אמנות עושים באהבה

אירועי "אוהבים אמנות" פותחים את עונת התערוכות בגלריות, במוזיאונים, ובחללי תצוגה שונים ומשונים. ביקורי סטודיו, מרתונים אמנותיים, יוסל ברגנר בן 90, ואפילו משט שלום קטן על הירקון - כל אלה בסוף השבוע הקרוב בתל אביב

מה אתם עושים ביום חמישי בערב? אירועי "אוהבים אמנות", המסמנים את פתיחתה הרשמית של עונת תערוכות חדשה בתל אביב, מציפים את העיר בתערוכות, מיצבים, הקרנות וידאו ומיצבי סאונד, אירועי סטודיו פתוח וסדנאות לקהל. רק תבחרו אזור ותתחילו לסייר.

ניכר שהשנה השתחררה פתיחת העונה מצילם של אירועי אמנות מתחרים-משתלבים, כמו ארט-TLV ושנת המאה לתל אביב, שהעצימו אך גם הסתירו קצת את העשייה השוטפת. השפע, אגב, לא רק שלא נפגע מכך, אלא כאילו התפנה מקום ופנאי לאמנים, להראות את עצמם במלוא הדרם.

אפשר לצאת לסיור גלריות, אפשר לשבת על גדת הירקון ולקפוץ לנמל תל אביב, והכי כדאי לבקר בחללים הלא רשמיים - יוזמות של אמנים ואוצרים, שמצליחות יחד להתלכד לכלל הפנינג מקסים, בהיקף חסר תקדים.

מוזיאונים, גלריות וחללי תצוגה פתוחים ללא תשלום ביום ה' 14.10 בין השעות 14:00-23:00, אירועי "שומעים אמנות", מיצבי סאונד במרחב הציבורי, יוצגו מ-19:00, כ-250 אמנים יפתחו את דלתות הסטודיו במהלך סוף השבוע בין השעות 11:00-18:00.

מים שלנו

פרויקט האמנות "אקסטריטוריה" נולד לפני שנה, פרי יוזמה מרתקת של צמד האמניות-אוצרות מעין אמיר ורותי סלע. השתיים החליטו לצאת מהגדרות המקום - הגיאוגרפי, הפוליטי, המדיני, המחייב נקיטת עמדה - ולייצר שיח רעיוני ואמנותי על מקום שהוא "מחוץ לכל מקום", או במונח המקובל ביחסים בינלאומיים "אקס טריטוריה". הן הזמינו אמנים מרחבי העולם להציע פרויקטים שיוצגו בלב ים, או בשטחי הפקר מטפוריים. בערב יום חמישי הקרוב ישוטו על הנחל הצנוע שלנו, הירקון, סירות שעל מפרשיהן יוקרנו תמונות וסרטונים של אמנים משתתפי הפרויקט. לדבריהן, הן מציגות "מחשבות על דימויים לא-יציבים במרחב לא-יציב". נקודת התצפית המומלצת היא על גדות הירקון ברחוב אוסישקין, מול בית השייטים.

חשיפה!

לא רחוק משם, בנמל תל אביב, נפתח פרויקט "חשיפה קצרה", שהגו וארגנו הצלמים אלדד רפאלי ואייל לנדסמן. השניים יפעילו סטודיו לצילום במשך שלושה חודשים בהאנגר 22 בנמל. בסטודיו תתקיים לאורך כל התקופה "התרחשות אמנותית בלתי פוסקת", כדבריהם: תערוכות, כיתות אמן, הרצאות של צלמים אורחים מכאן ומחו"ל, סדנאות בחדר חושך ועוד פעילויות סביב צילום, גם לכל המשפחה.

ערב הפתיחה ישלב סטילס, וידאו ומוסיקה חיה, שתשודר מתחנת רדיו פיראטית על חורבות רדיו 102 בנמל תל אביב. לצד פתיחת התערוכה הראשונה במקום: "פעולה מתמשכת".

הילד בן 90

בגלריה דן (רח' גורדון 36), תיפתח התערוכה "עד עכשיו" של הצייר יוסל ברגנר, מבכירי האמנים בישראל, החוגג 90 שנה. תערוכת המחווה תשלב בין קלאסיקות של ברגנר מתקופות שונות בקריירה הענפה שלו: עבודות מתקופת חייו באוסטרליה, ציורים שצייר בארץ בשנות ה-60, ציורי הומאז' ליצירות ספרותיות קאנוניות כמו עבודותיו של קפקא וסיפוריו של י.ל. פרץ וציורי הכלים והדמויות המפורסמים שלו. לצד אלה יהיו גם יצירות חדשות, מהשנה האחרונה. התערוכה תיפתח במסיבת קוקטייל חגיגית לציון יום ההולדת של האמן החשוב.

