פישר תוקף את הבנקאים: לא משתפים פעולה, לא מורידים ריבית

הנגיד על אי התמיכה בתוכנית הסיוע למשק: "זו תוכנית טובה ויהיה לכם זמן לגלות את זה" על מחנק האשראי: "הבנקים לא תרגמו את הורדות הריבית במשק בעלויות האשראי שהם מעמידים"

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, קורא לבנקים למנוע מחנק אשראי, להוריד את הריבית שהם גובים בהלוואות במגזר העסקי ולהגדיל את האשראי במשק כדי לסייע בחזרתו לצמיחה מהירה. "אני מצפה מהבנקים לתת כתף ולמצוא את האיזון הנדרש בין הצורך לנהל מדיניות זהירה ושקולה, דבר חיוני כשלעצמו, לבין אחריותם כצומת מרכזי בדרך לצמיחת המשק. אם לא נדע להשיג ולשמר את האיזון הנדרש, המשק ישלם מחיר כבד", אמר פישר מול כל ראשי הבנקים והנהלותיהם בכנס השנתי המסורתי של איגוד הבנקים שנערך היום (ג') בתל אביב.

עוד אמר פישר כי חבילת הצעדים שגיבש משרד האוצר יחד עם רשות ניירות ערך, ובשיתוף בנק ישראל, נותנת מענה חלקי אך משמעותי לעניין מצאי האשראי במשק. "בתחום האשראי הבנקאי גובשו צעדים להענקת ערבות מדינה להנפקת אג"ח על ידי הבנקים, צעדים שמשמעותם הרחבת המקורות הבנקאיים להעמדת אשראי", אמר פישר. כאן סטה הנגיד באופן נדיר מנוסח נאומו הכתוב, פנה ישירות למנהלי הבנקים ואמר להם: "אני מבין שחלקכם חושבים שזו תוכנית לא טובה אבל זו תוכנית טובה ויהיה לכם זמן לגלות את זה".

פישר נזף בבנקאים על העלאת מרווחי האשראי ואמר כי "בתקופה האחרונה הוריד בנק ישראל את הריבית בצורה אקטיבית ומשמעותית במטרה לתרום להוזלת האשראי לסקטור העסקי ולמשקי הבית. בפועל הבנקים כמעט ולא תרגמו את ההורדות האלה בעלות האשראי שהם מעמידים".

דני דנקנר, יו"ר בנק הפועלים המכהן גם כיו"ר איגוד הבנקים, אמר היום בכנס כי "שוק האשראי החוץ-בנקאי, שבעיני הוא אזור בסיכון גבוה, נמצא במשבר. האפשרות שניתנה למגזר העסקי לקבל אשראי בסכומים גדולים מאוד במערכת החוץ-בנקאית היתה הגזמה ואין ספק שהפיקוח והבקרה במערכת החוץ-בנקאית נחותים מאלה הנהוגים במערכת הבנקאית". *