רווחים. זה מה שהולך עכשיו

הפעילים בשווקים לא רוצים לשמוע עכשיו על תוכנית שעולה כסף - אלא אם כן היא מצילה את מחיר המניות או האג"ח שברשותם

שילוב של דו"חות טובים מהצפוי, אינדיקטורים מאקרו-כלכליים לא רעים ומה שנראה כקרטוע של תוכנית ביטוח הבריאות של נשיא ארה"ב, ברק אובאמה, הובילו את שוקי המניות בעולם לראלי לא מבוטל בשבוע שחלף. זהו בסך הכול המשך של המגמה שנרשמה בשבוע הקודם, ובשבועיים שחלפו נרשמה עלייה של כ-11% בשוקי המניות העיקריים בעולם. בניגוד למה שאולי היה ניתן לצפות, העליות החדות לא לוו בתחושה של אופוריה. התלוותה אליהן תחושת חמיצות דווקא.

טוב ליבם של האנליסטים

מדוע? נתחיל עם הדו"חות: עד כה פרסמו בערך שליש מהחברות דו"חות לרבעון השני, ובערך 75% מהן הפתיעו לטובה. מדובר בשיעור דומה למדי לממוצע ארוך הטווח. זה מעיד יותר על האנליסטים מאשר על מצב החברות. אנשים מעדיפים להיות מופתעים לטובה מאשר לרעה, והאנליסטים, אנשים טובי לב, דואגים לא לצער אף אחד. מעניין לציין, שמאקרו-כלכלנים דווקא לא ניחנים בתכונה זו, והתחזית שלהם בדרך כלל לא תהיה בעלת הטיה ברורה לכאן או לכאן (אמירה המבוססת על השוואה ארוכת שנים בין תחזיות הצמיחה הרשמיות של משרד האוצר ובנק ישראל לבין הצמיחה בפועל).

אז הדו"חות הפתיעו לטובה והמניות עלו. האנליסטים מציינים שמה ששיפר את השורה התחתונה זה קיצוץ ההוצאות ולאו דווקא התאוששות מרשימה בביקושים. במילים אחרות - זה לא מספיק בשביל שהדו"חות יצביעו על שיפור גם ברבעון הבא.

האינדיקטורים המאקרו-כלכליים שפורסמו נראו לא רע: מספר הדירות שנמכרו בארה"ב עלה זה החודש השלישי ברציפות. אבל מכירת דירות והתחלות בנייה - הן ממש לא הנתונים החשובים שיבשרו על תחילת ההתייצבות בנדל"ן למגורים בארה"ב. כמעט מחצית מהדירות שנמכרו בחודשים האחרונים נמצאות בשלב כזה או אחר של עיקול. הלחץ של בעליהן (הפרטיים או הבנקים) גורם לתהליך המכירה להיות קל ומהיר הרבה, וחלקן נמכרות במכרזים, במחירים מצחיקים.

מדדי אמון צרכנים למיניהם קיימים כמו זבל גם בארה"ב וגם באירופה. הניסיון מלמד שהקשר בין המדדים האמריקניים - שמצביעים על שיפור בחודשים האחרונים - לצריכה הפרטית בארה"ב לא ממש קיים. מדובר במדדים של מצב רוח, שמושפעים פעמים רבות משוק המניות. כשמתפרסם מדד חזק יחסית (שנהנה מעלייה בשוק המניות) הוא יגרום לא אחת לעלייה בשוק המניות, וחוזר חלילה.

המניות נהנו גם ממה שמסתמן כקושי משמעותי של אובאמה בהעברת תוכנית ביטוח הבריאות שלו. הפעילים בשווקים לא רוצים לשמוע עכשיו על שום תוכנית שעולה כסף (אלא אם כן היא מצילה את מחיר המניות או האג"ח שהם מחזיקים). מסתבר ש"העיקר הבריאות" זה פאסה. "העיקר הרווחים", זה מה שהולך עכשיו. מנקודת ראותם של הפעילים, אם אובאמה לא יצליח להעביר את התוכנית תיחסך הוצאה ממשלתית גדולה, שתחסוך גידול נוסף בגירעון, שיחסוך עלייה בתשואות, שיפעל לטובת בעלי המניות והאג"ח. *