משגיחות הכשרות של ליצמן

1. ועדת סל התרופות היא הוועדה הכי חשובה לאזרחי ישראל. אין חשובה ממנה, ממש כך. ההחלטות שלה קריטיות לחיים. האחריות שלה זה להחליט איך לחלק את כספי הכיסוי הביטוחי-בריאותי שהמדינה נותנת לאזרחיה. נאמר זאת אחרת: על השולחן מונח צ'ק של 100 מיליון שקל, החברים צריכים להחליט אם לתת אותם לעשרות חולים במחלת סרטן ולהעניק להם עוד שלושה-ארבעה חודשי חיים או לתת אותם לאלפי חולי סוכרת ולשפר את איכות חייהם. החלטה שרק אלוהים יכול לעשות ואנחנו מטילים אותה על בני אדם.

שלושה חודשים לקח לסגן השר יעקב ליצמן למנות את ועדת הסל, האמורה וחייבת, להגיש המלצותיה עד ליום האחרון של שנה זו. כלומר, חודשיים וחצי, בלי שבתות וחגי ישראל. זה קצר מדי, לא אחראי, לא מעשי, לא אפשרי, לא ראוי. האיחור הזה יפגע בחולים, יביא להסטת כספים קריטיים מסל הבריאות לכיסוי גרעונות של קופות החולים.

2. ליצמן הוא רק השליח הפוליטי. בנימין נתניהו, גם ראש הממשלה, הוא שר הבריאות. למרות ששמו נעדר מההודעה הרשמית של המשרד, הרי מבחינה ציבורית, חוקית, עניינית ומבחינת האחריות, ועדת הסל הזו ועבודתה היא שלו. ליצמן הוא רק סגן שר. מעמדו פוליטי-קואליציוני בלבד. המפלגה אותה הוא מייצג בוחרת, מאז קום המדינה, לא למנות שרים ולא לקחת אחריות. (ליצמן אמר פעם כיו"ר ועדת הכספים: "אנחנו לא משתתפים בממשלות ולא מביעים דעות בענייני מדיניות... זו הפריבילגיה שלנו לא להיות מעורבים בעניינים שאיננו רוצים להיות מעורבים ולקחת אחריות עליהם").

לכן נתניהו הוא האחראי. העובדה שהיום, דווקא היום, פורסמה החלטתו שלא לממן את החיסונים לשפעת החזירים מתקציב סל התרופות לא פוטרת אותו מזה. זה רק ספין שמעמיק את אחריותו על הפגנות הכאב והחולי שעוד נראה, מיד אחרי החגים.

3. התקווה שהזמן הממושך מדי שלקח ליצמן נועד להציג ועדה שכל חבריה הם לעילא ולעילא, פאר היצירה, לא בדיוק מממשת את עצמה. יו"ר הוועדה, פרופ' רפי ביאר, הוא מנהל רמב"ם, בית חולים ממשלתי. איך תשפיע העובדה שהוא כפוף במישרין, יום יום ושעה שעה, למשרד הבריאות ולסגן השר העומד בראשו? וגם, האם אפשר שיעמוד בקונפליקט, לכאורה, כאשר תובא בפניו הבחירה, ה"תעדוף", בין תרופה יקרה שקופה"ח תספק לחולים בביתם לבין פרוצדורה יקרה שתתקיים רק בבתי החולים?

עוד הערה קטנה: נורית דאבוש נציגת ציבור. נורית דאבוש, יו"ר מועצת הרשות השניה? למה? אולי כי ועדה צנועה, עם דמויות בעלות שיעור קומה רם, קלה יותר לשליטה? אולי כי ליצמן חיפש אישה ורצוי עם קשרים בתקשורת? הוא כנראה גם איננו נבוך מהתוצאה: 14 חברים בוועדה ורק שתי נשים. שמחת עניים. הוא מינה עוד שתיים: מרכזת הוועדה ויועצת הוועדה - עובדות משרד הבריאות. משגיחות כשרות מבית הבד"ץ של ליצמן.

4. ולחברי הוועדה, אם אתם בעלי יושרה ואחריות, אל תאמינו לכל מה שיוצג בפניכם. תפקפקו. תבדקו. תשמעו מומחים אובייקטיביים ואמיצים. המספרים שיוצגו לכם יהיו מנופחים. פקידי משרדי האוצר והבריאות יודעים את זה אבל חוששים לדבר. הם מגבים זאת בתורת התחרות ובהצמדה לממוצע המחירים הרשמי בשבע מדינות דומות. תחשבו על האפשרות, ההזויה אולי, שפקידי האוצר המיומנים לא יאירו את עיניכם בענייני המחירים כי מה איכפת להם שיעברו מאות מיליונים לתמיכה בקופות החולים דרך החלטות ועדת הסל ולא דרך תוכניות הבראה מיוחדות? *