הדרך לקטנות ומבטיחות

מדד הביומד הישראלי הוא מסלול נוח למשקיעים קטנים בתחום ■ וגם: אלטרנטיבות בחו"ל

אחרי שנה מרובת דרמות בתחום המיזוגים והרכישות בענף הפרמה ובתחומי הבריאות בכלל ובשבוע שבו מתפרסמת הצעת רכש אגרסיבית נוספת Astellas Pharma Inc ., מבקשת לרכוש את OSI Pharmaceuticals (NASDAQ: OSIP) בהשתלטות עוינת ובפרמיה הגבוהה מ 40% ממחיר השוק, קל לראות את האטרקטיביות והפוטנציאל בתחום הביומד. גם בלי סיפור המסגרת הזה העובדה שתחום מדעי החיים, בבורסה בתל-אביב הגיע למימדים של 8.5 מיליארד שקלים, ולמעלה מ-38 חברות אלו מספרים מאוד מרשימים לדעתי.

בהודעתה בינואר השנה כתבה הבורסה "בבורסה נסחרות כיום כ-100 חברות מתחומי ההייטק, 38 מתוכן הן מניות של חברות ביומד, חברות שעיקר עיסוקן מחקר ופיתוח בתחומי מדעי החיים, ביוטכנולוגיה, תרופות, מכשור רפואי וכו', שווי השוק של כל מניות הביומד עומד על כ-8.5 מיליארד שקל, ושווי אחזקות הציבור כ-4 מיליארד שקל."

לאור נתונים אלו ובכדי לחזק את העניין הציבורי השיקה השבוע הבורסה לני"ע את מדד הביומד. זו ההחלטה האמיצה השנייה שהבורסה לוקחת בתחום. ההחלטה הראשונה הייתה לאפשר לחברות אלו בכלל להסחר והעובדה שנרשמו כבר למעלה מ- 38 חברות בתחום וששווי השוק שלהן מגיע לסכום המכובד של 8.5 מיליארד ₪ ללא ספק מעידה על כך שההחלטה הראשונה הייתה נכונה למרות שהיו תקופות בהן הביקורת על המהלך הייתה קשה.

בסקירה של Morningstar על מדד מכשיר העוקב אחרי ה- Biotech XBI הם כתבו באופן ההולם מאוד את טקס האוסקר המתקרב "הסיכוי של חברת ביוטכנולוגיה לסיים את הפיתוח של תרופת blockbuster ולהביא אותה לשוק היא כמו הסיכוי של שחקן להגיע להוליווד ולהפוך לכוכב". לדעתנו הסיכוי של מדד הביומד להצליח בזירה הגלובלית הוא לגמרי לא רע ודומה יותר לסיכוי של סרט ישראלי להיות מועמד לאוסקר - כבר היו שלושה כאלו למרות תקציבי הפיתוח הדלים.

יש סיכון מסוים בלאגד את חברות הביומד למדד אחד, חוסר הצלחת המדד עשוי להקרין על נכונות משקיעים להשקיע בתחום בכלל ומתוך כך על יכולת חברות נוספות לגייס הון בדרך הבורסה אבל ההפך הוא כמובן גם נכון. הצלחת המדד יכולה לתמוך בהצלחת התחום. בשורה התחתונה כאשר יגיעו לשוק מכשירים העוקבים אחר מדד זה יקבלו המשקיעים מכשיר השקעה חשוב המהווה אלטרנטיבה חשובה להשקעה ישירה במניות.

חשיפה לתחום הביומד באמצעות מדד יש בה הגיון רב למשקיע שאין לו את הזמן ללמוד לעומק את החברות הנסחרות בתחום. ברור שכמו שהמדד מגביל את הסיכון הגלום בהשקעה הוא גם מגביל את הסיכוי אבל עקב הקושי הרב לבחור נכון בין השקעות בדידות בתחום יש הגיון רב בתחום זה לבחור בהשקעה במדד. קרנות נאמנות בתחום מהוות מכשיר השקעה ראוי ומעניין אבל הן אינן נותנות מיקוד בחברות הישראליות בתחום.

