קלאסי מתנה מושלמת לחובבי באך

באך - "יצירות מופת דתיות", מנצח: ג'ון אליוט גרדינר, אלבום "ארכיב"

קשה לחשוב על מתנה יפה יותר לפסח לכל מי שאוהב את המוזיקה הנשגבת של באך: אלבום חדש בן 22 דיסקים, ובו היצירות הדתיות הגדולות של באך בניצוחו של ג'ון אליוט גרדינר האגדי.

האלבום, שהגיע לארץ ממש בימים האחרונים, יצא במהדורה מוגבלת של "ארכיב" (כותר המוזיקה המוקדמת של חברת דויטשה גרמופון היוקרתית). יש בו את כל היצירות הקוליות הדתיות הגדולות של באך: "מתיאוס פסיון", "יוהאנס פסיון", "אורטוריית חג המולד", המיסה הגדולה בסי-מינור, ה"מגניפיקט", ולא פחות מ-35 קנטטות. חלק ניכר מהקנטטות אינו נמנה עם המבוצעות ביותר, כך שהאוסף יוכל לחדש גם לאוהבי באך מושבעים.

גרדינר נחשב ב-30 השנה האחרונות לאחד מגדולי פרשני באך בגישת הביצוע ה"אותנטית", העושה שימוש בכלי תקופה ובפרשנות המתאימה לזמנו של המלחין. כל ההקלטות באלבום הן עם המקהלה הקבועה והמצוינת שלו, מקהלת מונטוורדי, ועם תזמורת סולני באך האנגלים, המנגנת בכלי תקופה.

ההקלטות מתפרסות על פני יותר מ-20 שנה, החל משנות ה-80 ועד העשור האחרון. גם הרכב הסולנים משתנה בהתאמה: בהקלטות המוקדמות יותר אפשר למצוא זמרים ותיקים כמו הסופרן הנפלאה אמה קירקבי, הקונטרה-טנור מייקל צ'אנס, וסולנים ותיקים אחרים שהיו אז בשיאם. בהקלטות המאוחרות יותר יש כבר סולנים צעירים יותר, כמו מגדלנה קוז'נה או סטפן לוגס (Loges).

האלבום נמכר במחיר של כ-400 שקל, משהו כמו 18 שקל לדיסק. מבחינת דויטשה גרמופון זה צעד תמוה, כי חלק מהדיסקים נמכרים בנפרד במחיר מלא. ייתכן שזו הסיבה שמדובר במהדורה מוגבלת, וכדאי לשים עליה יד כל עוד היא בסביבה. מדובר במציאה פנטסטית.