מגוון מהנה ומוצלח

הקלטות האופרה האחרונות של המטרופוליטן אופרה בניו-יורק ראויות בעיניי לשבחים. בניגוד להרבה מההפקות האירופיות, שלעתים נראה שהבמאים שלהן מתחרים מי יותר פרובוקטיבי, ההפקות שיוצאות מה"מט" בניו-יורק שומרות בדרך-כלל על בימוי שפוי ולא מנסות להכעיס דווקא. יתרונות נוספים הם שמדובר בבית אופרה יוקרתי שיכול לגייס את הסולנים הטובים ביותר, ושההפקות שלו נעשות באיכות צילום מעולה (HD).

כל הנקודות האלו נכונות גם להפקה החדשה ביותר של ה"מט", המציגה את האופרה "תאיס" (Thais) של המלחין הצרפתי ז'ול מאסנה. האופרה, שניתן לסווג כטרגדיה רומנטית, מתרחשת במצרים העתיקה של המאה הרביעית. העלילה מספרת את סיפורה של הקורטיזנה תאיס, שגורמת לנזיר עתניאל להיקרע בין תשוקה לבין גאולה רוחנית. הסוף, כמקובל בז'אנר, טרגי.

על ההפקה מנצח חסוס לופז-קובוס (Lopez-Cobos), שמוביל את התזמורת והסולנים לביצוע עשיר ומלא צבע. את התפקיד הראשי של תאיס שרה זמרת הסופרן האמריקנית רנה פלמינג, שנותנת הופעה בלתי-נשכחת. לצדה, בתפקיד עתניאל, שר הבריטון הנפלא תומאס המפסון. הבימוי ריאליסטי למחצה - כלומר, כולל מעט סממנים מודרניים, אבל יפה ונטול שטיקים מעצבנים. ההקלטה חדשה לגמרי (מסוף דצמבר 2008) ואיכות הצילום וההקלטה בהתאם.

"תאיס" אינה נמנית עם האופרות הפופולריות ביותר ברפרטואר, ולמי שמעוניין לערוך איתה היכרות, ההפקה הזו מספקת הזדמנות טובה מאוד.

מאסנה - "תאיס", נמטרופוליטן אופרה, מנצח: חסוס לופז-קובוס, די.וי.די DECCA

סבל מתוק

אנסמבל ל'ארפג'יאטה (L'arpeggiata), בניצוחה של נגנית התיאורבו כריסטינה פלוהאר, זכור לקהל הישראלי בזכות הופעותיו הנהדרות בארץ לפני מספר שנים. ההרכב מתמחה במוזיקה עממית עתיקה מהרנסנס והבארוק, שמנוגנת בכלי תקופה ועם סולנים מעולים.

הדיסק החדש של ל'ארפג'יאטה נקרא "VIA CRUCIS", "דרך הצלב". הוא מוקדש ליצירות העוסקות בסבלם של ישו הצלוב ושל אמו, מריה. הדיסק מגוון להפליא, ונע בין מוזיקה עממית עתיקה מאיטליה לבין קטעים של מלחינים "רציניים", כמו ביבר (Biber) או מונטוורדי. זה רפרטואר שכמעט ולא מוכר גם למקצוענים, וזהו אחד מסודות הצלחתו של ההרכב: הוא עושה מה שכמעט אף אחד אחר לא עושה.

בדיסק משתתפים 26 נגנים מעולים, המנגנים במגוון כלים עתיקים. משתתפים בו גם שניים מחשובי הסולנים הצעירים של עולם המוזיקה העתיקה - זמר הקונטרה-טנור פיליפ ז'ארוסקי (Jaroussky) וזמרת הסופרן נוריה ריאל. בנוסף להם יש בו גם זמרים המתמחים בשירה עממית.

הרפרטואר מיוחד ובחלקו יפהפה, איכות הביצוע פנטסטית, ובשורה תחתונה זהו דיסק מומלץ מאוד לאוהבי מוזיקה עממית עתיקה.

"VIA CRUCIS" ("דרך הצלב"), אנסמבל L'arpeggiata, מנצחת: כריסטינה פלוהאר, דיסק Virgin

חגיגה יצירתית תוססת

בסמיכות זמנים ליציאת "VIA CRUCIS", יצא בהוצאה מחודשת גם "לה טרנטלה", אחד הדיסקים המוצלחים של אנסמבל L'arpeggiata. הסיבה להוצאה המחודשת היא שיווקית: הדיסק יצא ב-2001 בחברת ההקלטות הקודמות שלהם, "אלפא", וכעת נמכר באריזה שבה כלול גם הקטלוג החדש של החברה לשנת 2010.

ב"לה טרנטלה" משתתפים הסולנים הנהדרים לוצ'ילה גליאצי (Galeazzi) ומרקו ביזלי (Beasley). הרפטואר כולל שירים וקטעים כליים מאזור נאפולי של תקופת הרנסנס, שמבוצעים בכלי תקופה ובהפקה קולית עממית ואותנטית. התוצאה: חגיגה תוססת של מוזיקליות ויצירתיות, שמניבה דיסק מקורי ונפלא.

"לה טרנטלה", אנסמבל L'arpeggiata, דיסק Alpha