המדד החדש הוא ייחודי למדי בעולם עקב היותו רב תחומי. הוא מאגד חברות המפתחות תרופות, מכשור רפואי, טיפולים, דיאגנוסטיקה, קרן (כלל ביוטכנולוגיה) ואפילו אבוג'ן שאמנם יש לה נגיעה למדע הביולוגיה אבל בזה מסתכם הקשר בינה לבין שאר החברות במדד. המשותף למרבית החברות במדד הוא פרופיל הסיכון סיכוי - עבור כל אחת השוק הגלובלי הוא אין סופי ולכן השמים הם הגבול העליון ובמקביל כמובן קיים הסיכון שבפיתוח וביכולת הכניסה לשוק שבמידה ויתממשו הרי שכל ההשקעה תימחק.

ישנם מספר מדדים, קרנות ו- ETFים, העוקבים אחר חברות ביוטכנולוגיה בעולם, ובארה"ב בפרט. יחד עם זאת, קשה למצוא מדד אשר ייצג נאמנה רק את מניות הביוטכנולוגיה הקטנות.

להלן רשימה של חלק ממדדים והמכשירים הנגישים בשוק האמריקאי ראוי להדגיש כי באמריקה כמו באמריקה הכל גדול והמכשירים והמדדים נשענים על חברות גדולות מהחברות הנכללות במדד התל אביבי:

  1. Amex Pharmaceutical Index] DRG] - מדד ענקיות הפארמה: בנוי לפי שווי שוק של חברות מתחומי הפרמצבטיקה, וכולל את ג'ונסון&ג'ונסון, פייזר, גלקסו-סמית-קליין, סנופי-אוונטיס, אבוט, מרק, אסטרא-זנקה, אמג'ן, ווית, אלי לילי, בריסטול-מיירס, טבע, שרינג-פלו, פורסט לאבס וקינג.
  2. Dow Jones Biotech Index] DJUSBT] - מורכב מ- 36 חברות עם שווי שוק ממוצע של 10 מיליארד דולר. בין החברות - אמג'ן, ג'ננטק, ביוג'ן, ביומרין ועוד.
  3. Biotech HOLDRs] BBH] - מורכב מ- 18 חברות, עם משקל מהותי בג'ננטק.
  4. Amex Biotech Index] BTK] - מורכב מ- 17 חברות בעלות משקל שווה.
  5. iShares NASDAQ Biotech] IBB] - מכיל 155 חברות ביוטק, רובן אמריקאיות, ביניהן Celgene, אמג'ן, טבע, ג'נזים, ביוג'ן ועוד.
  6. SPDR S&P Biotech] XBI] - מכיל 24 חברות ביוטק אמריקאיות ביניהן Celgene, אימקלון, אוניקס, ג'נזים, אמג'ן ועוד.
  7. First Trust Amex Biotechnology Index] FBT] - מכיל 20 חברות ביוטק אמריקאיות ביניהן וורטקס, OSI, אילומינה, אמג'ן ועוד.
  8. NASDAQ Biotechnology] NBI] - מורכב מכל החברות בתחומי הפארמה והביוטכנולוגיה שנסחרות בנאסד"ק, עם שווי שוק של לפחות 200 מיליון דולר.
  9. PowerShares Dynamic Biotech & Genome] PBE] - מכיל כ- 30 חברות ביוטק אמריקאיות, ביניהן אמג'ן, ג'ננטק, ביוג'ן, סיגמא-אלדריך ועוד.

אם בוחנים את התשואה והתנודתיות של מכשירים אלו ביחס לנאסד"ק הרי שבהכללה על פני טווח של חמש שנים מרביתם הציגו תשואת יתר אף אם רמת התנודתיות נשארה גבוהה.

ריבוי המכשירים מעיד על פופולאריות התחום והמכשיר בקרב המשקיעים ומחד מחזק את המהלך שעשתה הבורסה בעוד שמאידך מעיד על הקיף התחרות הצפויה לרך הנולד בוודאי בקרב משקיעים גלובליים.