קופת שרצים

בעולם אידיאלי, מנכ"ל המאוחדת היה נקרא להתפטר לאלתר. אך אנחנו לא בעולם אידיאלי

1. בעולם אידיאלי, מנכ"ל קופת-חולים מאוחדת היה נקרא לאלתר אל משרדו של מנכ"ל משרד הבריאות או אל לשכתו של השר הממונה, ושומע מהם כי מוטב שיגיש לאלתר מכתב התפטרות, ולא - הוא יפוטר בבושת-פנים.

אבל כיוון שאנו לא חיים בעולם אידיאלי, מנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר רוני גמזו, הסתפק בינתיים במכתב ששלח אמש ליו"ר דירקטוריון מאוחדת, הרב ירחמיאל בויאר - אותו בויאר שנהנה מכל אותן טובות הנאה שהזכיר המבקר, אותו חתול שאמור היה לשמור על השמנת.

וכך כותב ד"ר גמזו ליו"ר הדירקטוריון: "הריני קוצב פרק זמן של 10 ימים לכינוס ראשון של הדירקטוריון לקיום דיון וקבלת החלטות. ככל שהדיון לא ימוצה בישיבה הראשונה שתתקיים, יתקיימו ישיבות נוספות, בזו אחר זו, ובלבד שסיכום הממצאים וההחלטות של הדירקטוריון, ועדכוני על כל אלה, ייעשה לא יאוחר מיום 10.12.2012".

תרגום לעברית: אותם חברי דירקטוריון שנהנו מסוויטות מפנקות ומביקורים במועדוני ספא על חשבון הקופה הם אלה שאמורים לדון כעת בממצאי דו"ח המבקר.

אותם חברי דירקטוריון שבני משפחותיהם מועסקים בקופה, אותם חברי דירקטוריון שקיבלו חוזים שמנים כנותני שירותים לקופה, הם אלה שצריכים לדווח עכשיו למנכ"ל משרד הבריאות. מה הוא בדיוק מצפה שהם יעשו?

ד"ר גמזו, למען האמת העגומה, לא באמת אשם. כך בוודאי גם לגבי הסמנכ"ל לפיקוח על קופות-החולים, יואל ליפשיץ. אם זה היה תלוי בהם, היה שמואל מועלם חותם עכשיו בלשכה.

הבעיה היא שחוק ביטוח בריאות ממלכתי קובע הליך ארוך ומייגע להדחה של מנכ"ל קופת-חולים, עד כדי אבסורד. זה הולך בערך כך: אם סבור מנכ"ל משרד הבריאות כי ישנו חשש למינהל לא תקין בקופה, הוא רשאי לכתוב מכתב התרעה בעניין.

אם הקופה לא מילאה את הוראותיו, הוא יודיע למבקר הפנים לפעול בתוך 25 ימים לתיקון הדברים. אם גם זה לא עולה יפה, רשאי המנכ"ל למנות ועדה בודקת שבה ישתתף גם נציג של היועץ המשפטי לממשלה.

רק אם אחרי כל אלה לא תוקנו הליקויים, שר הבריאות יכול להשעות בעל משרה כזה או אחר בקופה, להורות על עיכוב כספים, למנות חשב מלווה ואפילו למנות מנהל במקום זה הקיים. בקיצור: לעג לרש. משרד הבריאות יכול לעשות הרבה "נו-נו-נו", אבל שיניים אין לו.

2. במשרד הבריאות טוענים כי הם בסך-הכול גורם מפקח, וככזה הם לא יכולים לעשות הרבה אם קופת-חולים מחליטה להטעות אותם באופן מכוון. נכון שהמקרים המתוארים בדו"ח הם תוצאה של שיטה שפועלת זה שנים ארוכות, אבל משרד הבריאות פשוט לא יכול היה לדעת מה קורה שם כי מאוחדת דיווחה דיווחים כוזבים.

הלו, השתגעתם? האם משרד הבריאות אמור לתפקד רק בסביבה שבה מנהלי הקופות צדיקים יותר מהאפיפיור? דמיינו איזו סערה היתה מתחוללת אילו רשות ניירות ערך היתה מספקת תירוץ כזה.

3. קופת-חולים מאוחדת היא קופה של שרצים זה שנים ארוכות מאוד. ולמרות זאת, על השרצים בקופה התחלנו לשמוע רק אחרי ששמואל מועלם ניסה להקדים את פרישתו של קודמו, עוזי סלנט.

רב המקרים החמורים שמתוארים בדו"ח נוגעים לתקופתו של סלנט כמנכ"ל, אולם סלנט נחשב תמיד לאורח של כבוד בכנסים של מערכת הבריאות, והיה אף לבן בית במשרד הבריאות.

בזמן שבמשרד הבריאות ניהלו מלחמת עולם נגד מינויו של מועלם, ישב לו המנכ"ל סלנט, שיאן השכר דאז במגזר הציבורי, כאילו היה לאדם מסכן שמנסים לגזול ממנו את פרנסתו. שמואל מועלם, אז המשנה למנכ"ל, לא היה עורך דין כמו סלנט.

השתייכותו לליכוד גם לא סייעה יותר מדי לתדמית שלו בקרב הדרגים המקצועיים במשרד הבריאות. ככה, כשהם מנהלים מלחמה נגד אדם לא ראוי לכאורה, לא שמו לב הפקידים כי מתחת לאף שלהם יושב לו מנכ"ל לא ראוי אפילו יותר.