תשובה פרטית בלבד

בוקר חדש, יום חדש, וחדשות טובות נוספות ממשיכות לזרום מכיוונה של אלעד גרופ, החברה המרכזת את עסקיו הפרטיים של יצחק תשובה. נראה כי עסקיו הפרטיים של תשובה משגשגים.

כתוב בעיתון

איך אנחנו יודעים את זה? ברור, זה כתוב בעיתון, כי תשובה מקפיד לשחרר הודעות חיוביות על אלעד באמצעות הודעות לעיתונות. פעם אחת, בנק מסכים למחזר אשראי למרות מחנק האשראי בעולם, פעם שנייה, ניתן מימון נוסף לפרויקטים של אלעד, בפעם השלישית מוכרים דירות במאות מיליוני דולרים. המסר ברור. אם נדמה לכם אולי שתשובה נמצא במצב בעייתי, טעיתם. קבוצת תשובה (הפרטית) משגשגת ופורחת, למרות המשבר העולמי.

ניקח למשל את העסקה של השבוע, אלעד קנדה מכרה ב"אחת העסקאות הגדולות ביותר בקנדה" כ-4,000 דירות תמורת 290 מיליון דולר ויצרה לה תזרים מזומנים של 125 מיליון דולר. מניית דלק החברה האחות הציבורית של תשובה הגיבה באופן מיידי לחדשות הטובות ועלתה ב-9.6%, וזאת למרות שאין לה שום קשר לעסקה הזו.

הרבה שאלות עולות מהעסקה וההודעה הנלווית אליה. למשל, השאלה הטריוויאלית: כמה הרוויחה אלעד מכל הסיפור, אם בכלל? "בוודאי שהיה רווח מהעסקה", אומר לנו איש יחסי הציבור של אלעד, אבל לא מסוגל לנקוב במספרים מדויקים, לבד מהאמירה הכללית שהיה "רווח יפה".

אמנם 290 מיליון דולר נשמע סכום גבוה, אך מחישוב המחיר לדירה עולה כי בממוצע עבור כל דירה קיבלה אלעד 72.5 אלף דולר. האם זה אכן סכום גבוה?

תשובה מעניינת

למה בכלל דיווח תשובה על העסקה? כחברה פרטית אלעד הרי לא חייבת בשום דיווח. "כי פורסמו ידיעות שגויות בעיתונות ורצינו לתקן אותן", אומר הדובר של תשובה. זו תשובה מעניינת מאוד כי בשנים האחרונות מיעטה אלעד להוציא הודעות לעיתונות והתעטפה בחשאיות.

לפתע, עם פרוץ המשבר מתברר שאלעד רודפת אחרי פרסום חיובי. צרורות של הודעות יצאו מאלעד, כולן טובות, כולן חיוביות ואת כולן אין דרך ממשית לבדוק, כי אלעד אינה ציבורית ומניותיה לא נסחרות בבורסה.

למשל, הלוואת ה-500 מיליון דולר שידיעות עליה מוחזרו לעייפה בחודשים האחרונים. ההלוואות הוצגו כהבעת אמון של בנקים בעולם בתשובה, סימן לעוצמתו ויכולתו לגייס מזומנים בזמן משבר. כמה פרטים לא התבררו עד היום כמו: מי ערב להלוואה, מה הריבית שנקבעה, אילו ביטחונות ניתנו?

הבעיה היא שהידיעות החיוביות לכאורה על אלעד משפיעות בצורה ברורה גם על מניות דלק, אף שאין קשר בין השניים, רק קשר בעלות. ועוד הבדל: בעוד ההודעות של קבוצת דלק נמצאות תחת עינה הפקוחה של רשות ניירות ערך, ההודעות של אלעד הפרטית משוחררות מכל פיקוח.

משאלת לב?

אז מה קורה בדיוק באלעד? דומה שאיש אינו יודע, אבל אפשר להניח שהמשבר לא פסח עליה. לא סביר שאלעד, שמתמקדת בנדל"ן, לא נרטבה כלל במבול.

ועוד עניין, לאחרונה פרע תשובה אג"חים בחברות הפרטיות, מהלכים שהוצגו כהוכחה לחוסנו. אמנם, זה פרמטר חיובי, אבל מדוע תשובה לא נוהג כך גם באג"חים של החברות הציבוריות? נזכיר כי קבוצת דלק, הזרוע הציבורית של תשובה, עומדת בפני כמה בעיות: מניות החברה איבדו כ-80%, תשואות האג"ח שלה מטפסות בעיקר בגלל המשקולת של דלק נדל"ן, הפניקס מפסידה והסתבכה בעסקת אקסלנס, ורמות המינוף של קבוצת דלק עצמה גבוהות למדי. תשובה נשמע היום אופטימי ודאג להעביר מסר ש-2009 תהפוך לשנת המפנה ו-2010 תהפוך כבר לשנת צמיחה. ייתכן שתשובה צודק, אולם האם זו לא יותר ממשאלת לב? גם בסוף 2007, תשובה חשב שהמשבר יתפוגג לקראת אמצע 2008. הוא צריך לקוות שהנבואה הנוכחית תהיה קצת יותר מדויקת. *