחינת האלוקציה הייתי מפנה 25% למניות, 60% בארץ והשאר בחו"ל, בעיקר במדדים זרים. אסיה היום מאוד מומלצת (טייוואן וקוריאה), אירופה (שבדיה) ודרום אמריקה (ברזיל). 10% הייתי מפנה למט"ח בסל מטבעות. באג"ח הייתי נותן עדיפות לקונצרניות עם דירוגים גבוהים. הייתי גם נותן משקל מסוים לשחרים קצרים ובינוניים שיש להם פער ארביטראז' טהור ולא מובן מול המק"מ". "