הספין של ברק

1. "ספין" בדרגת אלוף שוחרר הבוקר לעיתונות: "במסגרת תוכנית ההתייעלות במשרד הביטחון: אושרה תוכנית ההתייעלות במשלחת הרכש בניו יורק. יישומה יחל באופן מיידי". כך, אחרי שבועות של סיפורי פאר, בזבוז וניצול ראוותני של כספי ציבור במשרד הביטחון, לגמרי במקרה לפני הדיון בוועדה לביקורת המדינה בעניין נסיעות התאווה וההוד של אהוד ברק, ובדיוק ביום שבו משחרר הממונה על השכר באוצר את דו"ח השכר בשירות הממשלתי, המראה כי פקידי משרד הביטחון משתכרים 50% יותר מבכל משרדי הממשלה האחרים, מודיע משרד הביטחון שהוא דווקא חוסך, מתייעל. הבעיה היא שלמשרד הביטחון, ממשרדי הממשלה הבזבזניים, גם אין תוכניות התייעלות, גם אין כוונת אמת להתייעלות, ואפילו שבב ההתייעלות הזערער שעליו הודיעו היום - גם הוא לא ייושם מהר כל כך.

2. מעט מידע על מה שמכונה "התייעלות" מערכת הביטחון: בקיץ 2007 היה המשרד אמור להגיש את תוכנית ההתייעלות שלו, זו שאמורה להביא לחיסכון של 30 מיליארד שקל במהלך עשר שנים, וכל הכסף אמור להישאר במסגרת תקציב הביטחון. זה לא קרה. חודשים ניסח המשרד מכרז לחברת ייעוץ אסטרטגי. חודשים התקיימו דיונים עד שנבחרה חברת הייעוץ מקינזי ועד שהחלה לעבוד בספטמבר שעבר, מאובטחת בסדרת נושאים האסורים למגע, ובראשם כוח אדם ותנאי התגמול.

3. בינואר השנה, בעקבות ביקורת ציבורית מתמשכת, ביקש פנחס בוכריס, מנכ"ל המשרד, ממקינזי לבדוק את נושא המשלחת בניו יורק. 150-170 עובדים מקומיים (רובם בנים ובנות של המקורבים), 35-37 שליחים מישראל על משפחותיהם וטפם. לא המון כסף, במונחים של תקציב הביטחון, אבל הפקרות של בזבוז מנקר עיניים. במשך חצי שנה בדקו, שוחחו, תוך שנחשפו למסעות שכנוע כמיטב המסורת הביטחונית, עד שהחליטו: להשאיר, כי זו זרוע אסטרטגית העוסקת ברכש הדולרי מכספי הסיוע הביטחוני האמריקני ויש לה יתרונות בהקשר הביטחוני, אבל לקצץ אותה לפחות ב-30% וגם להכשיר את השליחים (לא רק לשלוח מישראל את מקורבי ועד העובדים והמאכערים הגדולים של המשרד, אלא גם ללמד אותם משהו... אולי אנגלית), כדי להביא לשיפור וייעול משמעותי בפעולות הרכש הדולרי.

4. כמנהג המערכת, מינה בוכריס ועדה בראשות אגף משאבי אנוש, שתדון, תשקול, תחליט, ואם כן, גם תגבש תוכנית ליישום. אחרי חודשים התקבלה החלטה התואמת את רוחה ואופייה של מערכת הביטחון: קודם כל נתחיל בהכשרת העובדים, אחר כך נדון ונחליט אילו תקנים יבוטלו, ואז נפעל ליישום ההחלטה, אבל זה יקרה רק אחרי שכל השליחים הללו יסיימו את מועד השליחות שלהם. בעוד שנה, שנתיים או כמעט שלוש שנים... ועד אז, אלוהים גדול, אולי הפריץ ימות, אולי הכלב יברח, המנכ"ל יתחלף, הוועד יתחזק, תפרוץ מלחמה.

5. ואף מילה לא מוזכרת על המשלחת הביטחונית הנוספת, זו המכונה נספחות, היושבת בוושינגטון. כי הרי אם משרד הביטחון יושב בניו יורק, הצבא צריך לשבת בוושינגטון. אגב, אחד הפרקים שהכי הרגיזו את שר הביטחון אהוד ברק ואת הרמטכ"ל גבי אשכנזי בזמן הדיונים בחוק ההסדרים האחרון, היה הצעת האוצר לאחד את שתי המשלחות ולצמצם אותן לכדי 2-3 נציגים בלבד. ברק ואשכנזי כמובן התנגדו לזה בכל תוקף כוחם הביטחוני. וניצחו.

6. מורשת קותי מור. תת-אלוף קותי מור, שהיה ראש המשלחת בניו יורק, בתקופת מלחמת לבנון השנייה, מונה לפני כמה ימים על ידי ברק כדי לגבש תגובה ציבורית לדו"ח מבקר המדינה הקטלני על המשלחת המנופחת לסלון האווירי בפריז. זה בדיוק אותו קותי מור שבעיצומה של המלחמה הכושלת ההיא, נסע לטיול פרטי בקנדה. לפיכך, כל בעיות המחסור בתחמושות נידונו עמם באמצעות הרשת. אז אם אפשר לנהל רכש ביטחוני באינטרנט, ועוד בעיצומה של מלחמה, למה לא לסגור לחלוטין את כל המשלחות ולעבוד בעזרת הטכנולוגיות המתקדמות?

7. אבל יש תקווה! אפשר שעכשיו יתחילו אנשי מקינזי לבדוק גם את המשלחות המיותרות בחלקי העולם האירופיים והאקזוטיים. למשל בפריז, שיושב בה יוסי בן חנן, או בתאילנד הצבעונית, שיישב בה בקרוב ויקטור בר גיל, כצ'ופר אחרון לפני פרישה.

ובמקביל, בצד האופטימיות הצנועה, כבר התקבלו החלטות על ייעול תחזוקה בזרועות האוויר והיבשה. מדובר בסך הכל כ-100 מיליון שקל בשנה. ובדרך, בשבועות הקרובים, יתקבלו ההחלטות בעניין מלחמת העולם הקטנה שהתנהלה במערכת הביטחון בחודשים האחרונים, לאחר שאנשי מקינזי עלו על הכפילות הבזבזנית בכך שבמשרד הביטחון פועל "אגף בינוי" בעוד בצה"ל חי ובועט "מרכז בינוי". תחליטו, אמרו אנשי מקינזי, או או.

8. ומה עם דו"ח מקינזי, הוא דו"ח ההתייעלות הגדול של המערכת? מתי יראה אור יום? מתי תראה אותו הממשלה? מתי יציץ בו משרד האוצר? הציבור שמממן את האדישות המופגנת לשימוש ב-50 מיליארד השקלים של תקציב הביטחון? "הנושא בדיון", משיבים אנשי הביטחון. *