10 כללים להתמודדות תקשורתית עם המשבר הכלכלי

כשכלי התקשורת הכלכליים מפרסמים כל פיסת מידע שנקרת בדרכם, כשהעובדים עטים על כל ידיעה כאילו היא זאת שתקבע את עתידם, וכשכבר ברור לכולם שכמעט אף אחד לא יצליח להימלט מן המשבר - זה הזמן לעשות פסק זמן, לנשום עמוק ולגבש אסטרטגיה תקשורתית שתסייע במזעור נזקים ואולי אפילו תגרום להתחזקות עתידית

1. יוצאים מהבונקר, נושמים עמוק

זה כבר ברור: 2009 הולכת להיות שנה לא קלה למשק ומן הסתם גם לחברה שלך. השקט היחסי הנוכחי (שלפני הסערה) מאפשר לך לעשות הערכת מצב עסקית, לעדכן את תוכניות העבודה, לבדוק מה חושבים על החברה שלך ועליך, להבין מה התקשורת מצפה ממך, ולבקש מיועצי התקשורת שלך להכין תוכנית קצרה ומהירה להתמודדות עם המצב החדש.

2. לא נעלמים מהרדאר

גם אם החברה שלך נפגעת מהמצב, היעלמות מהרדאר התקשורתי - בעיקר אם עד עכשיו היית כוכב במדורי הכלכלה - רק תעצים את הפגיעה במותג שלך. כמו שצריך לתחזק את המערכת החיסונית בחורף, כך צריך להמשיך לייצר תקשורת חיובית בעתות משבר. זה ירכך את המכה שתגיע אם וכאשר תהיה תקשורת שלילית. ויש עוד דבר: בתקשורת אף פעם אין ואקום, אם נעלמת ממרכז הבמה, מישהו יתפוס את המקום שלך. לא קל לחזור אחרי היעלמות.

3. שולטים במידע, בעיקר השלילי

המשבר הכלכלי יפגע ברובנו. במשך הזמן נהיה עדים ליותר מהלכים ארגוניים שנובעים מהמצב. צא מנקודת הנחה שהמידע ידלוף החוצה ועדיף שאתה תשלוט, עד כמה שניתן, במה שיוצא ובאופן שבו הדברים מוצגים בתקשורת. תמיד כדאי לשקול להוציא ידיעה יזומה, או לתדרך עיתונאים מראש, גם שלא לייחוס. אם זה בלתי אפשרי, תיערך עם תגובת מגירה. העיקר - אל תיתפס לא מוכן, עם המכנסיים למטה.

4. פותחים מגרשי משחקים חדשים

מעולם לא היו בישראל כל-כך הרבה כלי תקשורת כלכליים. הם מחכים לשמוע מה יש לך לומר. אז נכון שהדוחות הכספיים שלך לא מזהירים, ואולי אתה נאלץ לבצע הרבה מחיקות, אבל בינתיים תוכל לפעול בזירות תקשורתיות מגוונות: להבליט נושאים של כוח-אדם, של חדשנות מוצרים, לארגן ראיון של קולגות מחו"ל, להציע קו טלפוני פתוח עם מומחי החברה או שולחן עגול עם מומחים שונים. אל תשכח שעיתונאי כלכלי ממוצע מקבל אלפי פיסות מידע ביום באמצעות הודעות לעיתונות, רובן נעלמות במעבה האי-מייל שלו ולא תופסות את תשומת לבו. דווקא מידע רלבנטי המועבר באופן ייחודי לעיתונאי, כזה שמתאים לצרכים שלו, לפורמט ולאג'נדה שלו, יכול להגביר את החשיפה.

