חום ירוק

אחרי 40 שנה במדבר הטכנולוגי, מערכת משאבות חום לחימום מים ע"י אנרגיה נקייה הולכת וצוברת פופולאריות בקרב צרכנים גדולים של מים חמים ובניינים גבוהים * החזר ההשקעה מהיר, אך אין עדיין סבסוד לטכנולוגיה כמקובל בעולם

אחד מפיתוחי הקלינטק הוותיקים ביותר ושהכי מזוהים עם ישראל הוא דוד השמש, שפותח ע"י צבי תבור, מייסדה המיתולוגי של מעבדת הפיזיקה הממשלתית בירושלים. כל מי שנוחת בנתב"ג בשעות היום מיד מבין שהגיע לארץ דודי השמש. אבל מסתבר שיש טכנולוגיות ותיקות שטוענות ליעילות רבה יותר בחימום מים.

"יש מהפכה בנושא חימום המים - הוא עובר הסבה למשאבות חום", טוען ניר עמרמי, מנכ"ל גדיר הנדסה, העוסקת כבר 20 שנה בייעוץ לחיסכון באנרגיה ומפעילה זרוע פעילות של משאבות חום.

"משאבות חום נכנסות כתחליף למערכות חימום בגז, בסולר או גופי חימום חשמליים. היום בקאנטרי קלאבים, בקיבוצים, בבתי מלון, בבתי חולים, בבתי אבות ובאוניברסיטאות - כלומר בארגונים גדולים שצורכים מים חמים, וכן בבנייה חדשה גבוהה, עוברים ממערכות סולר וגז למערכות משאבות חום", הוא אומר.

עמרמי לא חושף פה תגלית חדשה. הטכנולוגיה קיימת כבר 40 שנה, אבל מתחילה לחלחל לתודעה רק בשנים האחרונות, בגלל העלייה במחירי הדלקים והשיפור הטכנולוגי העצום שנעשה במשאבות. היום, לדבריו, הן נחשבות למוצר מאוד יציב, אמין ומתקדם טכנולוגית. "היום יש בקרה, שליטה דיגיטלית, והטכנולוגיה של המדחסים שופרה לאין ערוך", הוא אומר. הטכנולוגיה היא אמריקאית ואירופית, כשבאחרונה עיקר הייצור עובר לסין. בעבר היא סבלה מתדמית של מוצר לא יציב.

לדברי עמרמי, "במדינות רבות בעולם המוצר נהנה מסובסידיות בגלל שהוא מאוד חסכוני. לכן זה מופיע בעולם גם בבנייה פרטית". פה בארץ, לעומת זאת, משרד התשתיות "מאוד מעודד את השימוש במשאבות חום כי הוא מכיר בחיסכון המשמעותי שנובע ממנו, ונותן מענקים להתייעלות אנרגטית למקומות שמשתמשים במשאבות חום".

אבל הסיפור לא כל כך ורוד. "מי שבונה את התקנות לשימוש באנרגיה ירוקה בבנייה חדשה הוא משרד הפנים, ואין סבסוד לטכנולוגיה כזאת בבנייה ירוקה", אומר עמרמי. משרד התשתיות מסר, כי הוא פועל מול מכון התקנים ומול משרד הפנים כדי ליצור בסיס להטמעת הטכנולוגיה, וכן ליצור מסלול סטטוטורי מהיר יותר לקבלת היתרים נדרשים.

גלובס: איך מושג החיסכון בשימוש במשאבות חום?

עמרמי: "במשאבות חום, על כל יחידת אנרגיה מושקעת מקבלים בחינם עוד 3 יחידות אנרגיה מהסביבה. משאבת חום עובדת באותה טכנולוגיה של מזגן. זה נקרא מעגל קרנו - היא מנצלת את האנרגיה שנמצאת באוויר, שואבת את האנרגיה ומסבה אותה לגז שנדחס ע"י מדחס. שלושה רבעים מהאנרגיה המתקבלת מגיעים מחום האוויר, רבע מתהליך דחיסה שמתנהל בתוך משאבת החום, והתוצאה שאנחנו מקבלים היא יחידת אנרגיה שלמה במוצא, ששלושה רבעים ממנה מגיע מהאנרגיה שבאוויר".

מעבר לחיסכון הכספי, משאבת חום אינה פולטת מזהמים וצורכת מעט חשמל, בניגוד לגופי החימום מבוססי הדלקים או הסולר, ומכאן גם יתרונה הסביבתי.

"משאבות החום יכולות לעבוד בטמפרטורת חוץ של עד מינוס 10 מעלות. גם באוויר קר יש אנרגיה. הגז מגיע לטמפרטורת רתיחה גם בטמפרטורת מינוס, שכן האנרגיה טמונה באוויר עד מינוס של 270 מעלות. זה חוק פיזיקלי (האפס המוחלט). אנחנו מנצלים את האנרגיה לשם העלאת הטמפרטורה של הגז", ממשיך עמרמי.

ולמה בעצם לא דוד שמש? לדבריו, כי "כשצריך אנרגיה בצורה משמעותית, דודי השמש לא נותנים את הפתרון. הם מוגבלים בכמויות האנרגיה שהם מסוגלים לספק. כדי לספק אנרגיה לחימום מים במוסדות צריך שטחי גג עצומים, וכך בלילה לא נותרים מים חמים. זה לא כמו בצריכה לבית פרטי".

ולשוק הפרטי לא עדיף להניח על הגג את הדוד שמש הוותיק?

"לא תמיד, כי בבניינים של יותר מ-9 קומות אסור לשים דודי שמש. ישנן גם מגבלות של כיווני אוויר. בישראל בחלק מהמקרים בהחלט מומלץ דוד שמש, אבל אם יש הצללה, או שהבנייה גבוהה מאוד, זה לא מתאים".

לדבריו, "אנחנו פונים בעיקר לבנייה החדשה ולשוק המוסדי, ומתמקדים יותר בשוק של חימום והסקה לבתים משותפים. זה מוצר מדף שצריך לחנך את השוק להשתמש בו".

מה גודל ההשקעה ומשך ההחזר על המערכות?

"כל מקרה לגופה של עסקה, אבל בעיקרון כשרוצים לחמם קאנטרי קלאב או בית מלון, מדובר בהשקעה של מאות אלפי שקלים, כשמשך החזר ההשקעה הוא כשנתיים. החיסכון הוא בין 100 לכמה מאות אלפי שקלים בשנה. באחוזים מדובר בחיסכון של 60%-70% לעומת שימוש בדלקים או בגופי חימום רגילים, לפי נתוני EHPA (European Hit Pamp Assosiation)".

עבור לקוחות פרטיים, לפי התחשיבים של עמרמי, ההשקעה בחימום בריכה פרטית בגודל ממוצע של 50 מ"ק תהיה 22 אלף שקל. החזר ההשקעה יהיה לדבריו כשנתיים, והחיסכון המושג בחימום הבריכה על פני חימום בדוד הסקה בסולר הוא 70% בכל רגע נתון. החיסכון המצטבר מותנה כמובן במשך השימוש. משאבה דירתית תעלה כ-5,000 שקל, פי 2 מדוד שמש, אבל לדברי עמרמי היא פחות רגישה לאבנית ולבעיות של הצללה.