לא פתרו את הבעיה, רק הרוויחו זמן

בשבוע שעבר, באחד מרגעי השיא של משבר האירו, מצאה קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, לנכון להזהיר את המשקיעים בשווקים השונים.

מדובר פה בעימות בין השווקים לבין הדרג הפוליטי באירופה, ובעימות הזה הפוליטיקאים נחושים לנצח, אמרה מרקל. הקנצלרית התכוונה, כמובן, לכל אותם משקיעים שהחלו להמר על קריסת האיחוד המוניטרי האירופי, ו/או על משבר ממושך בכלכלה של איזור האירו.

קרן הייצוב אשר הושקה אמש על ידי ראשי מדינות האיחוד האירופי היא הכלי שבאמצעותו מקווים מרקל, נשיא צרפת ניקולא סרקוזי וכל עמיתיהם, להתגבר על המשבר, ולהוכיח לשווקים את אותה נחישות עליה דיברה מרקל לפני כמה ימים. גודל המשאבים, כמעט טריליון דולר, והעובדה שהן קרן המטבע הבינלאומית והן הבנק המרכזי האירופי משתתפים במיזם, אמורים לספק למיזם אמינות בעיני השווקים.

השווקים קיבלו בחיוך את התוכנית האירופית, לפחות ביום הראשון להשקתה. לעומת זאת פרשנים היו יותר ספקניים, ומיהרו לציין כי הבנק האירופי המרכזי, והאיחוד האירופי עצמו, רוכשים נכסים רעילים, מבזבזים כספי ציבור ולא מתמודדים עם הבעיות האמיתיות. למען האמת, אין צורך להיות מופתעים יתר על המידה מתגובות אלה. בשבועיים האחרונים יותר מדי פרשנים ואנליסטים השקיעו את המוניטין שלהם בתחזיות פסימיות, אפילו שחורות: מסוף האירו ועד סוף העולם כפי שהכרנו עד כה.

המלאכה האמיתית לא החלה

כדי להבין את התוכנית החדשה צריך להבליט עובדה אחת בסיסית. התוכנית נועדה לפתור בעיה של נזילות. היא מאפשרת לבנקים לעשות שימוש בנכסים שבידיהם כדי לגלגל התחייבויות, ומאפשרת לממשלות בגוש האירו לגייס כספים מבלי לשלם ריביות של אג"ח זבל. אך התוכנית לא פותרת את הסכנה האפשרית של חדלות פירעון. כלומר, מלאכת התאמת התקציבים וקיצוץ הגירעונות עדיין לא החלה.

התוכנית מנתקת, לעת עתה, בין הצד הפיסקלי של המשבר, לצד הפיננסי שלו. היא הופכת את פתרון המשבר הפיסקלי לבר ניהול, בכך שממשלות יכולות לגשת למלאכת ההתאמה התקציבית, מבלי שמקביל הן צריכות לדאות לעלויות גיוס נוסקות, או למשברי נזילות במגזר הפיננסי.

עם זאת, הבעיה הפיסקלית נותרה, בינתיים, ללא מענה. גירעונות פיסקליים של 9% עד 12% מהתוצר, ויחס חוב-תוצר שנושק ל-100% אינם בני קיימא. אם הממשלות לא יתמודדו עם סוגיות אלה, המשבר הפיננסי יחזור, ושום דבר כבר לא יוכל לעצור את הקריסה.

מה דמות הפתרון? הדבר יהיה שונה ממדינה למדינה. אצל כמה מהן, בעיקר ביבשת, יהיה צורך בניתוח עמוק וכואב של מערכת הפנסיה, כולל הנהגת פנסיה מבוססת על חיסכון, ולא על זכויות פנסיה או פנסיה תקציבית.

כמעט בכל המדינות יהיה צורך בהקפאת שכר במגזר הציבורי, ועל כן צריך יהיה לקיים דיאלוג עם האיגודים המקצועיים. שיעורי המס יעלו בכל מדינה, ובחלקן, במיוחד בדרום היבשת, יהיה צורך לבטל פטורים ולהגביר את מאמצי הגבייה כדי להרחיב את בסיס המס. עם זאת, באף מקום לא יהיה מנוס מהטלת מסים גבוהים על בעלי הכנסה גבוהה במיוחד.

צעד זה יינקט לא רק כדי לגייס משאבים דרושים, אלא כדי להדגיש בפני האוכלוסייה כולה שהממשלות משתדלות לשמור על מידה של הגינות ושוויון בחלוקת הנטל.

התוכנית הזו, להתאמה פיסקלית, היא התוכנית האמיתית שאמורה להציל את אירופה מפני החור השחור שאיים עליה בשבועות האחרונים. קרן הייצוב קונה עבור הפוליטיקאים זמן, אבל עכשיו צריך לבחון מה הם יעשו עם אותו זמן יקר.