גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לידיעת הנוסעים לחו"ל: מה צריך ומה אסור לעשות כשאובדת מזוודה

בשנת 2008 עוכבו, נגנבו או ניזוקו בעולם 32.8 מיליון מזוודות ■ "גלובס" בדק מה ניתן לעשות כדי למקסם את הפיצוי הכספי במקרה שהמזוודה לא תגיע לעולם ליעדה - וכיצד אפשר למנוע מראש את התקלה

בשנת 2008 חלה ירידה של 20% במספר המזוודות "המעוכבות" בחברות התעופה בעולם, בהשוואה לשנת 2007 - נתונים אלה, שפורסמו לפני מספר חודשים על-ידי חברת הייעוץ הטכנולוגי SITA לא מעודדים את מי שמזוודתו לא חיכתה לו על המסוע במהלך נסיעה לחו"ל.

על-פי נתוני SITA, המפעילה מערכות לאיתור מזוודות אבודות, בשנת 2008 עוכבו, נגנבו או ניזוקו 32.8 מיליון מזוודות. על-פי הנתונים, בשנה זו על כל אלף נוסעים, לא הגיעו בזמן 14.28 מזוודות, לעומת 18.86 ב-2007.

אולם כאן ישנה נחמה פורתא. עקב שיכלול המערכות הבינלאומיות לשינוע מזוודות, מרבית המזוודות המעוכבות הגיעו ליעדן תוך פחות מ-48 שעות, ורק חלק קטן (0.32 מזוודות לכל אלף נוסעים) נבלעו במחשכי היקום.

על-פי נתוני החברה, הסיבות העיקריות לאיבוד מזוודות קשורות לטיסות המשך, שכן קרוב למחצית מהמזוודות המועברות על-ידי הסבלים ממטוס אחד לשני, אינן מגיעות בזמן. סיבות נוספות לעיכוב מזוודות הן אי-העמסה, טעות בכרטוס, תיקים שהוחלפו בטעות, סיבות ביטחון, טיפול שלא כהלכה בתחנת היעד והגבלות משקל מצד נמל-התעופה, או שירותי המכס.

קודם כל גשו לדווח

"גלובס" בדק מה נכון לעשות, כדי למקסם את הפיצוי אם המזוודה אכן לא תגיע לעולם, ומה יש לעשות כדי שאם היא תמצא היא אכן תועבר לידכם בהקדם.

עו"ד רוני גולן, המתמחה במשפט תעופה ותיירות, מסביר כי ברגע שהנוסע מצא שהמטען שלו לא הגיע, עליו לגשת לדלפקי חברת התעופה או לדלפקי האבידות והמציאות בנמל-התעופה, לדווח על האובדן ולקבל על כך אישור בכתב.

התנהלות דומה נדרשת גם כאשר המזוודות ניזוקות ולא רק במקרה של אובדן.

סמנכ"ל השירות בחברת אל על, דוד מימון, מסביר כי שתי סיבות עומדות בבסיס הדרישה של מרבית חברות התעופה לדיווח מיידי ואישי. הראשונה: מערכת איתור המזוודות היא מערכת כלל עולמית ממוחשבת אליה מוזנים פרטי הכבודה שאבדה. לכן, הסבירות שחברת התעופה תצליח לאתר מזוודה שלא דווחה כנעלמת נמוכה ביותר.

הסיבה השנייה קשורה למדיניות המכס העולמית, הקובעת שעל הנוסע להצהיר על תכולת המזוודה בכפוף להצהרה על כך שאבדה. "המכס מחייב את ההצהרה שכן לכאורה, אנשים יכולים לנצל את נושא איבוד הכבודה לצורך הברחות, שכן על פניו אדם יכול להותיר על המסוע מטען הכולל מוצרים אסורים לייבוא או מחויבים במכס, להודיע לחברת התעופה על האובדן ולקבל את המזוודה כעבור זמן ישירות לביתו, באמצעות חברת התעופה וזאת מבלי שיצטרך לעבור עם המטען במכס. עצם החתימה על ההצהרה מאפשרת לאנשי המכס להחליט שהם בודקים את תכולת המטען האובד".

לדברי מימון, בשנה האחרונה החלה אל על להפעיל שירות חדש במסגרתו מיודע הנוסע עוד כשהוא בדרכו בדבר העובדה המצערת שמזוודתו לא תגיע עימו ליעד. "המערכות הממוחשבות מאפשרות לנו בעצם לדעת עוד לפני שהמטוס עולה לאוויר איזה מהמזוודות נותרו בשדה, בין אם כתוצאה מטעות אנוש או מטעמי ביטחון. למרות שעל-פי כל הדוחות אל על נמצאת בין חברות התעופה בהן איבוד המזוודות מזערי וזניח, אנחנו שולחים מברק לתא הטייס, והדייל הראשי ניגש לנוסעים, מעדכן אותם בדבר העובדה שמטענם לא יגיע, ומחתים אותם במקום על טפסי האובדן והצהרת המכס ובכך מונע מהם את עוגמת הנפש של ההמתנה ליד המסוע לשווא, ואת ההמתנה העצבנית בדלפקי חברת התעופה כדי לדווח. כאשר המזוודה מאותרת מיידעת החברה את הנוסע בהודעת SMS בדבר האיתור ובדבר המועד בו תגיע אליו המזוודה".

איזה פיצוי ניתן לקבל על מטען אובד?

הפיצוי הרשמי בו מחויבות חברות התעופה בעולם לפצות נוסעים שכבודתם אבדה, מבוסס על אמנת ורשה שנחתמה באוקטובר 1929 ועסקה באיחוד כללים בנושא תובלה אווירית בינלאומית. לדברי עו"ד גולן, באמנת ורשה נקבע כי הפיצוי עבור מטען שנמסר לחברת התעופה ואבד יהיה בשווי 250 פרנקים מזהב, עבור כל קילוגרם של כבודה שנמסרה לחברת התעופה בעת הבידוק לטיסה.

בשנת 1978 הוחלט כי הפיצוי יחושב לפי "זכויות משיכה מיוחדת" (special drawing rights) או בקיצור SDR. השער של אלו מצוין באתר האינטרנט של קרן המטבע הבינלאומי. "בעבר נקבע כי השער הבסיסי יעמוד על הנוסחה לפיה 250 פרנקים צרפתים יהיו שווים ל-17 SDR והשער של יחידות אלה השתנה מדי פעם. היום עומד השער, הנקבע על-ידי קרן המטבע הבינלאומית, על כ-500 דולר למזוודה, אולם רבות מחברות התעופה מחשבות, עדיין, את הפיצוי עבור אובדן מזוודה לפי 20 דולר לקילוגרם, ובפועל במקרה של אובדן מזוודה מקבל הנוסע פיצוי מקסימלי של 400 דולר.

אם בחברת התעופה מותר לקחת מזוודה במשקל רב יותר, הפיצוי יהיה בהתאם למשקל הנוסף. זאת למעט מקרה בו הנוסע ביטח את הכבודה בביטוח פרטי.

עם השנים נחתמו אמנות נוספות בהם נקבעו סכומי פיצוי גבוהים יותר, אולם הפעולה לפי אמנות אלה היא וולונטרית ואינה מחייבת מדינות שלא הצטרפו לאמנה, וישראל היא בין המדינות שלא הצטרפו. בכל מקרה מדובר בסכומים לא ריאליים, במיוחד בהתחשב בעובדה שחברות התעופה מחייבות כיום את הנוסעים לשלוח לבטן המטוס גם מוצרים יקרי ערך כמו בשמים יקרים", מסביר גולן.

בפני הנוסעים המעוניינים להבטיח לעצמם פיצוי גבוה יותר בגין הכבודה, במקרה שזו תאבד, עומדת אפשרות להפעיל את הסעיף הרלוונטי בפוליסת ביטוח הנסיעות הפרטית. מרבית חברות הביטוח מתנות את סכום הפיצוי שישלמו במיצוי ההליכים עם חברת התעופה, ובקיזוז הפיצוי שתקבלו מחברת התעופה מהסכום הנקוב בפוליסה, אולם כאן מדובר בסכומי גבוהים משמעותית המגיעים גם ל-1,500 דולר בכפוף להצהרת תכולה או ניפוק קבלות המוכיחות רכישה בחו"ל.

בכל מקרה, אם המזוודה לא מגיעה בתוך 48-72 שעות, מרבית חברות התעופה כמו גם ביטוחי הכבודה הפרטיים, מעניקים סכום של 100-150 דולר תמורת קבלות עבור רכישת ציוד בסיסי.

6 טיפים להתנהגות נכונה לאחר שמאבדים מזוודה

על-פי עו"ד רוני גולן ועו"ד יעל שאואט, היועצת המשפטית של המועצה לצרכנות:

1. עם מסירת המזוודה יש להקפיד שדייל הקרקע הצמיד לה את התג ושהיעד המופיע על התג הוא היעד הנכון.

2. על תג המזוודה כדאי לרשום בנוסף לכתובת הבית גם את הכתובת הראשונה בה תשהו בחו"ל.

3. אם המזוודה לא הגיעה ליעדה אל תעזבו את השדה לפני שתדווחו על האובדן ותמלאו טפסים מתאימים.

4. בכל מקרה שהמזוודה לא מגיעה בחלוף 48 שעות מהנחיתה, בררו מהו הסכום בו מוכנה חברת התעופה לפצות אתכם תמורת קבלות, ותבעו את חברת התעופה.

5. לפני הגשת תביעה לחברת הביטוח הפרטית, כדאי למצות את ההליכים עם חברת התעופה ולהציג לחברה הפרטית את כל המסמכים הרלוונטיים.

6. יש לזכור כי על-פי אמנת ורשה תקופת ההתיישנות לתביעות בדבר איבוד כבודה היא שנתיים ולא יותר.

44

עוד כתבות

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק