יחימוביץ': הריכוזיות במשק - סכנה לדמוקרטיה

יו"ר ועדת הכספים, גפני: הריכוזיות בכל מקום - זה מפחיד ירום אריאב: הממשלה והכנסת חייבות להתערב

"אנו כבר לא מדברים על סכנה ליציבות המשק, אלא על סכנה לדמוקרטיה הישראלית. שיהיה ברור: זה כבר לא קפיטליזם - זו אוליגרכיה, זו מונרכיה של בעלי הון. לאנשים הללו יש יותר עוצמה מכולם, כולל חברי הכנסת". כך אמרה היום (ב') ח''כ שלי יחימוביץ' ("העבודה") בדיון שקיימה ועדת הכספים של הכנסת סביב סוגיית הריכוזיות במשק והמשפחות השולטות בו.

יחימוביץ' תקפה את הטלוויזיה המסחרית ואמרה: "בערוצים המסחריים לא יהיו לך לעולם תחקירים רציניים על המשפחות הללו - או כי הן בעלי הזכייניות, או כי הן המפרסמים הגדולים במשק". יחימוביץ' טענה כי כוחן של אותן משפחות מגיע לכל מקום "אפילו כאן בוועדה; היה דיון על ערבויות לספקי חשמל פרטיים. הגיעו המון הלוביסטים ועורכי הדין של החברה לישראל ואמרו 'או לנו, או לאף אחד'.

"אני שואלת מה עמד מאחורי הקלעים? כמה לחץ הופעל על מנת שלמשפחת עופר (הבעלים של החברה לישראל, א.פ.) תהיה שליטה מוחלטת על משק החשמל בישראל? זו דוגמא קלאסית על איך אנו במו ידינו תורמים לריכוזיות במשק", סיכמה יחימוביץ', אשר הביעה דאגה גם מהדיונים על הריכוזיות. "זה הפך ל'נפתור את הריכוזיות - נפתור את כל הבעיות'. אני שומעת שאומרים 'צריך לטפל בשכר הבכירים, אבל קודם לטפל בכל הריכוזיות. זה הפיצ'עפקעס'. אך הדיון על הריכוזיות הפך בעצם לפתרון האולטימטיבי להימלטות מדיון על דברים קונקרטיים".

"לא שונא עשירים"

גם יו''ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני ("יהדות התורה"), הטיח ביקורת בסוגיית הריכוזיות. "יש קבוצת אנשים לא גדולה שמחזיקה את המשק כולו - ואין לממשלה ולכנסת מה לומר", אמר גפני. "צריכים להתמודד עם הדבר הזה. אני לא יודע איך, אבל צריכים לדון - כי זה נושא מרכזי. לדבר הזה עלולות להיות השלכות לא טובות".

לדברי גפני, התופעה מתעצמת, קיימת בכל מקום, בכל תחום ובכל תעשייה. "בבנקים, בתקשורת; זה ממש מפחיד", אמר גפני אשר הבהיר "אני לא שונא עשירים, ואני מפרגן לטייקונים. אבל לא יכול להיות שהעשיר עם עושרו הופך דיקטטור, והמדינה מאפשרת לו. זה מגיע לזה שנבחרי ציבור מפחדים מהם". יו''ר ועדת הכספים הציע להקים ועדה ממשלתית-ציבורית אשר תדון בנושא ותציע חלופות לפתרון.

"הכל לגיטימי"

ירום אריאב, לשעבר מנכ''ל משרד האוצר, הגיע לדיון וקבע כי "הסוגיה הזו מחייבת טיפול של הממשלה ושל הכנסת. אם אנו רוצים לחתור לצמיחה מואצת וצמצום פערים, הממשלה והכנסת חייבות להתערב. אם לא נעשה כאן שינוי כיוון נהיה במקום אחר".

לדברי אריאב, דווקא המשבר האחרון הדליק נורה אדומה בהקשר הזה, הואיל וחשף שהריכוזיות נמצאת בכל ענפי המשק - ולא רק בבנקים, כפי שהיה נהוג לחשוב. עוד אמר אריאב כי המשק שלנו נוטה לריכוזיות באופן טבעי. "ישנן סיבות כלכליות מאוד טובות והרבה הגיון כלכלי להיווצרות מרכזי הכוח הללו, כגון יתרונות לגודל", אמר מנכ"ל האוצר לשעבר. "אגב, הכול לגיטימי. פשוט הציבור ומי שרוצה לטובתו צריך ליצור מערכת רגולטורית שתעצור את זה, כי השאיפה הלגיטימית הזו פוגעת בציבור הרחב".

אריאב קרא למנוע התלהמות ולא ליצור שנאה נגד אותן משפחות. "צריכים להוציא מהז'רגון את המונח 'משפחות'. יש קונגלומרטים. זה נשמע כמו 'משפחות פשע'". לדבריו, אחת ההשלכות השליליות ביותר של אותה תופעה היא הפגיעה בחדשנות. "תראו מה קורה בהיי-טק, ענף שיש בו ביזור מרבי. התחרות שם קשה, וזה יוצרת חדשנות".

מנכ"ל האוצר לשעבר הציע שלושה כיווני פתרון: הפרדה של תאגידים ריאליים ופיננסים; המיסוי; שינוי חוק ההגבלים העסקיים אשר עוסק כיום רק בהיבט הענפי, ולא המערכתי.

יו"ר מרצ, ח''כ חיים אורון, שיזם את הדיון סיכם ואמר: "עצימת עיניים ואי התמודדות עם התופעה רק תעצים אותה, כי ההיגיון בתהליך הזה הוא רק להתעצם. אני חושש כי מספר קטן של קבוצות יהיו הבעלים של המשק. כששואלים איך זה נראה "הון-שלטון" - אז זה בדיוק נראה ככה".