"אנחנו בדרך הנכונה. הפועלים צדק כשהעניק לנו אשראי"

עופר נמרודי, בעל השליטה במעריב, נשמע אופטימי על רקע דו"חות הרבעון הראשון של החברה, המציגים צמצום של 61% בהפסדים לרמה של כ-11 מיליון שקל *היקף המכירות הצטמצם אף הוא

מעריב, שבשליטת הכשרת הישוב (62%), סיימה את הרבעון הראשון, כשהיא מצליחה לצמצם את הפסדיה ב-61% ל-11.3 מיליון שקל לעומת 29.2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. עם זאת, הסיבה העיקרית היא תהליך ההתייעלות שעוברת החברה, ולא שיפור במכירותיה, שהמשיכו להצטמצם בהשוואה לרבעון המקביל.

"אנחנו מחויבים לעמוד בתוכנית המקיפה שתואמה עם בנק הפועלים ומבוקרת על ידי משרד רו"ח סוארי", אמר היום ל"גלובס" עופר נמרודי, בעל השליטה במעריב, ומנכ"ל מעריב אחזקות, לאחר פרסום הדו"חות. "כל המנהלים והעובדים במעריב נרתמו לתוכנית באופן מרשים ומעורר התפעלות. אנחנו בדרך הנכונה, בנק הפועלים צדק כשהעניק לנו אשראי".

עלות המכירות צומצמה ב-15% ל-72.8 מיליון שקל, ובשנת 2009 כולה ההוצאות התפעוליות של החברה אמורות להיות נמוכות בכ-70 מליון שקל לעומת ממוצע ההוצאות התפעוליות ב-2008. הרווח הגולמי הסתכם ברבעון ב-23.6 מיליון שקל, המהווים שיפור של 54% לעומת הרבעון המקביל. ההפסד התפעולי צומצם ב-74% ל-6 מיליון שקל.

"מעריב מתמודד עם המשבר הקשה בנחישות", הוסיף נמרודי. "הכשרת הישוב השקיעה במעריב השנה למעלה מ-100 מיליון שקל. העובדים ויתרו על חלק משכרם והבנקים נתנו אשראי כי הם מאמינים בנו. לפנינו עוד מלאכה רבה ומאומצת, אך אני אופטימי כיוון שאנחנו בדרך הנכונה".

לאחרונה, הגיעה מעריב להסכמות עם בנק הפועלים בדבר הזרמת כספים בסך כולל של כ-50 מליון שקל, ובמקביל הזרימה גם החברה האם, הכשרת הישוב, 37 מליון שקל. בנוסף, במהלך הרבעון רשמה מעריב רווח של 4.8 מיליון שקל בגין מכירת בית מעריב לחברה האם.

ההארכה תסתיים בחודש הבא

מעריב מזהירה שהמשך פעילותה ויכולתה להחזיר חובות מותנה בעמידה בתוכנית העסקית ובהשגת מקורות מימון. החברה אינה עומדת בהתניות הפיננסיות המתחייבות מהאשראי הבנקאי שנטלה במארס 2008, ביחס לגובה ה-EBITDA, וביחס לשיעור ההון העצמי שאמור להסתכם בלפחות 25% מסך המאזן שלה.

החברה אמנם קיבלה הארכה כך שלמרות ההפרה הלוואותיה לא יועמדו לפירעון מיידי, אך בחודש הבא יסתיים מועד ההארכה, והנושא ייבחן שוב. החברה חייבת 94 מיליון שקל לבנק הפועלים ו-29 מיליון שקל למחזיקי האג"ח שלה.

המימון הבנקאי יועמד למעריב בשלבים בהתאם לקבלה ויישום של תוכנית עסקית המושלמת בימים אלה עבור החברה על ידי מומחים חיצוניים. המימון הנוסף מותנה גם במתן בטוחות נוספות.

כאמור, למרות צמצום ההפסדים, מכירות מעריב ממשיכות לנוע בכיוון אחד בלבד. ברבעון הראשון נרשמה בהן ירידה של 5%, ל-96.4 מיליון שקל, לעומת הרבעון המקביל. לחברה תזרים המזומנים שלילי של 16 מיליון שקל והון חוזר שלילי בהיקף של 120.4 מיליון שקל. התוצאות הביאו לשחיקה של 54% בהון העצמי, שמסתכם ב-96 מיליון שקל בלבד.

היקף ההתחייבויות השוטפות של החברה הוא כ-300 מיליון שקל וההתחייבויות לזמן ארוך מסתכמות בכ-56 מיליון שקל. החברה פרסמה דו"ח תזרימי חזוי מיוני 2009 ועד למאי 2011 ולפיו תצליח לעמוד בהחזר החוב בזמן, ואף תישאר עם יתרת מזומנים.

במקביל לצמצום ההוצאות בחודשים האחרונים הוחלט על הענקת אופציות לעובדים בהיקף של עד 5% מהון המניות של החברה. בשבוע שעבר התפטרו העורכים הראשיים של העיתון, דורון גלעזר ורותי יובל, ועדיין לא מונה להם מחליף.

מתחילת השנה איבדה מניית מעריב 19%, והיא נסחרת במחיר המשקף לחברה שווי של 144 מיליון שקל בלבד. האג"ח של החברה נסחרות בתשואה של 35%. *