5. הופכים משבר להזדמנות

לא כולם נפגעים מהמשבר באותה מידה. לפעמים דווקא אלה שנחבאו אל הכלים ולקחו פחות סיכונים נמצאים עכשיו במצב טוב יותר. שימוש נכון בחוסן הזה וחידוד המסרים הם הזדמנות למיצוב מחדש. כאשר השוק עובר סערה כל המערכת משתנה ולחלק יש הזדמנות להפוך למובילים. נניח שהחברה שלך פועלת בשוק ההון פיננסי: שמעת על מחנק האשראי בבנקים, בעיקר לעסקים קטנים ובינוניים? אולי אתה יכול לצאת עם מוצר שייתן מענה למחנק הזה. אם הצלחת לגבש מוצר או שירות חדש בתחום, סביר להניח שהתקשורת תתייחס אליו, ולו משום שאתה נותן מענה לצורך ממשי שנמצא על סדר היום הציבורי. אגב, אם אתה מנהל חברה שמסייעת לצרכנים או עסקים להצטמצם כלכלית, נצל את המצב ותדגיש את היתרונות שלך. בשבילך זו תקופת פריחה.

6. עוברים למוד של הסברה

אתה בטח שואל את עצמך - מה הטעם ביחסי ציבור מכירתיים בתקופה שכזו, כשכמעט לא קונים? או, זה בדיוק הזמן לגוון את התקשורת שלך עם קמפיינים שעוסקים גם בהסברה ולא רק בקידום מוצר כזה או אחר. חברת כרטיסי אשראי, למשל, יכולה להסביר ללקוחות שלה איך אפשר לחסוך באמצעות תשלום בכרטיס, אילו מבצעים יש למשלמים באשראי, מה זה אשראי מתגלגל ועל איזה עמלות או כרטיסים ניתן לוותר. הלקוחות יעריכו מידע שיעזור להם להבין יותר ולשלם פחות.

7. מתחילים לגלוש

בארגונים רבים עדיין חושבים שבעת משבר אמצעי המדיה המסורתיים יעילים יותר מאשר הפורום או הצ'ט. הם טועים. משברים קמים, מתנפחים, מתעצבים ונרגעים באינטרנט. לקוחות מגייסים צרכנים לתביעות ייצוגיות באמצעות פורומים, חולקים מידע, משתפים מיליוני אנשים בחוויות שירות, ובעצם מנהלים באינטרנט חיים שלמים. ניהול חכם של הדיון מול הגולשים, יעזור לך להבין את הלכי הרוח ולשלוט בו טוב יותר.

8. מדברים ישירות עם הצרכנים

בימי משבר, הפורומים הרלבנטיים באינטרנט שוקקים חיים והצימאון למידע בתוך אי-הוודאות אדיר. מידע מועבר מאדם לאדם, הצעות להשקעה, טיפים לחיסכון, אזהרות על חברות, מה לא. השתלבות נכונה, לא חונקת, של המותג בשיח הגולשים הישיר תגביר את הביטחון בו, תפיק ערך ורלבנטיות עבורו ותמנף אותו בתום המשבר.

9. לא שוכחים לדבר עם העובדים

תקופה זו מכניסה את כולם לאי-ודאות, גם את כל אחד ואחד מעובדיך. אל תשאיר אותם בערפל ואל תיתן להם לגלות דרך התקשורת מה קורה להם בתוך החברה. עדכן אותם באופן תכוף על הישגי החברה, מצבה, המשימות העומדות בפניה, ובעיקר - שדר שאכפת לך מהם. שימור המוטיבציה של העובדים היא קריטית דווקא בתקופה זו, והיא תאפשר לך להתחיל מנקודת מוצא טובה יותר מהמתחרים כאשר תחל ההתאוששות. קח בחשבון שאם אתה מוציא מייל ארגוני, כדאי שתנסח אותו כמו הודעה לעיתונות. הוא בכל מקרה יגיע לשם.

10. שומרים על שקיפות

זה נכון גם לזמנים רגועים: אל תחשוש לחשוף את האמת, ואפילו - אל תחלום לשקר לתקשורת. אז מה אם אתה מרגיש תעוקה בחזה כשמגיעה אליך בקשה לתגובה, אז מה אם אתה כבר יודע בדיוק איך תראה הידיעה השלילית שכל-כך ניסית להימנע ממנה. אתה לא לבד במשבר הזה. תן תגובה קצרה, עניינית וכנה שמצביעה על שקיפות. אתה לא חייב לחשוף את כל המידע השלילי, אבל תשתדל להסתיר כמה שפחות. *

לתגובות: zamir@shalomtelaviv.com