זמן לעדכון המדד

לצערי, אין לי אמונה גדולה ביכולתנו כמדינה לשאוף למצוינות. נושא כזה חייב להיות מובל על-ידי מנהיגים בעלי חזון

ב-1 במארס השנה הצעתי כאן את מדד ההיי-טק. לאחר שקלול גורמים שונים, יצא שמדד ההיי-טק הוא 44 מתוך 100, ושהוא במגמת ירידה. הרבעון השני הסתיים, והגיע הזמן לבדוק שוב את מצבנו. במידת האפשר, נלקחו בחשבון הערותיהם של קוראים רבים שהגיבו בפעם הקודמת. הנה המדד המעודכן לתחילת יולי 2009:

1. השקעות הון סיכון. מסתמנת האטה בהידרדרות, אך עדיין לא התאוששות משמעותית. הציון: 50. המגמה: עלייה. (מדד מארס: 40, מגמת ירידה).

2. בריאות חברות ההיי-טק. יש ניצני התייצבות, אך עדיין יש קשיים בגיוסי הון ומחנק האשראי לא נפתר. הציון: 30. המגמה: עלייה. (מדד מארס: 30, מגמת ירידה).

3. שוק התעסוקה. אלפים פוטרו, חברות רבות עדיין מקצצות בשכר ובכוח אדם, אך נראה כי אנחנו קרובים לתחתית. הציון: 20. המגמה: ניטרלית. (מדד מארס: 20, מגמת ירידה).

4. יזמים. המנוע הראשי של ההיי-טק, חוזרים לאיטם לשוק. הציון: 70. המגמה: עלייה. (מדד מארס: 60, מגמת ירידה).

5. אקזיטים. מעט מהם נראו בישראל בחודשים האחרונים והתור של חברות מועמדות לאקזיט נראה מדולדל. הציון: 50. המגמה: ירידה. (מדד מארס: 60, מגמת ירידה).

6. מדיניות ממשלתית. יש מספר סנוניות חיוביות וביניהן הקמתה מחדש של שדולת ההיי-טק בכנסת והצהרת האוצר על הקמת קרן ביוטק בגיבוי ממשלתי. מנגד, עומדת לדעתי יוזמתה של חברת הכנסת שלי יחימוביץ', שעלולה, בחוסר הבנתה, להסב פגיעה קשה בהיי-טק באמצעות חוק מיותר. ציון: 20. המגמה: ניטרלית. (מדד מארס: 20, מגמה ניטרלית).

7. השווקים הבינלאומיים. מי יודע אם הגרוע מכל מאחורינו? כדאי להיות שמרניים ולזכור את הצהרתו מלפני כשבוע של וורן באפט, המתקשה לראות ניצני התאוששות בכלכלה. הציון: 20. המגמה: ניטרלית. (מדד מארס: 20, מגמת ירידה).

8. ה"מצב" בישראל. כמו במארס, כך גם ביולי: אנחנו עדיין במזרח התיכון. האיום האיראני שריר ומשילות הממסד שוב בסימן שאלה. הציון: 50. המגמה: ניטרלית (מדד מארס: 50, מגמה ניטרלית).

9. החדשנות. שרק נמשיך כך. הציון: 100. המגמה: ניטרלית. (מדד מארס: 100, מגמה ניטרלית).

10. תחושת האופטימיות בשוק. כאן צעדנו צעד גדול קדימה, בצדק או שלא? ימים יגידו. הציון: 70, המגמה: עלייה. (מדד מארס: 40, מגמת ירידה).

מדד ההיי-טק הישראלי המשוקלל נכון ליולי 2009 הוא 48, והמגמה היא חיובית.

והערה בעניין: בעקבות פרסום מדד ההיי-טק במארס, פנה אליי ד"ר אברהם חולי והפנה אותי אל מחקר מרתק, שביצע ופרסם תחת השם "המדד למצוינות לאומית של מדינה דמוקרטית". במחקרו, המופיע ברישומי הלמ"ס, קורא חולי ליצירת מדדים אובייקטיביים לבחינת סקטור השירות הציבורי, על-מנת לעודד מצוינות לאומית.

לאחר קריאת דבריו, כתבתי לד"ר חולי שאני מאמין שמדינת ישראל, כמו כל גוף גדול, חייבת למדוד את עצמה יחסית לקריטריונים אובייקטיביים ולשאוף לשיפור תמידי.

לצערי, אין לי אמונה גדולה ביכולתנו כמדינה לשאוף למצוינות. נושא חשוב כזה חייב להיות מובל על-ידי מנהיגים בעלי חזון, השואפים בעצמם למצוינות. בהיעדר כאלה, נסתפק לפי שעה במעקב אחרי מדד ההיי-טק. *

יזהר שי הוא שותף כללי בקיינן פרטנרס ומנהל פעילות הקרן בישראל