מהפנטים את הכותרות

ניתוח ללא הרדמה בעזרת היפנוזה? כך קיבל שיבא סיפור בעיתון

בתי חולים משוגעים על התקשורת. תשאלו כל כתב בריאות, שקיבל הודעת ביפר לפני כשנה וחצי מבילינסון, המבשרת שמירי בוהדנה ילדה בן בכור. "הלידה התנהלה על-פי הספר, תחת אלחוש אפידורלי", סיפר פרופ' מרק גלזרמן, סגן מנהל בית החולים.

אפרופו אלחוש, במערכת הרפואית הוכו בהלם קל לפני כשבועיים, בעקבות ידיעה ב"ידיעות אחרונות" שבישרה על "ניתוח בלי הרדמה בבית החולים שיבא". בכתבה, שזכתה להפניה בשער העיתון, תחת הכותרת "בזמן שלא ישנת", סופר על ניתוח הרניה שבוצע לראשונה בישראל, לפחות על-פי הכותרת, ללא הרדמה אלא בהיפנוזה בלבד. מהפכה ברפואה ממש. בכותרת המשנה נאמר: "האיזמל חתך, הצבת משך והתפרים נתפרו - והמנותח, שלא קיבל אפילו גרם של חומר מרדים, המשיך להתלוצץ עם המנתח". מי שטרח לקרוא מעבר לכותרות, זכה להסבר שלפיו החולה קיבל "אלחוש מקומי" של מקום החתך בבטנו, במקום "הרדמה רפואית". האלחוש, אגב, נעשה בעזרת חומר מרדים לכל דבר, או כפי שמכנים זאת בבית החולים: "הרדמה מקומית שטחית".

רבים במערכת הבריאות הרימו גבה, אבל אחד מהם לא הסתפק בכך אלא רץ למשרדה של סגנית דוברת שיבא, כדי להתרעם על מה שהוא הגדיר מאוחר יותר בשיחה איתנו כ"קשקוש מוחלט". היה זה פרופ' עזריאל פרל, יו"ר איגוד המרדימים בישראל וגם, ממש במקרה, מנהל מחלקת ההרדמה בשיבא - אותו מקום שהחליף לכאורה את ההרדמה בהיפנוזה אופנתית.

"לא היה שום דבר חריג בניתוח, וזה נופח מעבר לכל פרופורציה", הבהיר פרל בשיחה עם G. "זו לא הייתה הרדמה בהיפנוזה אלא הרדמה מקומית בבטן הטבורית. ההיפנוזה נועדה, לדעתי, רק כדי להקטין את החרדה של המנותח. אבל לבוא ולהגיד שהיפנוזה החליפה את ההרדמה, זו הגזמה פראית וחוסר אחריות עיתונאית". על השאלה אם ניתן לבצע ניתוח הרניה ב"הרדמה שטחית" אך ללא היפנוזה, הוא משיב: "אפשר לעשות את זה, הכול עניין של גודל ההרניה והמינונים של המנתח".

מנכ"ל שיבא, פרופ' זאב רוטשטיין, מאוד לא אהב את דבריו של פרל. "העולם מלא רופאים מקובעים שאינם פתוחים לחדשנות ולשיתוף רפואה לא קונבנציונלית בצד הרפואה המסורתית", אמר בתגובה. "פרופ' פרל מגן על גילדת המרדימים, ולא בהכרח על המטופלים, העשויים ליהנות משילוב של הרדמה מתקדמת ורפואה לא קונבנציונלית כמו היפנוזה". עד כדי כך רגזו כנראה בשיבא, שפרל עשה "פליק-פלאק" ושיגר אלינו מכתב הבהרה. עיקריו: "אני רואה בחיוב שילוב טכניקות הרפיה וביניהן היפנוזה בניתוחים, כדי להוריד את חרדת החולה ולהעבירו את הניתוח בצורה הנעימה ביותר. המקרה שבו השתמשו בהיפנוזה היווה ניסיון מבטיח של שילוב הרדמה מקומית והיפנוזה. מוקדם לשפוט עד כמה ההיפנוזה יכולה להחליף טכניקות הרדמה מקובלות, אך אין ספק שייתכן שיש לה מקום חשוב בצד ההרדמה המתקדמת". מ"ידיעות אחרונות" נמסר כי העיתון עומד מאחורי הפרסום.