הנזק של רפורמת בכר: זינוק של 73% בדמי הניהול

ב-2009 התייקרו דמי הניהול ב-8% בלבד, לאחר שהתייקרו ב-44% ב-2007 וב-12% ב-2008 **בעקבות הרפורמה החוסכים מאבדים מהצבירה העתידית ונשארים עם פחות בעת הפנסיה **"גלובס" בדק אילו גופים בשוק החיסכון לטווח ארוך הם היקרנים ביותר

שנת 2009 היתה "מצוינת" לחוסכים בקופות הגמל, כך עולה מבדיקה מקיפה שערך "גלובס" לסיכום שנת 2009. מהבדיקה עולה כי דמי הניהול התייקרו "רק" ב-8% והגיעו לשיעור ממוצע של 1.11%. החוסכים, וזה נכתב כמובן בציניות, יכולים להרגיש בני מזל ממש, כי בשנת 2008 התייקרו דמי הניהול ב-12% ובשנת 2007, שבה עברו הנכסים מהבנקים לחברות הביטוח ולבתי ההשקעות, עלו דמי הניהול ב-44%. סך הכל, מאז נמכרו קופות הגמל וקרנות ההשתלמות לגופים המוסדיים בעקבות רפורמת בכר, עלו דמי הניהול בכ-73%.

"גלובס" חשף את הנתונים המדהימים בפירוט כבר בסוף נובמבר ("הציבור משלם את המחיר",30.11.09) ובפרוייקט היום אנו מציגים את הקופות שגובות את דמי הניהול היקרים ביותר, לעיתים דמי ניהול שמקזזים לחלוטין את התשואה ולא משאירים בידי החוסך דבר, לבד מהקרן. לזכותו של איגוד הבנקים ייאמר כי הוא היה הראשון שעשה מחקר בנושא ופרסם נתונים כבר במחצית 2008.

בשוק החיסכון ארוך הטווח שלושה אפיקים: קרנות פנסיה, שבהן דמי הניהול נמוכים, ביטוחי חיים וקופות גמל.

ביטוחי חיים הם בור השומן של חברות הביטוח. אלו שודדות את העמיתים, בהסכמת משרד האוצר, באמצעות דמי ניהול בשיעורים מטורפים ולא שקופים, הנובעים בעיקר מגביית דמי הניהול מהפרמיה השוטפת. עד 2004 היה המצב באפיק זה חמור ביותר. אז הטיל המפקח על הביטוח דאז, אייל בן שלוש, מגבלות שצמצמו במקצת את הנזק, אך עדיין מדובר באפיק החיסכון היקר ביותר.

שמורת הטבע נעלמה

עד 2005 היו קופות הגמל שמורת הטבע בתחום החיסכון ארוך הטווח. דמי הניהול בהן היו הנמוכים ביותר, ואפיק חיסכון זה היה הגדול ביותר והיחיד שבו לא נגבו דמי ניהול מהפרמיה, אלא רק מהצבירה, ולכן השקיפות בו היתה הגבוהה ביותר. ארבע שנים אחרי יישום רפורמת בכר, שמורת הטבע כבר אינה קיימת. בבדיקת שיעור דמי הניהול הממוצעים בקופות הגמל הפתוחות להפקדות הציבור הרחב (74% מהנכסים) רואים את ההתייקרות שנוצרה בעקבות הוצאת הקופות מהבנקים. בשנת 2006 גבו הבנקים דמי ניהול בשיעור של 0.64%. מאז קפצו דמי הניהול בקופות המנוהלות על ידי הגופים המוסדיים (בתי השקעות וחברות הביטוח) ב-73%, לשיעור של 1.11%.

אם נתרגם את העלייה בשיעור דמי הניהול לגבייה בפועל, נגלה כי בשנת 2007 שילמנו 477 מיליון שקל נוספים, בשנת 2008 קפץ הסכום ל-629 מיליון שקל ובשנת 2009 הסתכמה הגבייה הנוספת ב-978 מיליון שקל. סך הכל שילמו אזרחי המדינה בגין רפורמת בכר מס בסך 2.1 מיליארד שקל. בשנת 2010 כבר נגיע ליותר מ-3.2 מיליארד שקל (כל הנתונים חושבו על פי נתוני מערכת הגמל נט - נתונים רשמיים של משרד האוצר). כיוון שכל שקל המופנה לדמי הניהול גורם נזק לעמית בכך שהצבירה העתידית פוחתת והוא מאבד את הריבית דריבית, 3 מיליארד שקל שאינם נחסכים היום, פירושם 6 מיליארד שקל שיחסרו לנו כשנצא לפנסיה.

