גז אין תשובה

הדברים שאמישראגז לא רוצה שנדע

בפברואר חשף G תופעה מטרידה: דיירי בניינים שצרכו גז מחברה גדולה, ולא קיבלו מעולם הצעה מתחרה, זכו להצעות מפתות במיוחד רגע לאחר ש"ערקו" לחברה קטנה. החברות הקטנות טענו שמדובר בראיה לכך שבין הגדולות, שהורשעו בקיום קרטל בעבר, מתקיים תיאום עד היום.

אשתקד פנתה החברה "מרכז הגז" לאמישראגז בנוגע לבניין שעבר אליה מפזגז, וזמן קצר אחר כך קיבלו דייריו הצעות מצוינות מאמישראגז ועברו אליה. במכתב, שהעתקו נשלח לרשות ההגבלים העסקיים ולמשרד התשתיות, נטען שאמישראגז קיבלה מפזגז מידע על מעבר הבניין לחברה הקטנה, ושמהעברת המידע נודף "ריח של קרטל". אמישראגז הגישה תביעת דיבה לבית משפט השלום בתל אביב, בטענה שלא קיבלה מידע מפזגז. במסגרת ההליכים הפנה עו"ד ניר גורן, פרקליט מרכז הגז, שאלון לאמישראגז שביקש להוכיח את היעדר התחרות בין הגדולות: החברה התבקשה לפרט כמה מצרכניה עברו לפזגז ולסופרגז בשלוש השנים האחרונות, כמה מצרכני סופרגז ופזגז עברו אליה, ואת פרטיהם. כן נשאלה אם הורתה לאנשי השיווק שלה "שלא לקדם פניות" של צרכני סופרגז ופזגז (כך נטען בעדויות שהובאו בתחקיר G).

תשובות לשאלות הנ"ל יכלו לשפוך לא מעט אור על המתרחש בשוק הגז, אולם אלה לא התקבלו: אמישראגז סירבה להשיב לשאלון בטענה שאינו רלבנטי לתביעה, ושמטרתו להשיג את רשימת צרכניה. גם לאחר שבית המשפט פסק שהחברה לא תידרש לספק את פרטי הלקוחות אלא רק את כמות הלקוחות שנדדה בינה לבין מתחרותיה הגדולות - עמדה אמישראגז בסירובה. זה עלה לה במחיקת תביעת הדיבה. הפרטיות שלה, מתברר, חשובה לה יותר.