טוויטר-מאניה

פלטרפורמה של 140 תווים קובעת גורלות

עכשיו, לאחר שהאינטרנט הפך מעולם וירטואלי לחלק אינטגרלי מחיי היומיום שלנו, איפה עובר הגבול שבין פנטזיות אינטרנטיות לבין החיים האמיתיים?

באוקלוהמה סיטי ישב דניאל נייט היידן בן ה52 ופרסם הצהרות, אולי אף איומים, כנגד הממשל. דניאל ישב בבית ופרסם בטוויטר ובמייספייס הצהרות שונות, בהן הבטחות שיהרוג כוחות משטרה אם יתקרבו אי-פעם לביתו. ב-15 באפריל הוא נעצר.

באינטרנט אין נושא עדכני שנשאר חסוי, לכן אפילו את צו המעצר ניתן למצוא במלואו ברשת. בצו זה מפורטות כל הודעותיו של דניאל בטוויטר. בעולם האינטרנט האמריקני, בו המועמד לנשיאות נעזר בטוויטר במהלך הקמפיין כדי להפוך לדמות צעירה ומגניבה ולנצח בבחירות, נראה כי איומים נגד הממשל על אותה הפלטפורמה בדיוק נלקחים ברצינות מירבית.

טוויטר הנו אתר המגביל את פרסומי ההודעות בו ל-140 תווים בלבד. האתר החדיר לעולם את תרבות המיקרו-בלוגינג, תרבות שהפכה את המשתמשים בה לחשופים לעיני העולם כולו.

מרבית המכורים לטוויטר דואגים לפרסם ללא הפסקה שורות טקסט שמספרות בפירוט על חייהם; חטטנות למתחילים, שהתגלתה כממכרת במיוחד.

במארס האחרון קפץ מספר המבקרים באתר טוויטר ליותר מ-19 מיליון מבקרים. להערכת קומסקור, המודדת תנועה ברשת, בחודשים הקרובים יקפוץ המספר ל-50 מיליון מבקרים בחודש.

טוויטר הוא מילת באזז בתחום האינטרנט. לראיה, משקיעי החברה משוכנעים כי נכון היה להשקיע 55 מיליון דולר בחברה שעד היום לא הראתה שום סימן למודל עסקי. בתחרות טאקראנץ' 50, שנערכה בספטמבר האחרון - תחרות לבחירת הסטארט-אפ המבטיח בעולם - הוצגו סטארט-אפים שהציבו רף טכנולוגיה חדש בתחומים רבים. מי ניצח? חברה שייצרה טוויטר לארגונים. טוויטר, אותו דבר, אבל לארגונים. מי היה מאמין.

כוכב הטלוויזיה אשטון קוצ'ר הבין את הכח הגלום בטוויטר והחליט למנף את נושא החברים שלך בטוויטר (ה"עוקבים" אחריך, ליתר דיוק) למאבק חזיתי מול טד טרנר, הבעלים של CNN. ממש ביום בו נעצר דניאל נייט היידן פתח אשטון במערכה מול CNN, מערכה שסוקרה בהרחבה בכל כלי התקשורת.

אשטון הציב בפני טד טרנט אתגר, כשהודיע לו שיביס את CNN במירוץ אחר מיליון ה-followers ("עוקבים" בטוויטר) הראשונים. הוא גם הבטיח בכל כלי התקשורת שברגע שיביס את טרנר יבוא לפתח ביתו ,יצלצל בדלת ויברח.

במקביל, הבטיח קוצ'ר מתנות למצטרף המיליון שלו, מחבילת "גיטאר הירוס " ועד רכישת 10,000 כילות למיטות באפריקה כדי לעצור את מגיפת המלריה. חברת EA הצטרפה מיד והציעה למצטרף המיליון את כל משחקיה ב-2009 ודמות משל עצמו במשחק Sims 3 , מתנה שאף אחד לא יכול להתחרות בה כשמדובר במכורי אינטרנט כבדים.

הרעש היה אדיר. אשטון הגיע לאופרה כדי להסביר לה על טוויטר, לא לפני שזו פתחה את חשבון הטוויטר שלה במקום והחלה לאסוף חברים תוך כדי שידור. לארי קינג דיווח על התחרות והסביר לעולם הטלוויזיוני למה בן אדם אחד, פופולרי ככל שיהיה, לא יוכל להביס מספרים של רשת שלמה.

לאשטון יש כיום 1.4 מיליון חברים ("עוקבים") בטוויטר. הוא הביס את CNN, את בריטני ספירס - את כולם. הטענה שלו היתה שהכל למען מטרה טובה, הכל כדי להפיץ בעולם שצריך להתגייס כנגד מגיפת המלריה באפריקה.

אשטון ודמי מור היו בטאקראנץ' 50 בספטמבר האחרון. אני זוכרת כמה התרגשנו מהאנרגיות של הבחור ומהעובדה שהוא מתנהג כמונו בדיוק, מכור אינטרנט כמו כולם. אבל, לא בדיוק כמונו.

נראה שמתחת לתמונות המגניבות שלו ושל דמי בטוויטר, התיאורים של עוגת יום ההולדת שדמי הכינה לו והתמונות של שניהם מוציאים אחד לשני שיערות מהאף, יש הרבה יותר. נראה שהילד היפה של הוליווד הבין שהכסף הגדול הוא באינטרנט. נראה שהוא הבין שזו הדרך להוכיח לעולם כיצד הוא עוקף לבדו רשתות שלמות, שהוא יכול לעשות שירות שלא ייאמן לאפריקה על הדרך, שהוא יכול להשיג מיליוני משתמשים לסטארט-אפ החדש שלו בלי לשלם פרסום בכלל. ויותר חשוב מכך: שהוא יכול למתג את טוויטר כפטלפורמה החשובה ברשת, בלי להתאמץ בכלל. אני עדיין מנסה להבין מה נתנה לו טוויטר בתמורה לקמפיין המיתוג הטוב באינטרנט. כל סכום היה שווה את זה, לדעתי.

טוויטר, אותה פלטרפורמה סתמית של 140 תווים הפכה לאחרונה לפלטפורמה קובעת גורלות. אין הסבר למצב, אך לא נראה שהוא ישתנה בקרוב. בעוד אנחנו בודקים מובילות טכנולוגית של חברות המנסות להמציא את הגלגל הגיעו כמה חבר'ה והחליטו לעשות מיליונים משורת טקסט והרבה שיווק. בעוד אנחנו סוגרים חברות טכנולוגיות כל יום, הדבר החם ביותר בארה"ב הוא רעיון בועתי חסר מודל עסקי. נראה ששום מיתון עולמי לא יצילח לשנות את זה.

ד"ר אורית מוסינזון היא סגן נשיא בבית השקעות דה-קלו בן-יהודה, שותפה בקרן nQube ומרצה באקדמיה בתחום השיווק וההון סיכון

הירשמו לטוויטר של "גלובס" - וקבלו עדכונים חמים והמלצות על כתבות ומאמרים