חייבים לאפשר לעמותות להפעיל יוזמות עסקיות

עמותות שונות מנסות לפתח שירותים עסקיים חדשים מניבי רווח, אך למרבה הצער הן נתקלות בחשדנות וחוסר אמון מצד הממשלה

"המועצה הלאומית לארגוני התנדבות" היא אחד הכוחות החזקים בחברה האזרחית הבריטית. כארגון גג היא מספקת סיוע, ייעוץ ותיאום לארגונים חברתיים במדינה, ומאז 1919 פועלת לפיתוח וקידום של המגזר השלישי בבריטניה. במשך שנים ארוכות הסתמכה המועצה על תמיכות מהממשלה ותרומות מפילנתרופים וקרנות, אך בשנים האחרונות היא עברה מהפך מבחינה כלכלית וחלק ניכר מהכנסותיה מגיע ממכירת שירותים ומהשכרת בניינים ואולמות שבבעלותה. בזכות ההכנסות מהחכרת הנכסים הללו היא פועלת כבר יותר מ-90 שנים בהצלחה רבה.

המועצה הבריטית להתנדבות היא לא דוגמה חריגה. ברחבי העולם יש אלפי עמותות וארגונים ללא כוונת רווח אשר מצליחים לממן את פעילותם הוולונטרית באמצעות מכשירים כלכליים ועסקיים טהורים. בניגוד לשאר העולם, בישראל כמעט שלא ניתן כיום למצוא דוגמאות שכאלו ורוב הפרויקטים העסקיים בהם מעורבות עמותות קטנים מאד בהיקפם. סקר שנערך לאחרונה על ידי המרכז לחקר המגזר השלישי באוניברסיטת בן-גוריון עבור ארגון מנהיגות אזרחית גילה כי ההכנסות של כלל העמותות בישראל ב-2009 צנחו ב-31% וכי 12% מהעמותות נמצאות בסכנת סגירה. כך, שעל אף שהמגזר העסקי והבורסות בארץ ובעולם מתחילות להתאושש מהמשבר הכלכלי, הנתונים מראים כי במגזר השלישי המשבר עדיין חי ובועט.

מנהלי העמותות לא שוקטים על השמרים. הם מחפשים דרכים להמשיך ולקיים את פעילותם המוצלחת למרות הירידה בהיקף התרומות ונפילת השווקים. על פי הנתונים 22% מהעמותות מנסות לפתח שירותים חדשים מניבי רווח. מדובר בתגובה בריאה ונכונה של המגזר השלישי למצוקה הכלכלית הגוברת - אך למרבה הצער היא נתקלת בחשדנות וחוסר אמון מצד הממשלה.

על אף הדוגמאות המוצלחות מהעולם ועל אף המציאות הכלכלית המורכבת, משרדי הממשלה דבקים בהשקפת עולם שמרנית ביחס לפעילות המגזר השלישי. לאחרונה עברה בכנסת הצעת חוק של חבר הכנסת זבולון אורלב שאישרה לעמותות בעלות אופי פעילות דומה להתמזג - תיקון שהיה צריך להיעשות כבר מזמן. אך יצירת אפשרות המיזוג היא רק כלי לחיבור פעילויות שיכול אומנם לסייע לעמותות המתקשות לתפקד באופן עצמאי אך לא להציל אותן מסגירה. על המחוקק והממשלה להתקדם עם הזמן וללמוד מהנעשה בעולם בכל הנוגע לפעילות עסקית של עמותות. היום יותר מתמיד, צריך לתת לארגונים החשובים הללו את היכולת לצאת לעצמאות כלכלית אשר תאפשר להם להוציא לפועל את החזון החברתי או התרבותי החשוב שלהם.

הממשלה והכנסת אינם צריכים לחשוש מפעילות עסקית של עמותות, כל עוד היא נעשית תחת פיקוח ובהתאם להנחיות. לא רק שהן ייצרו מקורות הכנסה נוספים למקורות הציבוריים ובכך יגדילו את "עוגת" ההכנסות של המגזר השלישי שתאפשר את הגדלת היקף השירותים והפעילות החברתית שהם מייצרים לחברה האזרחית, הם גם ייצרו ארגונים יציבים יותר מבחינה פיננסית שלא יפלו כנטל על ממשלה. חייבים לאפשר לעמותות להפעיל יוזמות עסקיות שהן לא רק בלב הפעילות שלהן אלא כמקור הכנסה אשר מטרתו אספקת חמצן כלכלי ואופק תפעולי למשימה החברתית המרכזית והחשובה שלהם - ויפה שעה אחת קודם.

הכותב הוא שותף במשרד עו"ד בוגט-קידר, בעבר כיהן כרשם העמותות