בלי חיוכים, בלחיצת יד קרירה

סופית: אייפקס רכשה מקרן יורק את השליטה בפסגות תמורת 2.7 מיליארד שקל; ורמוס הולך הביתה / עירן פאר

ביום שישי אחרי הצהריים, כמה דקות לפני כניסת השבת, חתמו זהבית כהן מנכ"ל אייפקס וג'רמי בלנק נציג יורק בישראל על ההסכם למכירת פסגות. אלונה שפר קארו, דוברת תנובה שהגיעה מטעם כהן, הביאה מצלמה - אבל חיוכים לא היו, גם לא הרמות כוסית. לחיצות הידיים היו קרירות ושיקפו את המרורים ששני הצדדים האכילו זה את זו בחודשים הקודמים. בסוף המעשה נעשה. פסגות, בית ההשקעות הגדול בישראל, המנהל 140 מיליארד שקל, עבר לבעלות אייפקס. בכירי פסגות יוכלו בעקבות המכירה לממש את האופציות שניתנו להם בעבר בהיקף של 92 מיליון שקל. המנכ"ל רועי ורמוס יקבל כ-25 מיליון שקל.

הנה המספרים. שווי פסגות בעסקה הוא 2.709 מיליארד שקל. בעסקה המקורית מדצמבר האחרון נקבע שווי של 3.11 מיליארד שקל, אבל בעקבות חקירת רשות ניירות ערך לחצה כהן על בלנק וקיבלה הנחה של 350 מיליון שקל. לכך מצטרפת התאמת מחיר בגין דיבידנד של 51 מיליון שקל שחולק וכך נקבע השווי. למעשה, השווי האפקטיבי גבוה יותר. פסגות תשלם קנס של 150 מיליון שקל והיא נושאת עמה חובות בסך 350 מיליון שקל, כך שכהן רוכשת את פסגות במחיר יקר ביותר של 3.2 מיליארד שקל.

ביום שני יעבור הכסף, ולקראת סוף השבוע יוחלף הדירקטוריון. היו"ר אריק שטיינברג יפרוש מתפקידו וכך גם נציגי יורק. בשלב זה תמנה כהן יו"ר זמני עד להחלטה לגבי איוש היו"ר. ורמוס ושי ירון, מנכ"ל החברה הבת לניירות ערך, יפרשו. הערכות כי צפויות עזיבות נוספות בהנהלת פסגות - בין היתר איש אמונו של ורמוס, הסמנכ"ל למשימות מיוחדות אלי בבלי. סמנכ"ל השיווק טל קדם והכלכלנית הראשית המוערכת ורד דר כבר מחוזרים בשוק ההון.

בהמשך השבוע צפוי להיפתח מו"מ בין אייפקס לבין רון לובש מקרן מרקסטון, המחזיקה ב-23.2% מפסגות. למרות שלמרקסטון אין זכות חוקית להצטרף לעסקה, הרי שזהבית כהן תעדיף לקנות את מרקסטון החוצה על מנת שפסגות תהיה בשליטתה הבלעדית. מרקסטון מבחינתה זקוקה מאוד לאקזיט מוצלח על מנת להראות הישגים למשקיעיה.

גושן "יוצא מגדרו"

רק לפני שבועיים זה נראה אחרת. ביום רביעי 13 אוקטובר התפוצצה העסקה. אייפקס סירבה לקיים את ההסכם ולרכוש את פסגות ללא שיוסר מעליה האישום הפלילי בתרמית בני"ע, אך בלנק סירב לתת הארכה. שני הצדדים החליפו האשמות ומהלומות, ונראה היה שהעסקה לא תתקיים.

ואז, במהלך לא שגרתי, עקפה אייפקס את יורק, ובניגוד לעמדת בלנק פתחה במו"מ עם הפרקליטות, שאפשר את הרכישה. את אייפקס מייצגים עו"ד אהוד סול ואילנית לנדסמן יוגב ממשרד הרצוג פוקס נאמן, משרדו לשעבר של שר המשפטים יעקב נאמן. לטענת הפרקליטות, הסדר דומה הוצע גם ליורק, אך הם סירבו לקבלו.

בפרקליטות חוששים מאוד מעתירה לבג"ץ שתוגש נגד ההסדר על-ידי פרקליטי ורמוס ושי ירון, ולכן במהלך השבת ניהלו נציגי הפרקליטות שיחות תדרוך עם כל כלי התקשורת כדי להסביר את ההחלטה. את המהלך דברר זמיר דחב"ש, יועץ התקשורת של רשות ני"ע. בהחלטתו של פרקליט המדינה משה לדור תמך יו"ר רשות ני"ע זוהר גושן, ש"יצא מגדרו" כדי להבטיח את הסדר הטיעון והיה מעורב בניסוחו.

"העמדת פסגות לדין תזיק"

בשבת אחרי הצהריים, באופן חריג ביותר, פרסמה פרקליטות המדינה את ההודעה הרשמית לגבי ההסדר. לראשונה נימקה הפרקליטות את שיקוליה באי מיצוי הדין עם פסגות. בהודעת לדור נטען כי "האינטרס הציבורי על היבטיו השונים נשקל ונמצא כי התועלת שתצמח לציבור אם יופעל המתווה האכיפתי המיידי והיעיל כאמור, עולה על התועלת שתצמח ממיצוי ההליך הפלילי עם פסגות".

בפרקליטות נימקו כי "חילופי השליטה החלו בטרם נודע לאייפקס על החקירה הפלילית, כי פסגות הינו תאגיד השקעות מוביל במדינת ישראל המנהל כספי משקיעים בהיקף נרחב ביותר, וכי מהעמדתו לדין עלולים להיגרם נזקים כבדי משקל לציבור גדול של משקיעים".

בהסדר סוכם כי פסגות תקבל על עצמה אחריות למעשים כפי שעולים מממצאי החקירה, ותיקח אחריות כלפי המדינה והרשויות לתוצאות ולנזקים. אייפקס התחייבה כי ורמוס וירון יסיימו את תפקידם בפסגות עד סוף 2010, וכי לאחר העברת השליטה פסגות תגבש כללי ממשל תאגידי נוקשים ותוכנית אכיפה פנימית שתניח את דעתה של רשות ניירות ערך.

במסגרת ההסדר תשלם פסגות קנס של 150 מיליון שקל בתמורה לביטול ההאשמות נגד בית ההשקעות כגוף. האישומים נגד המעורבים האחרים בפרשה: ורמוס, ירון ומנהלי הנוסטרו לשעבר דוד אדרי ושי בן דוד, לא יבוטלו. הפרקליטות תמשיך לבחון את חומר החקירה שהועבר מרשות ניירות ערך, תקיים להם שימוע ותחליט בחודשים הקרובים אם להעמידם לדין.