ג'וזף-כהן: זה הזמן הגרוע ביותר, שיפור במחצית השנייה של 2008

אסטרטגית ההשקעות הראשית של גולדמן זאקס אינה צופה הידרדרות למיתון בארה"ב

וול סטריט נעלה אמש (ב') את שנת 2007 בתשואה חיובית, למרות משבר האשראי. האסטרטגים המובילים בניו יורק מביטים כעת לשנת 2008 וחוזים כי זו תהיה שנה די דומה לזו החולפת. האסטרטגים מאמינים אמנם כי המשבר בשוק הדיור ימשיך, שיעור האבטלה במשק יעלה במעט והכלכלה באופן כללי תיחלש. עם זאת, הגורמים הללו לא ימנעו משוק המניות לרשום גם השנה תשואה חיובית.

"2008 תהיה שנה כבדה", אמרה אבי ג'וזף-כהן, אסטרטגית ההשקעות הראשית בגולדמן זאקס, אשר נחשב לבית ההשקעות הרווחי ביותר בוול סטריט. לדבריה, הדאגה העיקרית בקרב המשקיעים היא ירידה ברווחי החברות ב-2008: "מנהלי ההשקעות חשים כי השנה הזו תהיה קשה עבור החברות".

עם זאת, כהן מאמינה כי השוק יסיים את השנה בעליות, שכן המשקיעים יהיו עדים לחדשות טובות יותר בחלק האחרון של השנה. "אנו מאמינים כי עכשיו הוא הזמן הגרוע ביותר. הנתונים הכלכליים הגרועים ביותר יהיו שייכים לסוף 2007 ולמחצית הראשונה של 2008, ואנו צופים שיפור במחצית השנייה של השנה", אמרה כהן בראיון ל-CNNMoney.

כהן אינה האסטרטגית היחידה בוול סטריט שמרגישה כך. חברת המחקר הפיננסית תומסון פייננשל מסרה כי האנליסטים בוול סטריט צופים עלייה חד-ספרתית ברווחי החברות בשני הרבעונים הראשונים של 2008, אך בסיכום שנתי יעלו הרווחים בכ-15%.

כהן צופה כי מדד הדאו ג'ונס יסיים את השנה ברמה של 14,750 נקודות (תשואה של 11%), וכי מדד ה-S&P500 יעלה ב-14% ל-1,675 נקודות. עם זאת, בתומסון פייננשל מציינים כי האנליסטים בוול סטריט מצפים לתשואות מתונות יותר, והם צופים כי ה-S&P500 יעלה השנה ב-7% בלבד ל-1,580 נקודות.

כהן אומרת כי השוק היום צופה את התסריט הגרוע ביותר - מיתון. עם זאת, היא אינה צופה כי כלכלת ארה"ב תידרדר למיתון. בנוסף, היא מאמינה כי הפדרל ריזרב ימשיך להפחית את הריבית במשק, מה שיסייע לשוק לעלות עוד יותר.

גם כלכלני ליהמן ברדרס צופים הורדות נוספות של הריבית, לרמה של 3.25% מ-4.25% כיום. למרות הצפי להאטה כלכלית והחששות ממיתון, מרבית הכלכלנים סבורים כי במחצית השנייה של השנה הכלכלה האמריקנית תבריא ותאיץ את קצב הצמיחה.

כך, למשל, צופים כלכלני סטנרדרד אנד פורס (S&P) כי המיתון בשוק הדיור יסתיים בחודש אוקטובר, ועד אז מחירי הבתים יירדו ב-11%. באשר לצמיחת התמ"ג, כלכלני ליהמן ברדרס צופים צמיחה של 1.8% ובמריל לינץ' חוזים צמיחה של 1.4% בלבד. עם זאת, תומסון פייננשל חוזה צמיחה של 2%-2.5% ב-2008.

בגולדמן זאקס מאמינים בצריכה הפרטית ובטוחים כי הכלכלה תתחזק החל מהמחצית השנייה של 2008. כך שלמרות חומת החששות שניצבת מול וול סטריט בפתח השנה החדשה, ייתכן כי הצרכן האמריקני יציל את השנה החדשה, בדיוק כמו ב-2007.