קופ"ח כללית תחשוף מידע על זכויות היתר שמקבלים עובדיה ובני משפחותיהם

העתירה בעניין הוגשה ע"י עמותת קרן דולב לצדק רפואי בעקבות דו"ח מבקר המדינה, שקבע כי עלות זכויות היתר האלה עולה על 66 מיליון שקל בשנה

בית המשפט לעניינים מינהליים בתל-אביב חייב את שירותי בריאות כללית לחשוף בתוך 30 יום מידע על מספר עובדיה, בני משפחותיהם וגמלאיה, הנהנים מהנחות או מפטור מהשתתפות עצמית עבור טיפולים רפואיים, את היקף השירותים הניתנים, את המקור התקציבי של זכויות היתר ואת עלותן.

פסק הדין ניתן בעתירה מינהלית שהגישה עמותת קרן דולב לצדק רפואי, מכוחו של חוק חופש המידע, באמצעות עוה"ד גילעד רוגל, רועי כהן ונטלי וידל (שייצגו את העמותה בהתנדבות). העמותה מגדירה עצמה כפועלת להשגת שוויון וצדק בתחום הזכויות הרפואיות.

העתירה הוגשה בעקבות דו"ח מבקר המדינה, שקבע כי העלות של זכויות היתר האלה עולה על 66 מיליון שקל בשנה. מטרת העתירה היתה לברר, בין היתר, האם קופת-חולים כללית עושה שימוש בכספים שהיא מקבלת מתקציב המדינה כדי לממן זכויות אלה לעובדיה, להבדיל ממימון שמקורו בהכנסות עצמיות שלה ממתן שירותים משלימים או פרטיים.

תקציב כללי

קופת-חולים הכללית, שיוצגה על-ידי עו"ד רנאטו יאראק, טענה כי מדובר במידע שכבר פורסם בדו"ח מבקר המדינה. ואולם, העמותה העותרת טענה כי קיימות מספר שאלות שהתשובה להן אינה מופיעה בדו"ח.

בדיון שהתקיים היום (ד') בפני השופטת רות רונן אמר עו"ד יאראק בשם הכללית, כי "אין מקור תקציבי מיוחד" ממנו ממומנות ההטבות לעובדים ובני משפחותיהם. "יש תקציב כללי שמגיע מכמה מקורות ואני לא יכול להגיד לגבי כל שקל ושקל מה המקור שלו".

בתום הדיון כתבה רונן פסק דין, שלפיו מאחר שהכללית אינה חולקת על כך שמדובר במידע שהעמותה זכאית לקבלו מכוח חוק חופש המידע, ראוי שהיא תעביר לה את המידע לשאלות.

השופטת רונן קיבלה את טענת העמותה, לפיה גם אם המידע מצוי בדו"ח מבקר המדינה, הרי שדו"חותיו אינם כשירים לשמש כראיה בהליך משפטי. לכן, קבעה השופטת כי אם הכללית "תעביר את המידע ותאשר אותו בעצמה, אישור זה יהיה בעל תוקף שונה מאשר המידע שבדו"ח המבקר, ולא יחולו עליו המגבלות הראייתיות שבדו"ח".

עו"ד יאראק מחה על השימוש במונח "זכויות יתר" וביקש שלא ייפסקו הוצאות נגד הכללית. רונן חייבה אותה בהוצאות מופחתות בסך 3,000 שקל. (עת"מ 2036/08).