גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"בשנים האחרונות הפכתי לסוג של יוצר שוליים"

במחזה החדש - "דארפור בבית", חושף המחזאי יהושע סובול את האטימות שקיימת בחברה הישראלית מול סבלם של אלה שמתמודדים עם הריאליטי האמיתי של החיים. בראיון ל"גלובס" הוא מדבר על הצביעות הצינית שפושה בארץ ועל אחת - מעיין חודדה, שנפלה קורבן לצביעות הזאת

"בשנים האחרונות הפכתי לסוג של יוצר שוליים", טוען המחזאי יהושע סובול המעלה השבוע מחזה מקורי חדש פרי עטו בשם "דארפור בבית" דווקא במסגרת האינטימית של החוג לתיאטרון באוניברסיטת תל-אביב.

"המחזות האחרונים שלי לא זכו להצלחה גדולה בתיאטרון הרפרטוארי המקומי. אולי בגלל שאני מציג מראה שלא נעים להתבונן בה, אבל תמיד האמנתי שזה תפקידו החשוב ביותר של התיאטרון. להביא אמירה, לפעמים נוקבת ולא מחמיאה. לא לטמון ראש בחול ולהתעלם".

דארפור בבית / צלם יחצ

בדרך לאוסטריה. "דארפור בבית"

מחפש שחקנים רעבים

סובול (70), מחדש את שיתוף הפעולה רב השנים בינו ובין הבמאית נולה צ'לטון (שהחל בשנת 71' במחזה "הימים הבאים" בתיאטרון חיפה, והמשיך ב"ליל העשרים", "דבש", "זרים", "זמן אמת" ועוד), בסאטירה חברתית נוקבת שבמרכזה חייל נמוך דרגה בשם אלי אלקושי, המכונה "קושי" בפי מפקדיו בגלל נטייתו הבעייתית לחשיבה עצמית במקום מילוי אוטומטי של פקודות.

כאשר הוא מקבל הוראה לגרש אל מעבר לגבול המצרי משפחה של פליטים מדארפור, המנסה למצוא מקלט בישראל, הוא מחליט להסתיר את הפליטים במקלט בביתו וסוחף את כל דיירי הבניין למאבק איתנים החושף את הצביעות ודו-הפרצופיות של המעוניינים לראות בסבלות העולם סוג של תוכנית ריאליטי מבדרת, אך מסרבים להתמודד איתה פנים אל פנים במתחם הבטוח של ביתם.

*נדיר שמחזאי במעמדך כותב במיוחד לחוג תיאטרון, שבמקרה הטוב מציג מספר מוגבל של פעמים באולם קטן יחסית. לא היית מעדיף, בכל זאת, לפנות עם כתב היד לתיאטרון רפרטוארי? אם לא בארץ, אז באירופה שם אתה זוכה להערכה והצלחה מזה שנים?

"הרגשתי שדווקא מחזה כזה ראוי להפקיד, לפחות בשלב הראשון, בידי שחקנים צעירים ורעבים שייגשו לחומרים האלה בלהט ובאמונה של דור חדש, המאמין בשינוי ובעתיד טוב יותר. לא סתם שתי הדמויות היחידות המגלות אמפתיה לפליטים הן צעירות.

"אני רואה בדור הזה תקווה, וזו נקודת האור היחידה במחזה. בלי קשר, אני מתכוון להזמין להצגות שיועלו נציגים מהתיאטראות הרפרטואריים, ובאחת החזרות נכחה חברה קרובה שלי, מנהלת תיאטרון בווינה, המעוניינת לבחון אפשרות להעלות את 'דארפור בבית' באוסטריה שם בעיית ההגירה היא נושא חם על סדר היום הציבורי".

*המחזה הוא על פליטים, סטירה מוסרית, ביקורת על המערכת הצבאית האטומה או מחאה נגד תופעת הריאליטי? על פניו, כל התשובות נכונות.

"נכון. נושא הפליטים תמיד היה קרוב לליבי. חלק עיקרי מעם ישראל הוא משפחות ניצולות שואה, והיחס לנושא חייב להיות שונה אצלנו משאר מדינות העולם.

"התחלתי לכתוב את המחזה לפני כמה חודשים, עוד לפני שהועלתה סוגיית ילדי העובדים הזרים שאותם מעוניין השר אלי ישי לגרש מהארץ, אבל אפשר לומר שהמציאות התגלתה שוב כעולה על כל דמיון.

"שר בממשלת ישראל מדבר בגלוי על גירוש ילדים בחזרה למדינות שבהן צפויים להם חיים בגיהינום עלי אדמות? הרי אם גירוש כזה של כ-1,500 ילדים אכן יתבצע, בסופו של דבר, זה יהיה עוול שאין להעלות על הדעת".

