תוספת מבורכת למדף

הספר "קיצור תולדות המוזיקה". עידו אבראבאיה. הוצאת המוזיקה "אור-תו"

הספרות העיונית הקיימת בעברית על מוזיקה קלאסית דלה מאד. לכן, ספרו החדש של עידו אבראבאיה (Abravaya) הוא תוספת מבורכת למדף. הספר סוקר באופן תמציתי את תולדות המוזיקה המערבית, החל מהמוזיקה של יוון העתיקה וכלה במוזיקה של ראשית המאה ה-21. אבראבאיה הוא אחד מהכותבים המנוסים בארץ בכל הקשור בכתיבה פדגוגית על מוזיקה, והשפה שלו בהירה ועדכנית. הדיון נעשה בצורה שיטתית וידענית מחד, אך לא "אקדמית" מדי מאידך. בספר משולבות גם דוגמאות תווים, שמסייעות מאד להבנת ההסברים.

חסרונו היחיד של הספר הוא בהיעדר דיסק מצורף, שממנו אפשר היה לשמוע את הדוגמאות המוזיקליות. תחת זאת הספר מתבסס על מדריך אינטרנט, אשר מפנה את הקוראים לאתרי אינטרנט עם מבחר הקלטות, סרטי יו-טיוב ותווים. לטעמי זו החמצה, הן בגלל שאיכות ההאזנה באינטרנט נמוכה מזו של הקלטה מסודרת והן בגלל שהסידור הזה מחייב לשבת ליד המחשב בעת הקריאה. למרות המגבלה הזו, הספר הוא מקור בלתי נדלה לידע על מוזיקה, וכתוב בצורה ידידותית ועכשווית. הוא מומלץ מאד לאוהבי מוזיקה חסרי השכלה פורמלית, שמעוניינים להרחיב את ידיעותיהם התיאורטיות וההיסטוריות בנושא.

אמריקני בפריז

פרסל - דידו ואניאס. Les Arts Florissants וסולנים. מנצח: ויליאם כריסטי. די.וי.די FraMusica

וויליאם כריסטי, אמריקאי שחי כבר קרוב לארבעים שנה בפאריז, הוא שם נרדף לביצועים מעולים של אופרות מהבארוק הצרפתי. כעת אחראי כריסטי לביצוע יפה נוסף, הפעם לאופרת בארוק אנגלית דווקא: "דידו ואניאס" של פרסל.

האופרה מתחילה בפרולוג תיאטרלי, אותו מצאתי די מעצבן. אבל ברגע שמתחילה המוזיקה הכל משתפר. כריסטי מנצח פה על ההרכב הקבוע שלו, Les arts Florissants ("האמנויות הפורחות"), המנגן בכלי תקופה. בנוסף לתזמורת ולמקהלה, שאיכותם פנטסטית, משתתפת בביצוע גם סוללת סולנים מומחי בארוק. בראשם ניצבת זמרת המצו-סופרן השוודית מלנה ארנמן (Malena Ernman), בתפקיד דידו. המבחן הגדול של הזמרת בתפקיד זה הוא הקינה המפורסמת לקראת סוף האופרה, ולמרות שזהו לא הביצוע הטוב ביותר שאני מכיר ארנמן בהחלט מצליחה לרגש בה.

ההפקה נעשית פה בבימוי מלא, שגם הוא בעל נטייה תקופתית ברורה. בליהוק משתתפים גם אקרובטים וילדים, שמוסיפים לחוויה הרבה חן. חסרונה היחיד של ההפקה היא נטייה להאפלת יתר של התמונה המצולמת, שלא ברור אם מקורה בהחלטה מודעת או בתאורן בעייתי. למרות המגבלה הזו, זהו ביצוע שראוי מאד להכיר.

מתנה מוזיקלית

כותרים חדשים בסדרת "החוויה הקלאסית לילדים". "הליקון"

חברת "הליקון" הוציאה בימים אלו שלושה כותרים חדשים בסדרת "החוויה הקלאסית לילדים". כל אחד מהדיסקים בסדרה מוקדש למלחין אחר, ומציג אוסף של קטעים מפורסמים מיצירותיו.

שלושת הדיסקים החדשים מוקדשים לברהמס, שוברט ושופן, אחד לכל מלחין. בחירת הקטעים מוצלחת מאד, והם מספקים היכרות ראשונית טובה עם מגוון צורות מוזיקליות שבהן עסקו המלחינים לאורך חייהם.

גם הביצועים, כמקובל באוספים של "הליקון", הם מהטובים שיש.

הכיתוב על הדיסקים הוא בעברית, עם גרפיקה המתאימה לילדים.

בתוך החוברת המצורפת יש פרטים באנגלית על המבצעים ברצועות השונות, ובנוסף יש הסבר קצר בעברית על המלחין.

חבל רק שדברי ההסבר האלו כתובים ללא ניקוד, כך שהמאזין הצעיר נאלץ לנחש איך לבטא מושגים כמו "רקוויאם" או שמות כמו "זלסובה וולה" ו"אסטרהאזי".

הדיסקים מומלצים לעריכת היכרות בסיסית עם המלחינים המפורסמים, ומתאימים כמתנה לילדים המפתחים עניין במוזיקה.