"רכבת ישראל אחראית לליקויים בפרויקט"

תחקיר "גלובס":

כתב "גלובס" משה ליכטמן חשף במוסף G בינואר 2009 את הכשלים בהקמת הקו:

העלויות של הקמת הקו תפחו עם השנים, עוד לפני שנפתח: בשנת 2003 הוערכו עבודות התשתית של הקו ב-2.7 מיליארד שקל, ובנובמבר 2008 זינקו ל-6.4 מיליארד שקל.

פיגור בלוח הזמנים: הקו היה אמור לצאת לדרך בשנת 2008. עתה מדובר על 2016.

רשות הטבע והגנים הציעה תוואי חלופי שימנע פגיעה בנחל יתלה, אולם הרכבת לא קיבלה אותו - אף שהוא אפשרי מבחינה הנדסית ועלותו דומה.

הרכבת ביצעה פעולות והתקשרויות עוד לפני ההליכים התכנוניים והטעתה את גופי התכנון.

ממצאי המבקר:

ממצאים ראשוניים של הביקורת נחשפו לראשונה על-ידי "גלובס" בחודש מארס האחרון.

על פי המבקר, שהקדיש לעניין פרק בדו"ח הנוכחי, ליקויים בתכנון, באומדני העלויות ובלוחות הזמנים, אי-עמידה בדרישות מינהל התכנון ובחינה לקויה של החלופות לתוואי - כל אלה גרמו לעיכוב של שמונה שנים, עד כה, בהקמת קו הרכבת המהיר לירושלים.

רכבת ישראל היא האחראית העיקרית לליקויים ולמחדלים שנמצאו בפרויקט. כך למשל במאי 2007 לא הגישה הרכבת לגופי התכנון מסמכים חיוניים, עובדה שהביאה לדחייה ניכרת במועדי תחילת העבודות וסיומן.

פרויקט הקו המהיר תוכנן להסתיים כבר ב-2008. המועד המשוער כיום להפעלת הקו - 2016. המבקר מציין כי גם כיום טרם התקבלו כל האישורים הנדרשים להשלמת הפרויקט.

המבקר מציין בדו"ח את התוואי החלופי שהציעה רשות הטבע והגנים, שיכול היה להביא למזעור הפגיעה הסביבתית של התוואי על-ידי הסרת הגשר המתוכנן מעל נחל יתלה. נוסף לכך מזכיר המבקר את המלצות ועדת סדן - שעליהן דיווח לראשונה "גלובס" - לפיהן בניגוד לטענות הרכבת, לתוואי שהציעה רט"ג יש היתכנות הנדסית ויתרונות על פני התוואי הקיים בכל הקשור לשמירה על המרחב.

בפרק נוסף על רכבת ישראל, העוסק בטיב השירות לנוסע מותח המבקר ביקורת חריפה על משרד התחבורה בשל היעדר פיקוח על תפעול הרכבת, רמת השירות ואיכותו. המשרד, קובע המבקר "לא גיבש אמות מידה לטיב השירות ולא קבע סנקציות בגין אי-עמידה של הרכבת בכללי השירות לנוסע".

המבקר מצא כי משרד התחבורה נמנע מביצוע בקרה תפעולית ברכבת כפי שהוא עושה באוטובוסים. הרכבת מצידה לא הכינה נוהל לטיפול בתלונות הציבור ולא ברור אילו צעדים נקטה כדי למנוע הישנות מקרים דומים בעתיד. בנוסף מצא המבקר לנכון להעיר לרכבת כי עליה לדאוג לשפר את הדיוק בזמני ההגעה והיציאה של כל הקווים, בייחוד בשעות השיא.