הלנה ופיליפ בלאונשטיין | מעצבים ובעלי המותג פראו בלאו

הבגדים של הגברת השיכורה

הלנה ופיליפ בלאונשטיין, בעלי ומעצבי המותג פראו בלאו, מחזיקים במצרך נדיר בשוק האופנה המקומי - חוש הומור. את המותג הקימו השניים לפני כשמונה שנים, חודש לאחר שהלנה סיימה בהצטיינות את לימודיה במגמת*עיצוב*אופנה בשנקר. במשך שנה היתה פראו בלאו מעין חברה-בת של קום איל פו, ולאחר שזכו במקום הראשון בתחרות למעצבים צעירים מטעם אגודת הייצוא והטקסטיל, פתחו השניים חנות ראשונה וסטודיו במתחם גן החשמל בתל אביב. משמעות השם המקוצר "פראו בלאו" בגרמנית היא "גברת שיכורה", עניין שתואם להפליא את אופי הפריטים של המותג, בפרובוקציות ובפנטזיות שהבגדים מייצגים.

הלנה בלאונשטיין, 33, עלתה ארצה מאוזבקיסטן בגיל 15 במסגרת פרויקט נעל"ה (נוער עולה לפני הורים), ושולבה בפנימיית בן שמן. הוריה ואחיה הקטן עלו שמונה שנים אחריה. בצבא*שירתה כפקידה בשריון. שמה המקורי היה ילנה, אך היא שינתה אותו כיוון שהישראלים הגו אותו בצורה משובשת. אהבתה*לאופנה*החלה כבר כשהייתה ילדה בטשקנט. "כבר כילדה שרצתה לעסוק באופנה הייתי מצרה*בגדים*של אימא שלי ומעצבת אותם מחדש; התפירה והיצירה לא היו עניין נדיר: גדלתי אצל סבתא וסבא שלי. סבתא הייתה דוקטור לפיזיקה גרעינית, אבל בעצמה תפרה*בגדים*לכל המשפחה. סבא שלי, שהיה דוקטור לביוכימיה ופיזיולוגיה של בקר, היה גם פסל וצייר".

פיליפ צחנסקי, 37 (שינה את שם משפחתו כדי להתאימו למותג ולזה של הלנה), גדל בקייב ועלה לבדו בגיל 18. "נכנסתי לשוק תרבותי", הוא מעיד על עצמו. "הכניסו אותי לכיתה י"א בבית ספר דתי בפתח תקווה. עד אז לא היה לי שום קשר לדת. אחרי חודש וחצי ברחתי משם לתיכון עמל, שהיתה בו מגמת גרפיקה. גרתי ביוספטל, שכונת עוני בפתח תקווה. מבירת אוקראינה, שגרים בה שלושה מיליון תושבים והיא מלאה מוזיאונים ותרבות, הגעתי לחור שבו לא ידעתי מה לעשות עם עצמי. אז הפכתי להיות היפי. גידלתי שיער, הסתובבתי יחף במכנסי סן טרופז, עם צמידים, שרשראות וקשקושים, ובזה מצאתי את השחרור".

המהפך הגדול בחייו של פיליפ התרחש בעת לימודיו במכון אבני. באותה תקופה הוא החל לעבוד כמאייר בחברת הצעצועים גפנר, ולאחר מכן עיצב שקיות לחנויות אופנה. בין לבין הקים קבוצה ניסיונית של קומדיה דל-ארטה שבמסגרתה "היינו מופיעים לפני קהל ברחובות, בעיקר ביפו. בשבילי זו היתה דרך לביים, לתפור תחפושות ולכתוב תסריטים". בהמשך הוא עיצב עטיפות לאלבומים של שרון בן-עזר (פוליאנה פרנק), לראפר קאשי ולאוספים של חברת הליקון.