"שיקומו, יצעקו, ימחו"

דארפור הוא חבל ארץ במערב סודן, שבו מתקיים בשש השנים האחרונות רצח המוני של מאות אלפי תושבים נוצרים בידי חיילי הג'נג'אוויד - מיליציות מוסלמיות שהוכשרו וחומשו בידי השלטון לדכא מרד שפרץ באזור, אך הפכו את המאבק לאתני-גזעני וזורעים מאז הרס, אונס, ביזה ומוות.

רבבות פליטים המנסים לברוח מסודן ולמצוא מקלט במצרים נכלאים, מגורשים או נורים אך רבים שרדו את המסע וחצו את הגבול לשטח ישראל בניסיון למצוא מקלט כעובדים זרים. מיותר לציין שהסתרה או הענקת עבודה לפליטים אלה בארץ היא עבירה על החוק.

*המחזה "דארפור בבית" לא מציע בפועל פיתרונות.

"לא, הוא נועד לחשוף מציאות כואבת ולשאול שאלות נוקבות. ברור לי שהיינו יכולים לקלוט בארץ בין 15 ל-20 אלף פליטים מדארפור בלי בעיות. אפשר היה למצוא להם מקום בטוח, והיינו הופכים מופת לשאר מדינות העולם".

*באחת הסצנות הטעונות ביותר במחזה אומר אלי אלקושי לדיירי הבניין: "אתם הוכחה שהשואה לא התרחשה באמת כי לא הפנמתם כלום".

"זו אכן אמירה קשה אבל אני עומד מאחוריה. אנחנו בעיצומו של תהליך עולמי, לא רק מקומי, שבו הטלוויזיה ועידן הריאליטי הם חלק נכבד ממנו. סבלם של אחרים הפך סוג של בידור להמונים. לראייה ההתלהבות שבה התקשורת רומסת אותה צעירה אומללה שהודחה מבית האח הגדול, וברור שמלכתחילה לא היה לה מה לחפש שם. איבדנו יכולת להתייחס לכאב אנושי כמשהו אמיתי שאפשר לעשות מעשה ולשנות אותו.

"אנחנו יודעים, רואים, שומעים, אבל מעדיפים לא לחשוב ולכן גם לא לפעול. לכן, כאשר אותו חייל המכונה 'קושי' הופך מאייטם במהדורת חדשות למשהו שכבר לא נעלם ברגע שבו מכבים את הטלוויזיה - דיירי הבניין, בהם הוריו, לא מסוגלים להתמודד עם זה".

*אתה מאמין שהנהלת תיאטרון רפרטוארי מוביל בישראל, שצריכה בכל זאת למכור הצגות למנויים, תסכים לכלול סצנה כזו במחזה שהיא מחליטה להעלות?

"זוהי חובתם. אם קהל יתקשה לעמוד בזה, אדרבא. שיקומו, יצעקו, ימחו. לפחות ירגישו משהו. יצאו מאדישותם. יביעו דעה. זוהי, בסופו של דבר, המטרה העיקרית מאחורי כתיבת מחזות".

*כלומר "דארפור בבית" הוא תרומתך לפיתרון עתידי של בעיית הפליטים?

"גם, אבל לא רק. אני מעוניין, למשל, לארגן באביב הפגנה המונית של ילדים בכיכר רבין בתל-אביב נגד כוונת הממשלה לגרש את ילדי העובדים הזרים בסיום שנת הלימודים.

"אם מדובר בילדים אותם מתכוונים לגרש, אז ילדים ישראלים יהיו אלו שיובילו את המחאה נגד מעשה כזה בצורה היעילה ביותר. אני מאמין בטוהר המידות של ילדים ויודע שאם יסבירו להם את חשיבות העניין הם בהחלט ירצו להגיע". *

המחזה "דארפור בבית" יועלה החל מהערב ה-8 בחודש, ויוצג באולם שוטלנד בבניין גילמן באוניברסיטת תל-אביב (כניסה משער 8 ברחוב חיים לבנון בתל אביב) עד ה-18 בחודש. מחיר כרטיס: 60 שקלים

עוד כתבות

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; ענקית מוצרי היוקרה הצרפתית קרינג צוללת ב-10%

מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלה נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

שיתוף הפעולה החדש של איראן שמדאיג את ארה"ב

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

גבול לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

בלבנון מדווחים על עשרות מטרות שהותקפו בבת-אחת בדרום המדינה

פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף • צה"ל: סוכל פיגוע ליד חברון, מחבלת חוסלה אחרי שהסתערה עם סכין לעבר כוח • פגיעה ישירה בלול במרגליות; חיזבאללה: "שיגרנו עשרות קטיושות" • תיעוד מהתקיפה הלילית בלבנון: מחבל ירד מאופנוע, נכנס למבנה וחוסל מהאוויר • אלפי בני אדם מחו יחד עם משפחות החטופים מחוץ לקריה בת"א • עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

העליות בבורסה מתמתנות; אלארום מזנקת ב-20%, נובה ב-4%

מדד הבנקים עבר לירידה של 0.7%, המניות הדואליות עולות ב-2% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צונחת ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות" ● היום ומחר המסחר יינעל ב-14:30