עושים רוח

שרי אריסון אינה היחידה המחוברת לצד הרוחני שלה. הנה כמה מאנשי העסקים הישראלים הבולטים הנעזרים ברבנים ובשיטות רוחניות

נוחי דנקנר

מקושר לרב יעקב איפרגן (הרנטגן) מנתיבות. הקשר בין השניים נוצר לראשונה ב-1998 בתיווכו של איש העסקים אפרים קונדה, ידיד אישי של דנקנר ומעריץ של הרנטגן. דנקנר אמר פעם כי חווה חוויות מדהימות במהלך מפגשיו עם הרב אך לא פירט.

דנקנר מכנה את הרב איפרגן "חבר". הרנטגן ליווה את דנקנר במהלך השתלטותו על קבוצת אי.די.בי. ב-2004. בעקבות המלצת הרב גם החליט דנקנר שלא לפתוח את סניפי רשת שופרסל בשבתות. לפני שנה השתתף דנקנר במסיבת הבר-מצווה של בנו הבכור של הרב.

בנוסף נוהג דנקנר לבקר בקבר האר"י בצפת ולצאת לטיולים רוחניים בטיבט.

ג'קי בן זקן

העיד כי הוא מרבה להתייעץ עם הרב יאשיהו פינטו ואף תלה תצלום ענק שלו בכניסה לפאואר סנטר באשדוד שבבעלותו. לדברי ג'קי בן זקן הוא פגש ברב ב-1994, כשעוד היה בראשית דרכו כאיש עסקים, וכבר אז חזה הרב פינטו כי עסקיו של בן זקן יפרחו, קודם באשדוד ולאחר מכן בשאר חלקי הארץ וכי בבעלותו תהיה חברה ציבורית בישראל ובבורסת הנאסד"ק בניו יורק.

בן זקן הוסיף כי הוא משוכנע שחלקה האחרון של תחזית הרב - שטרם התממשה - עתיד לקרות. בפגישה שנערכה בין בן זקן לרב פינטו ב-2007 סיפר איש העסקים לרב כי הוא עומד לרכוש חברה ציבורית אך הרב הזהיר אותו מפני הרכישה ובן זקן החליט לסגת מהעסקה ברגע האחרון.

אלי רייפמן

מייסד קבוצת ההייטק אמבלייז החל ללמוד קבלה בגיל 23 מתוך סקרנות ורצון "לשלוט בגורל". בשנים האחרונות הפך מרצה מבוקש למה שהוא מגדיר "קבלה מעשית ומדע". רייפמן מדגיש כי לא "גילה את האור" ולא חווה חוויות מיסטיות אלא התוודע לקבלה בדרך של לימוד טקסטים בלבד. עם זאת הוא מאמין שבקבלה נמצאים הפתרונות לכל חוליי העולם וכי על ידי הפצתה אפשר לחולל שינויים מרחיקי לכת בעם ישראל ובעולם כולו.

הרצאותיו של רייפמן באוניברסיטאות, במכללות ובמרכזים קהילתיים נחשבות לפופלריות ומושכות קהל של אלפים. בכניסה להרצאה מקבלים המשתתפים צמיד אותו הם חייבים לענוד כסגולה נגד השטן. רייפמן אמר פעם בראיון עיתונאי כי "רוחניות יכולה להיות אופנתית כמו מותג של בגד".

יצחק תשובה

יצחק תשובה ובנו אלעד נוהגים להתייעץ בקביעות עם הרב יאשיהו פינטו. הרב אף קבע את המזוזה על משקוף הכניסה לבניין פלאזה המשופץ של תשובה בניו יורק ב-2007.

עופר ירדני

יזם הנדל"ן המתגורר בניו יורק נמנה עם חסידיו של הרב יאשיהו פינטו. לדבריו הרב ליווה אותו באחת העסקאות הגדולות והקשות שביצע לרכישת בניין בשווי 240 מיליון דולר במנהטן וכי לא היה מצליח לסגור את העסקה לולא נחישותו של הרב. מאוחר יותר המליץ לו הרב לא למכור את הבניין לקונה שהציע 350 מיליון דולר ואמר לו כי שוויו של הבניין יגיע לחצי מיליארד דולר. לדברי עופר ירדני לרב פינטו יש "כוחות בלתי רגילים" שהנם מעבר לתפישתו וכי למרות גילו הצעיר יחסית יש לרב יכולת לצפות מספר שנים קדימה.

אילן בן דב

בעלי חברת התקשורת סאני "גילה את האור" בתחילת העשור. בעקבות מה שהגדיר "משבר גיל ה-40" החל אילן בן דב ללמוד קבלה, בודהיזם ורייקי, צמצם את שבוע העבודה שלו ל-15 שעות והפך את אחד מחדרי ביתו באפקה לסטודיו ליוגה ולמדיטציה. בן דוב מגדיר עצמו בודהיסט אולם מזן מיוחד שאינו בוחל בהנאות הגשמיות של החיים. בשנה שעברה הוציא לאור את הספר "אנחנו לא לבד" על דת ומיסטיקה. לאחרונה התחבר יותר ליהדות, ציטט מאמרות הרב שך וסיפר כי החל ללכת "לפגישות עם צדיקים" יחד עם חברו נוחי דנקנר. *

הרב יעקב ישראל איפרגן ("הרנטגן")

הרב יעקב ישראל איפרגן (40), המכונה "הרנטגן", הוא בנו של הרב שלום איפרגן הבבא שלום, שחצרו סמוכה לחצר הבבא סאלי בנתיבות. הוא נחשב לבעל ראייה חודרת ומסוגל לנתח במבט עיניו את מצבו הרפואי של האדם מולו. אלפי אנשים משתתפים בהילולה השנתית שהרב עורך לזכר אביו ובשמחות של בני משפחתו.

עם חוג שוחריו נמנים נוחי דנקנר, דני דנקנר, עמי הראל, עופר נמרודי, יגאל ברייטמן ודוד פתאל (כולם השתתפו בבר המצווה של בנו הבכור של הרב לפני שנה). כמו כן הוזכרו שמותיהם של יוחנן צנגן, מוקי שניידמן, יגאל אהובי, אילן בן דוב, יאיר המבורגר, נוני מוזס, זהבית יוסף ואיזי כהן. איש העסקים אלי עזור אינו נוהג להתראיין ללא אישור מראש של הרב. אף שהרב איפרגן אינו מתראיין הוא נעזר בשירותיו של משרד יחסי ציבור.

הרב יאשיהו פינטו

הרב יאשיהו פינטו (37) מאשדוד הוא הכוכב העולה בקבוצת הרבנים "הצדיקים". הוא נצר לשתי משפחות הרבנים המרוקאיות החשובות ביותר - פינטו ואבו-חצירה. למד בצעירותו בישיבה ליטאית בירושלים ועומד כיום בראש מרכז תורני שמרכזו באשדוד ולו שלוחות בירושלים ובקרית מלאכי וכן בניו יורק, לוס אנג'לס ומיאמי. פינטו אינו מחלק קמעות ולא לובש גלימות ומדיניותו הרשמית שוללת קבלת תמיכות כספיות מהמדינה.

עם חוג שוחריו נמנים אנשי העסקים יצחק תשובה ובנו אלעד, ג'קי בן זקן, עופר ירדני, משפחת ספרא (אביו הרב חיים פינטו היה מיודד מאוד עם אדמונד ספרא), מאיר ברנד מנכ"ל גוגל ישראל, ניסן חקשורי, טל זילברשטיין וצבייה לבייב אלאזרוב. כמו כן ביקרו בחצר הרב שר המשפטים עו"ד יעקב נאמן ונגיד בנק ישראל לשעבר יעקב פרנקל. הרב עורר תדהמה כשלאחר מותו של מנהיג שינוי יוסף (טומי) לפיד דרש מחסידיו ללמוד ולהתפלל לעילוי נשמתו.

בשנים האחרונות מחלק הרב פינטו את זמנו בין אשדוד לניו יורק, שם פתח ישיבה וקנה תוך זמן קצר מעמד רב-השפעה בקרב קהיליית אנשי העסקים המקומית. רבים מ"חסידיו" הם אנשי עסקים יהודים הנוהגים לבקש ממנו עצות בענייני עסקיהם. הרב מרבה לשדך בין אנשי עסקים, נחשב לבעל הבנה עסקית מעמיקה ואינטואציות חדות למרות גילו הצעיר והעובדה שהוא חסר השכלה פורמלית. לרב פינטו יצא גם שם של מגשר בין עבריינים. כדורגלן העבר, חיים רביבו, טען כי עזב את הארץ בהמלצתו.