הקופות הגדולות

אלטשולר שחם ואקסלנס הכי יקרים

הגוף הגדול הכי יקר, הגובה את דמי הניהול הגבוהים ביותר, הוא אקסלנס - דמי הניהול הממוצעים בו הם 1.36%. זהו נתון ממוצע. גביית דמי הניהול במרבית קופות הגמל היא דיפרנציאלית, וכמו בברית מילה, הגדולים חוגגים ולקטנים חותכים. לקוח השייך לקולקטיב, לוועד עובדים גדול, למפעל או לקבוצה החתומה על הסכם עם הקופה, ישלם פחות מאחוז. הלקוח הקטן ישלם ברוב הקופות את השיעור המרבי המותר לגבייה - 1.99%.

אחרי אקסלנס, מדורג אלטשולר שחם. דמי הניהול הממוצעים בו הם 1.31%. לזכות אלטשולר שחם יש לומר כי ביצועי הקופות טובים, ובית ההשקעות נמצא בראש דירוג התשואות החמש-שנתי. במקום השלישי נמצאת מיטב (1.22%). מאחר שמיטב מיזגה לתוכה את ישיר בית השקעות, שבבעלותו כמה קופות יקרות במיוחד, נראה כי בשנה הקרובה יעלו בה דמי הניהול הממוצעים. במקום הרביעי נמצא הראל (1.20%) ואחריו איפקס (1.19%).

ילין לפידות מציע עסקה מצויינת

שני הגופים הגדולים ביותר - פסגות וכלל ביטוח - מסתפקים בפחות. פסגות גובה 1.11% בממוצע, וכלל ביטוח 0.96%. ראוי לציון ילין לפידות, המציע ללקוחותיו עסקה מצוינת. הוא ממוקם באופן קבוע בצמרת דירוגי התשואות, אך גובה דמי ניהול נמוכים מהממוצע - 0.92%. הגופים הקטנים, המנהלים מאות מיליונים בלבד, יקרים יותר. מילניום היא הגוף היקר ביותר בישראל (1.61%), במקום השני ויזר (1.41%), ואחריה אינפיניטי (1.32%), הפניקס ואלומות (1.21% כל אחת).

בתי ההשקעות קנו את קופות הגמל מהבנקים ומיד הקפיצו את דמי הניהול

בטבלה שלמעלה, לקחנו את 17 קופות הגמל הגדולות שנרכשו מהבנקים, 17 קופות המייצגות יותר מ-72 מיליארד שקל, כשליש מהיקף הנכסים בשוק הפתוח, ובדקנו מה היה שיעור דמי הניהול של הקופה בשנת 2006 ומה היה בשנת 2009. התוצאות בטבלה שלפניכם, והן עגומות. כל הקופות ייקרו את דמי הניהול בשיעור של 32%-104%. שיעור העלייה הממוצע היה 67%. בניהול בנקאי, גבו כל הקופות פחות מאחוז אחד, והקופה היקרה ביותר גבתה 0.91%. בשנתיים התהפכה המגמה, ורק 2 קופות גובות פחות מאחוז. רובן גובות מעל 1.20% והממוצע הוא 1.18%.

ההתייקרות החדה ביותר, 102%-104%, היתה בקופות בנק יהב, שנמכרו להלמן אלדובי, אם כי מלכתחילה היו דמי הניהול ביהב נמוכים מהממוצע. דמי הניהול בקרן השפע של הבינלאומי, שנמכרה לישיר בית השקעות, קפצו ב-91%. הראל הקפיצה את דמי הניהול בעצמה ב-85% , הדס ארזים ייקרה את דמי הניהול בבר יציב ב-79%. דמי הניהול באסף, שהיתה בניהול מזרחי טפחות ונמכרה לאקסלנס, קפצו ב-73%. עמיתי קרן ההשתלמות כנרת משלמים לפסגות דמי ניהול הגבוהים ב-70% מששילמו לבנק הפועלים.

בגדיש, קופת הגמל הגדולה בישראל, עלו דמי הניהול במעבר מהפועלים לפסגות ב-53%. שיעורי ההתייקרויות הנמוכים ביותר היו בכלל ביטוח. דמי הניהול בגפן עלו ב-35% ובתמר ב-32%. ההתייקרות המינורית ביותר היתה בקופת קרן אור של פסגות, 24%.