המחוזי: ספק אם לבזק יש זכויות יוצרים על מאגר המידע של 144

בית המשפט המחוזי בתל אביב קבע כי קיים ספק אם לחברת בזק יש זכויות יוצרים על מאגר המידע של מודיעין 144. השופט אבי זמיר דחה את בקשת בזק למנוע מדפי זהב להשתמש במידע שבמאגר ולהפעיל את אתר מתחרה תחת הכתובת www.phonebook.co.il. דפי זהב יוצגה ע"י עוה"ד ישראל פפר, יוסי כהן ועמית יריב ממשרד מיתר.

בזק נגד המודיעין של דפי זהב

בזק תבעה מדפי זהב 2.5 מיליון שקל וצו האוסר עליה להשתמש במאגר ולהתחרות בה בכל פלטפורמה שהיא. לטענתה, דפי זהב מבצעת עבירה לפי חוק המחשבים, מפרה זכויות יוצרים והסכמים עליהם חתמה מולה, מתעשרת על חשבונה ואף פוגעת בפרטיות המנויים. לטענתה, המידע "נשאב" בדרך טכנולוגית, באמצעות שליחת מספר עצום של שאילתות סדרתיות ורצופות לאתר בזק ותוך פריצה של מנגנון הגנה שנועד להגביל את מספר השאילתות.

דפי זהב לא הכחישה ששאבה את הנתונים מאתר 144, אך לטענתה אין לבזק זכות יוצרים או כל זכות אחרת במידע הגולמי של פרטי המנויים והפרסום אינו מפר הסכם או חוק כלשהו ואינו פוגע בפרטיות המנויים.

השופט אבי זמיר קבע שבזק לא הוכיחה שסיכוייה לזכות בהליך העיקרי טובים ושמאזן הנוחות נוטה לטובתה. הוא ציין שנסיבות המקרה דומות לפרשה בה דחה השופט יהודה זפט בקשה של עיתון "מעריב" לצו זמני נגד אתר Alljobs, שהעתיק מהעיתון את מודעות הדרושים.

"גם תובענה זו מציבה שאלות מורכבות בדיני זכויות יוצרים, דיני עשיית עושר, דיני עוולות מסחריות ודיני המחשבים", ציין זמיר. "ספק רב אם לבזק זכות יוצרים במאגר המידע של 144. זכות היוצרים לא משתרעת על 'עובדה או נתון'. דפי זהב עושה שימוש כנראה רק בנתונים הגולמיים, לא ב'פלטפורמה'. יתרה מכך, בזק לא הראתה כי במאגר מושקעת יצירתיות". כן קבע השופט שספק רב אם פרטיות מנויי בזק נפגעת, שכן פרטיהם מפורסמים ממילא במודיעין 144.

לא סוף הפרשה

זמיר הדגיש שהחלטתו אינה "מכשירה" את דרך פעולתה של דפי זהב ואינה סוף פסוק וכי הסוגיות ייבחנו בדיון בתיק העיקרי, אם בזק ודפי זהב לא יגיעו להסדר ביניהן. "הדעת אינה נוחה מהדרך שבה 'נשאבו' הנתונים מאתר בזק. השאלה אם הדבר מהווה הפרה של חוק המחשבים תיבחן בתיק העיקרי. אין לפסול על הסף את טענת ההגנה, שלפיה אם אכן לא מדובר בקניין של בזק אלא במידע שנגיש לכל הציבור, אז אין כל פסול בכלי טכני שנועד לחסוך זמן בהעתקת הנתונים". לדעתו, מאזן הנוחות נוטה לטובת דפי זהב, נוכח האינטרס הציבורי של פתיחת שוק ועידוד תחרות. (ת.א. 1684/09). *