שמעון מזרחי לחץ והטבת המס לספורטאים זרים לא תבוטל

חברי ועדת העבודה והרווחה של הכנסת הצביעו היום (ג') נגד כוונת משרד האוצר לבטל את הטבת המס שניתנת היום לספורטאים זרים. עם זאת, חברי הוועדה החליטו לבטל את הטבות המס לעיתונאים זרים, בהתאם לעמדת האוצר. נזכיר כי לפי הסעיף המקורי בחוק ההסדרים, הוצע לבטל את ההטבות לספורטאים ועיתונאים זרים כאחד.

ל"גלובס" נודע כי מאחורי ההחלטה מסתתרים לחצים כבדים מטעם נשיא מכבי תל אביב, שמעון מזרחי, על יו''ר ועדת העבודה והרווחה, חיים כץ (ליכוד). השניים סיכמו ככל הנראה לטרפד את ביטול הפטור ממס לספורטאים זרים. לפי מקורות באוצר, מזרחי סיכם עם כץ כי בדיון שהתקיים היום בוועדה, הנושא "יחוסל".

מכתב חריף

עוד נודע כי בשבועות האחרונים שיגר מזרחי מכתב חריף לשרת הספורט, לימור לבנת, בו הוא מבקש לבטל את ביטול ההטבות לשחקנים הזרים. עוד נודע כי בעקבות הלחצים של מזרחי לבנת סיכמה עם שר האוצר, יובל שטייניץ, על ביטול הדרגתי של ההטבות: בשנים 2010-2011 יעמוד המס על 30% (במקום 25% כפי שקיים היום); בשנים 2012-2013 יעלה המס ל-35% וב-2014 ההטבות יבוטלו כליל.

עוד נודע כי מזרחי לא קיבל את הפשרה שגובשה בין האוצר ללבנת ולפיכך לחץ על כץ כדי שיקבור גם אותה.

באוצר הסבירו כי אין כל היגיון להפלות בין הספורטאים לעיתונאים הזרים.

נזכיר כי הפרשה החלה עוד לפני שבועיים, כאשר בוועדת הכנסת פוצל סעיף זה מכל חבילת המס החדשה ועבר לדיון בוועדת העבודה והרווחה, בראשות כץ, במקום בוועדת הכספים. זאת, כאשר באופן מסורתי כלל נושאי המיסוי נדונים בוועדת הכספים. גם השנה כלל חבילת המס החדשה (מס הכנסה, מע''מ, מע''מ פירות וירקות, מע''מ על שירותי תיירות ועוד) נדונה בוועדת הכספים.

"דחיפה מחודשת"

אבנר קופל, יו"ר מינהלת הליגה בכדורסל, אמר בתגובה: "הספורט הישראלי והענפים המרכזיים, כדורסל וכדורגל, זכה לדחיפה מחודשת מבחינה כלכלית. זה היה חשוב עוד יותר בזמנים קשים כאלו שקבוצות הכדורסל נאבקות משחקות ומתחרות באירופה, ואני חושב שזה ייתן כוח והישגיות לקבוצות שלנו. אני מאוד מעריך את חברי הכנסת, שהופתעתי ממספרם הרב, שתמכו בנו לאורך כל הדרך במאבק שלנו".

ח"כ משה (מוץ) מטלון: "אם החוק הזה היה עובר, שחקן כמו עמרי כספי לא יכול היה להגיע ל-NBA. השחקנים הזרים הם המודל עליו גדלו צעירים שכמותו. הספורט הישראלי בכלל והכדורסל בפרט על הצלחותיו הגדולות, הם שגרירים נהדרים של מדינת ישראל באירופה ובעולם כולו. עם התקנה הזאת היתה עוברת זו היתה מכה אנושה לספורט בארץ ולצעירים שהיו מאבדים את המודל האמיתי שלהם לחיקוי".

תגובת השרה לבנת: "לא הושגה שום פשרה ביני לבין האוצר. לא הסכמתי לפשרה שהאוצר הציע ומה שהאוצר הכניס לחוק ההסדרים אינו בהסכמתי בכלל ועל דעת עצמו . מהרגע שהנושא עבר לוועדת העבודה והרווחה אני אברך על כל הסכמה שתושג שם". *