ממש ממול, ברח' גורדון 35, תיפתח בגלריה גבעון תערוכת מחווה לצייר והמורה המנוח רפי לביא, "להסתכל בעצים ולא לראות את היער", ציטוט מדברי לביא על המבקרים בתערוכה, שאינם מקדישים די זמן ליצירה הבודדת.

נופי לילה אישיים

בגלריה רוטשילד (שד' רוטשילד 140) תיפתח תערוכת יחיד של הצייר מאיר אפלפלד, ובה מוצגת סדרת ציורי שמן מהשנה האחרונה, המתמקדים בעיקר בנופי לילה אפלוליים, טבולים בניצוצות של אור צהבהב. לצידם מראות מפנים הבית, הסטודיו ונקודת מבטו האישית של האמן.

מודל עירום

במוזיאון נחום גוטמן בנווה צדק (רוקח 21) יוקדש הערב לרישום מודל עירום, בהשראת ציורי העירום של גוטמן. הערב באווירה אינטימית ונעימה ילווה בהנחיה מקצועית קלה (20:00-22:00). מחיר הכניסה לסדנת הרישום 50 שקל כולל חומרים. הכניסה לתערוכות המוזיאון בערב זה, כמו גם למוזיאונים האחרים בעיר, ללא תשלום.

אלבום משולש

במוזיאון הבנקאות "הרצלילנבלום" יושק בערב זה אלבום דיסקונט החדש, שהופק בשיתוף עם סדנת התחריט בכברי. באלבום עבודות נפלאות של שלוש אמניות: נורית דוד, שרון פוליאקין ואורית חופשי. העבודות מוצגות גם בתערוכה במקום.

הרמטכ"ל הפנימי שבי

בדרום רחוב הרצל, גלריה קונטמפוררי (הרצל117 ) מציינת את פתיחת אירועי "אוהבים אמנות" דווקא באירוע נעילה מיוחד לתערוכה CHIEF OF STUFF, של האמן איתמר גלבוע. גלבוע, ישראלי החי בהולנד מעיד על עצמו שהוא "יוצא יחידה מובחרת שהתחיל לשאול שאלות על מה שקרה לו בצבא רק כעבור שנים רבות". התערוכה עוסקת בדמות החייל האידיאולוגי שאיבד את דרכו ובמפקד העל, שפעם נראה כדמות הזדהות וכעת הוא מביט בו במבט מפוכח. זאת, לצד הדילמה של האמן, כמי ששולט רק בעולמו הפנימי ואולי בפירות יצירתו ("stuff"). בערב המיוחד יופיע גלבוע במיצג מיליטריסטי חד פעמי, בו הוא מתבונן על עצמו ומציג דיוקן אישי נלעג אך רווי סנטימנטים.

פוליטיקה, ילדות וסכינים

במרחק קצר משם, בגלריה עינגא (בר יוחאי 7), מציגים איתן בוגנים והדס קידר את "הפטריוטית" ו"אלומית", שתי תערוכות יחיד באוצרות הדדית. עבודתו של בוגנים "הילדה והסכינים, סרט פוליטי" מדברת על "אקט של אהבה ונאמנות של האמן כלפי התצורות הארוטיות השונות המרכיבות את עולמו - הזוגיות והמשפחה, האדמה והרוח, הנשגב והמובס, היפה והמאיים".

אצלנו בסלון

עם תום השנה הראשונה לפעילותה, גלריית אפארט.ארט (רח' השוק 42, פלורנטין) מציגה את "בית 2: הסלון", תערוכה קבוצתית של עבודות המתייחסות למרחב ה"סלוני" על היבטיו ההיסטוריים, הביתיים והרעיוניים. הגלריה פועלת בלופט תעשייתי, בו מתגוררת ואוצרת האמנית רותם ריטוב. לצד "הסלון",

המטבחון פתוח, השירותים האישיים הם ציבוריים ובחצר המשותפת לבתי מלאכה ומסחר - מוגש היין בפתיחת התערוכה. "בחלל אישי-ציבורי זה מתנגשים הפומבי והמוצנע, ונבדקות האינטרקציות ביניהם, כמו גם תגובותיהם של האורחים".

