לחופש הביטוי יש מחיר

סגן נשיא ה"וושינגטון פוסט": אם הממשל רוצה דמוקרטיה, הוא חייב לתמוך בעיתונות

העיתונות האמריקנית מצויה בשלב מעבר, כשעידן העיתונים הדומיננטיים הופך במהירות לעידן בו איסוף והפצה של חדשות הם תחומים מבוזרים יותר. כמו במקרה של העיתונים המקומיים בבריטניה, היסודות הכלכליים של רבים מ-1,400 היומונים המקומיים בארה"ב, שנתמכו על-ידי פרסום, פשוט קורסים.

מערכות החדשות הרגילות והמקוונות, שהיו פעם המקור העיקרי לחדשות, מתכווצות. בעתיד הנראה לעין, העיתונים אינם הולכים להיעלם, אבל הם ימלאו תפקיד מופחת בעולם המשתנה במהירות של עיתונות דיגיטלית.

פותחים אתרים

עיתונאים שנטשו את העיתונים פותחים אתרים של חדשות מקומיות בערים רבות. חלקם עובדים יחד עם תושבים על הפקת בלוגים של חדשות שכונתיות. אחרים פתחו מיזמים של תחקירים, במקרים רבים בקמפוסים של אוניברסיטאות.

יש שפתחו ארגוני חדשות לאומיים ובינלאומיים עם כמות מעטה יחסית של עובדים ועיתונאי פרילאנס, כדי למלא את הוואקום שנשאר לאחר שהעיתונים המקומיים צמצמו או ביטלו לחלוטין את הסיקור הארצי או את מצבת הכתבים בחו"ל.

הצטרפו אליהם בלוגרים ידענים, שמתמחים בנושאים ספציפיים, כולל פוליטיקה, מדיניות חוץ וחינוך. רבים מהבלוגים הללו הופכים למקורות חדשותיים בעלי השפעה, והם אפילו החלו להעסיק עובדים שכירים.

חדשות סטארט-אפ

כמה בתי ספר לעיתונות באוניברסיטאות מנהלים ארגוני חדשות משלהם, שמדווחים על הקהילות השכנות עבור אתרים מקומיים. אפילו כמה ארגוני צדקה החלו לדווח על נושאים שמעניינים אותם - חדשות שהם מספקים בחינם לעיתונים.

האנשים שעוסקים היום באיסוף החדשות בארה"ב כוללים עובדים במערכות החדשות, סטודנטים ופקולטות באוניברסיטאות, בלוגרים ואזרחים עם טלפונים חכמים. כמה מארגוני החדשות החדשים הללו מנסים להפוך לרווחיים, לצד רבים אחרים שפועלים כמלכ"רים.

הם יכולים לספק לקהילות מקורות מגוונים של חדשות, אבל רוב חברות הסטארט-אפ הללו הן קטנות למדי, והדבר נכון גם לגודל של התקציב שלהן. אין שום שומן במימון של הגופים התקשורתיים הללו.

החברה אחראית

החברה האמריקנית חייבת כעת ליטול על עצמה את האחריות לתמיכה בדיווח החדשותי, בייחוד של חדשות מקומיות - כפי שהיא תומכת בעלויות גבוהות בשירותים כמו חינוך ובריאות.

בסקירה שהזמין בית-הספר לעיתונות באוניברסיטת קולומביה, על תקשורת החדשות האמריקנית, "שיקום העיתונאות האמריקנית", עמיתי מייקל שאדסון ואני מציעים איך לעשות את זה.

אנו קוראים למוסדות, קרנות ואוניברסיטאות, להגדיל משמעותית את תמיכתם בארגוני חדשות שלא למטרת רווח, כולל אלו שתורמים חדשות לעיתונים ולערוצי חדשות מסחריים אחרים.

אנחנו ממליצים שתחנות רדיו וטלוויזיה ציבוריות שלא למטרות רווח ירחיבו בהרבה את הסיקור הדל של החדשות המקומיות שלהן.

ההצעה השנויה ביותר במחלוקת שלנו היא להקים קרן לאומית לחדשות מקומיות, בכספים שהממשל הפדרלי יכול לגבות ממשתמשי טלקום, ממאזינים, או מספקי אינטרנט. מענקים יוכלו להינתן בצורה תחרותית, על-ידי קרנות עצמאיות מקומיות לארגוני חדשות על חידושים בדיווח חדשותי ודרכים לתמוך בה.

זו תהיה מעורבות ממשלתית בלתי-שגרתית בדיווחי החדשות בארה"ב, עם מסורת הסעיף הראשון לחוקה שמבטיח חופש עיתונות.

אך זה דומה לאופן שבו הממשל תומך באמנויות ובמחקר מדעי ורפואי באמצעות גופים עצמאיים כמו אלו שאנחנו מציעים.

דיווחים חדשותיים, בייחוד מהסוג שמרסן את בעלי הכוח וההשפעה במדינה, הם חלק חיוני מהחיים הדמוקרטיים בארה"ב. אולי לא יהיה חיוני להציל ערוץ חדשות כזה או אחר, כולל עיתוני דפוס, אך מה שהכרחי הוא לשמור על דיווח חדשותי אמין ועצמאי. *

הכותב הוא סגן נשיא ולשעבר עורך ה"וושינגטון פוסט"