"הנשק שלו כבר פחות חם"

בכירים במשק חלוקים בדעתם: האם לכל אדם יש תחליף, אפילו לפישר?

האם באמת נהיה אבודים ותועים באפלה ללא סטנלי פישר, "המגדלור" שיאיר לנו את הדרך? האם אין בלתו? "ממש לא. לא תהיה רעידת אדמה אם סטנלי פישר יעזוב. בתי הקברות מלאים אנשים שאין להם תחליף", אומר גורם בכיר במשק. "זה לא יהיה אסון גדול", מסכימים גורמים נוספים בשוק ההון.

באוצר יש מי שחושב שזו תהיה אפילו ברכה. אז איך זה שעד עכשיו כולם נכנעו לדרישותיו של פישר ולא בדקו עד כמה רציניים איומיו? ראשית, אומרים גורמים בשוק, לא היו לו דרישות מוגזמות.

הדבר השני ששיחק לטובת פישר היה החשש לאבד את המצפן בתקופת המשבר. "בתקופת המשבר הייתה תחושה מאוד לא נוחה של אובדן דרך, ולא יכולנו להרשות לעצמנו שסטנלי פישר יעזוב. בינתיים חלפה האימה של המשבר והאיומים שלו הם כבר לא איומים שעלולים לגרום לבעיה גדולה מדי במשק", אומר גורם בשוק ההון ומוסיף: "פוליטית זה מאוד לא נוח לממשלה שהיא ממילא לא ממשלה חזקה מדי, שדווקא במשמרת שלה עוזב האיש המוערך ביותר מבחינת הרשויות הרגולטוריות, אבל הנשק שלו כבר פחות חם".

אם אין דבר כזה "איש ללא תחליף", השאלה המתבקשת היא מי יחליף את פישר אם יחליט לעזוב כעת או בסוף הקדנציה הראשונה שלו, במאי 2010? לנעליו מוכרח להיכנס אדם בעל מוניטין, מוערך בשוק ובעל רקע כלכלי משמעותי. מועמדים, אומר בכיר בחוגים הכלכליים, לא חסרים: "יש לנו את אבי בן בסט, את ליאו ליידרמן, את מנואל טרכטנברג, את אמיר ברנע ואת יצחק סוארי. תהיה המשכיות, ולכן אין בעיה של רצף או של מחליף".

לדבריו, השווקים כיום חוששים מ"פוליטיזציה" של התפקיד, כפי שאירע במדינות אחרות שבהן נגיד הבנק המרכזי הוא איש ש"חייב ומחויב" לגורם פוליטי זה או אחר, אך בישראל לא מסתמנת מגמה כזאת.

גורמים אחרים מעריכים כי גם אם האוצר לא ייכנע לדרישותיו, פישר לא יעזוב את התפקיד. הסיבה: אין כיום אלטרנטיבות. "לאן הוא ילך בדיוק? אין כעת תפקידים רבי-עוצמה פנויים. חוץ מזה חשוב לזכור שמדובר באדם לא צעיר, ושבשני העשורים האחרונים נכנסו לרשימת הכלכלנים הבינלאומיים המוערכים, פנים חדשות", מסביר גורם בירושלים.