בני הזוג הכירו במסיבה לפני כעשר שנים. "היא באה עם קוקיות, וברגע שראיתי אותה אמרתי לעצמי שהיא הבחורה הכי יפה ומיוחדת בעולם", אומר פיליפ. הלנה: "כשלמדתי בשנקר הוא גר קרוב והייתי מנצלת הזדמנויות כדי לבוא להתייעץ איתו בענייני לימודים. שנינו היינו בזוגיות אחרת באותה תקופה". חמש שנים הם שמרו על קשר חברי ביניהם ולבסוף הפכו לזוג.

הלנה: "פיליפ עשה מסיבת זימבבואה אצלו בבית, עם כל מיני סיפורים הזויים על תושבי המדינה הזאת, כמו שיאן העולם באורך השערות באוזניים, סעודה של פירות טרופיים ומוזיקה אפריקאית. מאז אנחנו יחד".

פיליפ: "היה לנו מאוד קשה בהתחלה. הלנה קשוחה ודעתנית, והיא היתה רגילה להוביל. היו לנו הרבה מלחמות, אבל למדנו לעבוד יחד ועכשיו אנחנו חושבים באופן משלים". מאז הם גם פועלים ללא הפסקה. הלנה מעצבת את*הבגדים ואילו פיליפ, שעד לאחרונה עבד גם כארט דירקטור במשרד הפרסום זרמון-גולדמן, עבר לעבוד במותג במשרה מלאה. כיום, נוסף להיותו המנהל האמנותי של המותג (עיצוב*הקטלוגים, החנות, אתר האינטרנט) וספק הגירויים הרעיוניים של הלנה, הוא מנהל את המותג בפועל.

השונות של הזוג האקסצנטרי משקפת היטב גם ביצירה שלו. המותג פראו בלאו מוכר בשל המראה הצבעוני ולעתים הפנטסטי של הקולקציות שלו, כמו אפודת הגרביים וחצאית הצעיפים, שהיו בהתחלה סימן ההיכר שלו; או ז'קט תותים התפור בשיטת קווילט אמריקאי ואפודת כפפות שזכתה לשבחים בעולם. היתה גם חולצה ששרווליה עשויים מגרביים, גופייה עם כיס שעשוי מכפפה ומכנסיים שעשויים משתי חולצות מכופתרות שנתפרו יחדיו, ושיכולים להילבש גם כחצאית, ז'קט או חולצה. "אנחנו לא מפחדים להיות ילדותיים, הומוריסטיים, יצירתיים ופרובוקטיביים", מסבירה הלנה את רוח המותג, "אבל זה לא אומר שאנחנו פסיכים. אנחנו מאוד צנועים בחיי היומיום, באמת". פיליפ: "אנחנו לא פרובוקטיביים לשם הפרובוקטיביות. זה קל מדי. אנחנו רוצים לגרום לאנשים לחשוב".

לצילומי קטלוג סתיו-חורף 2010/11 חבר המותג לשחקני המחזה "שש דמויות מחפשות מחבר" מאת לואיג'י פירנדלו, שמוצג כעת בתיאטרון גשר. הקולקציה, Aviatrix שמה, עוצבה בהשראת טייסות משנות ה-20 של המאה הקודמת, שנאלצו לתפור לעצמן ביגוד שיהלום את עיסוקן: מכנסי שרוואל, ז'קטים עם שרוולים צמודים, ומיקומים לא קונבנציונליים של כיסים. מדובר באחד הקטלוגים המעניינים שיצאו בארץ העונה.

איך שומרים על חוש ההומור?

"רוח השטות זו דרך החיים שלנו, אנחנו לא צריכים לשמור עליה בצורה מיוחדת כי אנחנו חיים את זה, וזה מתבטא בכל מה שאנחנו עושים.*המטרה היא למסור זאת הלאה לאנשים",*אומרים השניים.

גיל: הלנה 33, פיליפ 37

אישי: נשואים 1, מתגוררים בתל אביב

השכלה: הלנה בוגרת שנקר, פיליפ בוגר מכון אבני