שנת ישרים

במתחם האמנים השוכן בבניין תעשייתי ברח' קיבוץ גלויות 45 יציגו כ-50 אמנים (הפעילים במקום ואורחיהם) בתערוכה "שיתוק שינה", שאצרו אורי גרון ונועה ססיליה כהן. השניים מסבירים, כי שיתוק שינה הוא מצב של שיתוק פיזי האוחז באדם בעת שינה עמוקה. זהו למעשה המנגנון המונע מן האדם החולם לזוז ולהגשים בפועל את הפעילות המופיעה בחלום, ולשמור עליו? מפגיעה.? אם נתעורר בשלב זה אנו עלולים לחוות מצב של מודעות מחשבתית בעוד שגופנו נותר עדיין משותק. אותו מצב מוכר, המלווה ב"שאריות חלום".

לדברי האוצרים, התערוכה מבקשת לגעת ב"מצב של תרדמה תרבותית וחברתית, אסקפיזם וניתוק, כתגובה להצפה.? ??בתערוכה אנו מבקשים לבחון את מצב הביניים הזה, בין ערנות לשינה מבחינה תרבותית, ואת הניתוק מהמציאות כדרך ?להתמודדות עמה". ?התערוכה הכוללת צילומים, ציורים, וידאו ארט ומיצבים ו?נעה "בין המאניה והמלנכוליה, בין צבעוניות לאפרוריות".

דבר אלי בשלבים

ממש ממול, במגרש שהיה פעם בית מרכזים, ברחוב שלבים פינת קיבוץ גלויות, מציג האמן גבי קריכלי "אקווריום", מיצב חוצות שאצר עומרי צין. על מגרש האספלט רחב הידיים הוא מציב כ-500 פסלים מבטון, שונים זה מזה, היוצרים יחדיו עבודה אחת עמוסה בפרטים, המציעה נקודות מבט רבות. הדרך בה בוחר הצופה לשוטט במרחב, והפרטים עליהם הוא מתעכב, מגדירים את חווית הצפייה ואת העבודה כולה. היצירה פתוחה לקהל והיא תוצג כחצי שנה עד ה-16.4.2011.

בערב יום חמישי, החל מ-20:00 יתארחו במגרש הרכב המוסיקה האלקטרונית הוותיק "טפט", בניה רכס ואביעד אלברט, להופעה מיוחדת. בסמוך, ברחב הכישור 1, פועל עוד מתחם אמנים "הבית האדום".

אירועי אמנות יתקיימו ביום חמישי בערב ולאורך סוף השבוע גם במתחם החשמל (גינת השרון) במרחב הציבורי ובחנויות המעצבים, שייארחו אמנים שונים.

גם ילדים אוהבים

"ילדים אוהבים אמנות", הוא אירוע סדנאות חווייתי המתקיים לראשונה במסגרת אירועי "אוהבים אמנות עושים אמנות". במרכז מאירהוף לחינוך לאמנות שליד מוזיאון תל אביב, יוקדשו שלושה ימי פעילות מיוחדים

להתנסות ולהצצה אל "מאחורי הקלעים" של תהליכי היצירה והתבוננות מודרכת ביצירות אמנות. 13 כיתות אמן מאפשרות "טעימות" מעשיות בפיסול, ציור, רישום, הדפס, וידיאו וצילום; 5 מעבדות אמן, בהן יארחו אמנים את הקהל בסביבה שיצרו במיוחד לאירוע, המלמדת על תהליכי יצירתם ותוצאותיה ועוד.

הרשימה המלאה של כל אירועי הסופ"ש וכתובות הגלריות והאמנים, מתפרסמת בחוברת שתחולק בכל אחד מהאתרים וכן באתר עיריית תל אביב www.tel-aviv.gov.il

1. הקרנה על סירות בשיט על הירקון

2. יוסל ברגנר, "שותי התה", 1964 (גלריה דן)

3. הדס קידר "אלומית" (גלריה עינגא)

4. הדפס של נורית דוד באלבום דיסקונט (הרצלילנבלום)

5. רישום עירום במוזיאון נחום גוטמן

6. איתמר גלבוע במיצג מיליטריסטי (גלריה קונטמפוררי)

7. ילדים פוגשים אמנות (מרכז מאירהוף, מוזיאון ת"א)

8. "זמן חלום", מעין צערי (קיבוץ גלויות 45)

9. צילום של זהר מור ב"חשיפה קצרה", נמל ת"א

10. נוף לילי בציור של מאיר אפלפלד (גלריה רוטשילד)

(צילומי העבודות: יח"צ)