לעשות כסף ממניות הרדיו

רדיו זה לא רק מוזיקה ודיבורים, אפשר גם לעשות מזה כסף

מספר המפרסמים ברשתות הרדיו השונות הצטמק והלך בשנים האחרונות לאור המעבר של מרבית כספי הפרסום אל האינטרנט. המעבר הזה הוביל את חברות הרדיו, בדומה לחברות העיתונות, לדעיכה פיננסית, והוריד את מחירי מניותיהן לשפל היסטורי. כמו שקרה לכל השוק, גם מניות הרדיו ירדו נמוך מדי, וזינקו (או אם תרצו, תיקנו) בשיעורים חדים למדי מאז תחילת השנה. יחד עם זאת, כמה מהן עדיין מעניינות וכדאי להכיר אותן.

בארצות הברית יש שתי חברות רדיו גדולות, סיריוס ו-Corus Entertainment (סימן CJR) ועוד כ-15 חברות קטנות הרבה יותר.

מבין כולן שתי חברות הרדיו שנראות לי המעניינות ביותר להשקעה הן Salem Communications (SALM), המשדרת שידורי דת לאוכלוסייה נוצרית, ו-(Radio One (ROIAK, שאוכלוסיית היעד שלה היא אמריקאים שחומי עור. החברות הללו נסחרות לפי שווי שוק של 55 ו-60 מיליון דולרים בהתאמה, והכנסותיהן השנתיות עומדות על 200 ו-280 מיליון דולרים. בחישוב מהיר זה נותן מכפילי מכירות של 0.27 ו-0.21 בהתאמה. פרט ל-Radio One, שהציגה רווח נקי חיובי ברבעון האחרון, שתי החברות מפסידות ברבעונים האחרונים. אבל, משקיעים רבים מייחסים את ההפסד להוצאות מיוחדות, וחד-פעמיות. אם מנטרלים את ההפסדים האלה, מכפילי הרווח של החברות האלה נראים נמוכים למדי. גם מכפילים אמינים יותר - כגון מכפיל שווי מאזני או מכפיל שווי חברה (Enterprise Value) למכירות או לרווח - נמוכים מאוד. במילים אחרות, על-פי המכפילים, מניות הרדיו נסחרות היום די בזול. אבל, לפני שאתם רצים לקנות, בואו ונציץ לרגע במאזנים של החברות הללו.

אצל כל חברות הרדיו התמונה דומה - עשרות בודדות של מיליונים במזומנים מול מאות מיליוני דולרים של חובות. מרבית החוב היא הלוואות מגופים פיננסיים, שרק הריבית עליו אוכלת בין מחצית לשני שלישים מהרווח התפעולי של החברות הללו. לא מצב אידיאלי, אבל אם חברה מצליחה להחזיר את תשלומי הריבית, ולצמצם את החוב בהדרגה, היא תוכל להמשיך להתקיים. הבעיה המרכזית עשויה לנבוע דווקא מהחלק האחר של החוב - האג"ח. פרט לריבית התקופתית למחזיקי האג"ח, החברות גם יצטרכו להחזיר את הקרן במועד קרוב. SALM, הנמצאת במצב הגרוע פחות מבין השתיים, תצטרך, למשל, להחזיר סכום של כ-70 מיליון דולרים בסיום הרבעון הראשון של 2010. לחברה כ-20 מיליון דולרים של מזומנים ותזרים מזומנים חופשי שנתי של כ-20 מיליון דולרים בלבד. לכן היא עשויה להתקשות לעמוד בהחזר הקרן, ותיאלץ לקחת הלוואות נוספות במקרה הטוב, או להגיע לחדלות פירעון במקרה הפחות טוב. הסיכון בהשקעה בחברות הרדיו הוא, לכן, לא מבוטל, וצריך להביא את זה בחשבון. היות שאיני מכיר תעודת סל של חברות רדיו בלבד, אפשרות אחת להתגבר על הבעיה הזו היא להשקיע בכמה חברות מהתחום.

בשורה התחתונה, עתיד חברות הרדיו תלוי במצב הכלכלה האמריקאית. אם היא תשוב לצמיחה בעתיד הקרוב, גם בהן יחול שיפור. אבל, בהנחה שהכלכלה האמריקאית לא תשוב לפסי צמיחה כל-כך מהר, לחברות הרדיו עשויים להיות עוד לפחות רבעונים אחדים של הידרדרות פיננסית. ברור שלא כל חברות הרדיו ישרדו את המשבר, אבל מי מהן שתצלח אותו, תצא מחוזקת. אם אתם רוצים להקדים את העדר, ייתכן שלא כדאי לחכות יותר מדי.**

הכותב אינו מחזיק בניירות הערך המוזכרים. אין לראות בכתבה המלצה לרכישה/מכירה ו/או תחליף לייעוץ.

yinon@bursa4u.com