הזלזול של עופר עלה לו ביוקר

עידן עופר הבין שיש לו בעיה עם צים, אך לא את כוחם של בעלי האג"ח הישראלים

1. עידן עופר הבין שיש לו בעיה קשה עם צים. הוא הבין שהחברה צברה חובות בהיקף של כ-6 מיליארד דולר, שהיא סובלת מהפסדים כבדים בעקבות המשבר בענף הספנות. זו הסיבה שהוא שכר במארס השנה את בנק ההשקעות גולדמן זאקס בכדי שיסייע לה בבניית תוכנית להסדר חוב.

רק דבר אחד עופר לא הבין: את כוחם של בעלי האג"ח הישראלים. הסדר החוב של צים נחשב למורכב מאוד והוא כולל בנקים זרים, מספנות ומחכירי אוניות ו... בעלי אג"ח ישראלים. בסוף השבוע התברר שעם כולם - זרים, מספנות ומחכירי אוניות - עופר הצליח להגיע להסדר ורק מחזיקי האג"ח הישראלים מתעקשים "להציק" לו ומאיימים לטרפד את ההסדר.

עופר הניח שהסדר עם מחזיקי האג"ח יהיה פשוט (אחרי הכל, החוב שלהם הוא 5% בלבד מהיקף החוב של החברה) ודחה את המגעים עם המשקיעים המוסדיים כמעט עד לרגע האחרון. כלומר, הוא לא ממש "ספר" אותם וחשב שאפשר לכפות עליהם את ההסדר.

ככל הנראה, בצים ובחברה לישראל חשבו שמחזיקי האג"ח היא רק פינה קטנה שצריך לסגור אחרי שכבר הגיעו להסדר עם כל הנושים הגדולים. אלא שבצים לא לקחו בחשבון שנציגות מחזיקי האג"ח תכלול את אמיר הסל, ראש חטיבת השקעות בהראל; יעל אנדורן, מנהלת קרנות הפנסיה הוותיקות באוצר; ואת ענת לוין, ראש תחום השקעות במגדל.

מדובר בשתי נשים המייצגות שניים מהגופים המוסדיים הגדולים בישראל, שלא התרגשו יתר על המידה מהעובדה שצים ניסתה ללחוץ אותם לפינה ולכפות על בעלי האג"ח הסדר ללא פיצוי הולם. הם גם לקחו בחשבון שאנדורן מייצגת למעשה גוף שהוא חצי ממשלתי, שהיא כפופה למשרד האוצר ושמצפים ממנה שהיא תשמש דוגמה לשאר המוסדיים בכל הקשור לאקטיביזם ושמירה על זכויות העמיתים. כעת, דורשות אנדורן ולוין לא מעט פיצוי בעבור דחיית התשלומים ל-2016 (במקור היה האג"ח אמור להיפרע החל מ-2012).

בפועל, הלחץ כעת עובר לחברה לישראל, שאמורה להגיע להסדר חוב לפני האסיפה הכללית שאמורה להיערך ביום רביעי כדי לאשר את ההזרמה הענקית לצים. אם לא יושג הסדר, האסיפה עלולה להידחות ומשפחת עופר עלולה להיקלע לפלונטר בהסדר חוב של 3.5 מיליארד דולר.

משפחת עופר, אם כן, מגלה בדרך הקשה שאסור לקחת את החוב למוסדיים כמובן מאליו ואת הסכמתם להסדר כטריוויאלי. אפילו אם החוב לבעלי האג"ח הוא "רק" 5% מהיקף החוב הכולל, הוא עלול לתקוע הסדר חוב שלם.

2. גם אם תצליח להגיע להסכמות עם מחזיקי האג"ח, הרי שצפוי לחברה לישראל סיבוב נוסף ולא פשוט עם המוסדיים, הפעם בכובעם כבעלי המניות של החברה לישראל. ביום רביעי אמורה להתקיים אסיפת בעלי המניות של החברה לישראל, בה תעלה להצבעה הזרמת הון של 350 מיליון דולר לצים. הזרמת ההון לצים היא חלק קריטי מההסדר, ובלעדיו לא תוכל צים להמשיך לפעול.

המשקיעים המוסדיים כבר הפילו בהצבעה הקודמת שנערכה באוגוסט את ההצעה להזרים 100 מיליון דולר לצים, כך שזה בכלל לא טריוויאלי שהם יאשרו את ההזרמה. "מי אמר שאי פעם נראה את הכסף הזה בחזרה", אומר אחד המוסדיים. "כבעל מניות בחברה לישראל אני מעדיף שיחלקו את הכסף הזה כדיבידנד".

במקרה שההצבעה תיפול שוב, תיאלץ החברה לישראל לעבור לפתרונות מורכבים יותר כמו עתירה לבתי המשפט או הזרמה בערבות אישית של משפחת עופר. מעבר לכך, חשוב להזכיר שכל הבלאגן הזה מתרחש כשהזמן לא משחק לטובתה של צים וכל יום ללא הסדר קריטי להמשך קיומה של החברה. *