ממדיניות טלאים להסדרה כוללת

ההמלצות של ועדת מרדכי בתחום שידורי הטלוויזיה מובילות למדיניות חדשה ורצויה

ההצעות וההמלצות של ועדת מרדכי בתחום שידורי הטלוויזיה מובילות אותנו למדיניות חדשה ורצויה. ממדיניות של טלאים, טיפול נקודתי, פתרונות שטחיים וצרים, מעין הליכי "מיני רפורמות", למדיניות הסדרה כוללת הנותנת מענה לסוגיות יסוד ומאזנת בין הערכים והצרכים.

הסעיפים העוסקים בשידורי הטלוויזיה שנכללו בהצעת חוק ההסדרים לשנת 2009 היוו המשך לאותה שיטת טלאים נמהרת. הקפאתו בשל הנסיבות הפוליטיות היתה בבחינת "מעז יצא מתוק".

הנחת העבודה שהתקבלה והולידה את מכלול ההמלצות נגזרה מההבנה שהתהליכים שלובים זה בזה. טיפול נקודתי בחלקם ימוטט את המערך כולו. חלק מהסיבות למשבר הנוכחי נובעות מחוסר ראייה כוללת והעדר איזונים ערכיים, תרבותיים וכלכליים בין המערכות השונות.

הוועדה נותנת מעמד ראוי להשפעתם התרבותית, הערכית והחברתית של שידורי הטלוויזיה המסחרית בישראל, ומכירה שהטיפול בהם אינו יכול להתבסס על מודלים כלכליים וכספיים בלבד. שידורי הטלוויזיה אינם "פרוזן יוגורט", ההסדרה לגביהם צריכה להיות שונה. סיסמאות כגון "שוק חופשי" ו"תחרות ללא רגולציה" בתחום השידורים מסוכנות לחברה דמוקרטית ובמיוחד לחברה בהתהוות כדוגמת החברה הישראלית.

בד-בבד, הוועדה נתנה דעתה להתכנות הכלכלית ונעשה מאמץ להבטיח אופק עסקי ארוך וחיובי שיוביל לכניסתם של שחקנים חדשים לתחום והגברת התחרות (המבוקרת) על עיניו של הצופה תוך צמצום הפגיעה בכיסו. כל זאת על-ידי מעבר להיתר שידור (רישיון) ארוך טווח, הקלה בנטל הכלכלי כדוגמת ביטול תמלוגים ועוד.

יש להדגיש שגם בתחזית הכלכלית השמרנית והמצומצמת, יש מקום לעלייתו של שחקן נוסף בברודקאסט, כך שההיצע יגבר והיקף ההשקעה הכולל בשידורים ובסוגה העילית יישמר.

הפצת השידורים הדיגיטליים על-ידי הרשות השנייה (DTT) תאפשר קליטה של 5 ערוצים פתוחים בעלות חד פעמית נמוכה ובאיכות גבוהה. מערכת זו תאפשר בשנת 2012 להוסיף ערוצים מרכזיים חדשים שיקבלו רישיון, ויספקו תוכן מגוון ואיכותי כנדרש בחוק.

במקביל יוכלו הפלטפורמות הרב ערוציות להציע לצופים חבילות מגוונות, מותאמות ומוזלות יותר על מנת לשמור על לקוחותיהם. בצד מהלך זה יתאפשר להן לשדר תשדירי פרסומת באופן שייקבע החל מ 2012, ואף יזכו בדמי מעבר מהערוצים הפתוחים שישודרו באמצעותם. הפחתת התמלוגים בשנת 2012 יאפשר להם השקעה מוגדלת בתוכן המוצע לצופיהם.

ההמלצה בדבר הקמת גוף רגולטורי אחוד (רשות לתקשורת או "ברית המועצות") המסדיר את המערך כולו ומכין את השטח לכל השינויים ובעיקר לקראת שנת המפנה - 2012, היא המלצה מרכזית שלה שותפים כל הצדדים המעורבים. לגוף חדש זה משימות כבדות של ניהול רפורמה וכן השלמת הנושאים שעדיין לא טופלו כגון עידן ההתלכדות, IPTV, טלוויזיה חינוכית ואף רשות השידור, ועוד.

מהלכים אלה בנויים כפירמידה: יש חשיבות ליצירת התשתית המבנית ולאחריה קביעת הכללים, הטמעת הפרסומות והתאמתם לפלטפורמות השונות, בלוח זמנים מובנה. הצעד הראשון הוא ביצוע "הליך חקיקה" וככל שיוקדם תובטח הצלחת התהליך כולו.

סיכויי ההצלחה של המהלך גבוהים, שכן מארג ההמלצות נותן מענה למשבר הקיים ונשען על ערכים מוסכמים על-ידי מרבית השותפים, בהיבטים תרבותיים חברתיים וכלכליים.

* הכותב הוא מנכ"ל הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו.